لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

نخست‌وزیر اسرائیل: سفارت آمریکا و دیگر کشورها باید در اورشلیم باشد


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، «نه تنها سفارت آمریکا، بلکه سفارتخانه کشورهای دیگر در اسرائیل هم باید در اورشلیم باشد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه ۱۰ بهمن در نشست هیات دولت این کشور گفت، «موضع قاطع اسرائیل همیشه این بوده که سفارت آمریکا باید در اورشلیم باشد».

این نخستین بار در حدود دو سال اخیر است که نتانیاهو در مورد این موضوع به طور علنی اظهار نظر می‌کند.

دونالد ترامپ از آغاز کارزار انتخاباتی‌اش، سیاست دولت‌های پیشین آمریکا در مورد خودداری از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را مورد انتقاد قرار داد.

وی در همان زمان با سخنرانی در آیپک، اورشلیم را «پایتخت جاودان و غیر قابل تقسیم قوم یهود» نامید و گفت، سفارت آمریکا باید به اورشلیم انتقال یابد.

اما آقای ترامپ در مصاحبه با‌ شان هانیتی در فاکس نیوز که روز هشتم بهمن از این شبکه پخش شد، گفت، «هنوز زود است که از انتقال سفارت به اورشلیم سخن بگوییم».

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته گفته بود، موضوع انتقال سفارت «در مراحل اولیه بررسی‌» قرار دارد.

از آغاز تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸، سفارت آمریکا در تل آویو بوده است. مصوبه سال ۱۹۹۵ کنگره در مورد انتقال سفارت به اورشلیم از سوی روسای جمهوری جمهوریخواه و دمکرات معلق شده است.

سفارتخانه تمامی کشورهای دیگر جهان نیز که با اسرائیل رابطه دارند، در تل آویو است.

چند کشور معدود که سفارت خود را در ابتدا در اورشلیم مستقر کرده بودند، در دهه‌های گذشته، سفارت را به تل آویو بردند تا از سیاست واحد جهانی در این زمینه حمایت کرده باشند.

مقام‌های حکومت خودگردان فلسطینی‌ها در روزهای گذشته نسبت به «عواقب» اقدام احتمالی دولت ترامپ در انتقال سفارت به «بیت‌المقدس» هشدار داده بودند.

شماری از کشورهای عربی، اسلامی و نیز دولتمردان غربی در طول هفته گذشته، آقای ترامپ را از عملی کردن این وعده برحذر داشته بودند.

اما به گزارش رسانه‌ها، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل روز هشتم بهمن در گفت‌وگوی تلفنی با ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع جدید آمریکا گفت، آمریکا باید اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل نیز به رسمیت بشناسد.

دولت‌های پیشین آمریکا از آغاز ارائه راهکار دو کشوری در سال ۲۰۰۲ از سوی جرج بوش جمهوریخواه، بر لزوم استقلال کشور فلسطین در جوار اسرائیل تاکید کرده‌اند.

اسرائیل از پنجاه سال پیش، در جنگ سال ۱۹۶۷، بر شرق اورشلیم مسلط شده است اما فلسطینی‌ها با حمایت جامعه جهانی می‌گویند شرق بیت المقدس باید پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد.

XS
SM
MD
LG