لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

آغاز سفر نتانیاهو به آمریکا؛ برنامه هسته‌ای ایران در صدر مذاکرات


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
با آغاز سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به آمریکا، نظر به موضع گیری‌های وی علیه مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی و جمهوری اسلامی ایران، انتظار می‌رود که مسئله برنامه اتمی ایران در روزهای آینده بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه یازدهم اسفند برای دیدار از آمریکا و گفت‌وگو با مقام‌های این کشور راهی واشینگتن شد.

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه دوازدهم اسفند با حضور در کاخ سفید با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا دیدار می‌کند.

آقای نتانیاهو قرار است روز سه شنبه، سیزدهم اسفند، با حضور در همایش «آیپک»- لابی آمریکایی حامی اسرائیل- در این نشست سخنرانی کند. همایش «آیپک» کار خود را از روز یکشنبه یازدهم اسفند آغاز می‌کند.

او همچنین دیدارهای متعددی با سران کنگره و نیز سایر مقامات بلندپایه دولت آمریکا خواهد داشت.

نخست‌وزیر اسرائیل در این سفر با رسانه‌های بزرگ آمریکا نیز مصاحبه خواهد کرد.

همه ارزیابی‌ها حاکی است که نتانیاهو تلاش خواهد کرد در دیدار با اوباما و سخنرانی در «آیپک» و سایر دیدار‌ها و مصاحبه‌هایش، سیاست‌های مورد نظر خود را در مورد برنامه اتمی ایران تشریح کرده و برای قبولاندن آن به آمریکا، تلاش کند.

وی در روزهای گذشته بویژه در زمان میزبانی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که به اسرائیل رفته بود، با تکرار ناخشنودی از نتایج مذاکرات هسته‌ای که تا کنون قدرت‌های جهانی با ایران انجام داده‌اند، مدعی شد که «تا کنون، ایران تنها برنده این گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بوده است».

نتانیاهو همچنین مدعی است که توافق ژنو، موسوم به «اقدام مشترک»، که از سی‌ دی، بیستم ژانویه، اجرایی شد، پیشرفت در برنامه اتمی ایران را تنها شش هفته عقب انداخته است.

همزمان با سفر نخست وزیر اسرائیل به واشینگتن، شماری از سناتورهای جمهوری خواه حامی اسرائیل، تلاش‌های پیشین با هدف تشدید تحریم‌ها علیه ایران را از سرگرفته‌اند.

وبسایت وای. نت روز یکشنبه یازدهم اسفند نوشت: نتانیاهو در حالی این تلاش‌ها را تکرار می‌کند که «آیپک» دیگر حمایت قاطع و سراسری گذشته از مواضع او را نشان نمی‌دهد.

رسانه‌های آمریکا ماه گذشته نوشتند «آیپک» به اوباما اطلاع داده است که از ایجاد فشار بر کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در حال حاضر عدول می‌کند تا به دیپلماسی، بختِ موفقیت داده شود.

اما پس از چند روز، مایکل کاسن، رییس «آیپک» در نامه‌ای برای رسانه‌های آمریکایی، «سوء برداشت رسانه‌ها» را رد کرد و در نامه‌ای به اعضای این سازمان «اطمینان خاطر» داد که تلاش‌ها برای برقراری تحریم‌های بیشتر علیه ایران متوقف نشده است.

هرچند «آیپک» می‌خواهد چنین نشان دهد که همایش سالیانه این سازمان «جلوه‌ای از قدرت» آن است و همه چیز عادی است، اما به نوشته وبسایت «وای. نت»، «آیپک» دیگر قدرت گذشته خود را از دست داده است.

نتانیاهو: «فشار در مورد صلح با فلسطینی‌ها را رد می‌کنیم»

هر چند نخست‌وزیر اسرائیل با محوریت تلاش علیه برنامه اتمی ایران به آمریکا می‌رود، اما دولت آمریکا از او می‌خواهد در روند صلح با فلسطینی‌ها، نرمش نشان دهد.

روزنامه نیویورک تایمز هفته گذشته نوشته بود، باراک اوباما در دیدار با نتانیاهو، برای پذیرش چارچوب توافق صلح نهایی اسرائیلی – فلسطینی به او فشار خواهد آورد.

از سوی دیگر، نتانیاهو روز یکشنبه پیش از ترک اسرائیل به سوی آمریکا، به رسانه‌های کشورش گفت: «در گذشته نیز ما زیر فشار بودیم و همه آن‌ها را پشت سرگذاشته‌ایم و این بار هم نمی‌گذاریم چیزی را به ما تحمیل کنند».

کاخ سفید تایید کرده که باراک اوباما، محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی را نیز برای دیداری جداگانه، دو هفته پس از ملاقات با نتانیاهو، به واشینگتن دعوت کرده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دو هفته پیش، دو بار با ابومازن در پاریس دیدار کرد ولی پس از آن، رهبر فلسطینی‌ها گفت، نسبت به موفقیت آمریکا در ایجاد صلح نهایی اسرائیلی – فلسطینی به شدت تردید دارد.

از فرصت ۹ ماهه‌ای که آمریکا پیش‌تر برای نهایی کردن گفت‌و‌گوهای صلح تعیین کرده بود، هفت ماه سپری شده اما کری در روزهای گذشته گفت، می‌توان این مذاکرات را پس از ۲۹ آوریل، نهم اردیبهشت، نیز ادامه داد.

محمود عباس گفته است فلسطینی‌ها تنها در صورتی که احساس کنند، روند صلح رو به پیشرفت است، حاضر به تمدید مهلت گفت‌و‌گو‌ها خواهند بود اما اکنون فاقد چنین احساسی هستند.

روزنامه فلسطینی «القدس» روز چهارشنبه، هفتم اسفند، به نقل از دستیاران ابومازن که در دیدارهای وی با جان کری در پاریس حضور داشتند، نوشته بود این گفت‌و‌گو‌ها در فضایی «دشوار» انجام شد و هر لحظه ممکن بود «منفجر» شود.

بر اساس گزارش‌ها، صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی با جان کری درگیری لفظی شدیدی داشت و تاکید کرد که فلسطینی‌ها از پذیرش زیاده خواهی‌های نتانیاهو «جان به لب» شده‌اند.

نتانیاهو در روزهای گذشته در دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیت المقدس تکرار کرد که «بدون شناسایی اسرائیل به عنوان "کشور یهود" از سوی فلسطینی‌ها، پیمان صلح به دست نخواهد آمد».

همزمان، با حضور نتانیاهو در آمریکا، صائب عریقات نیز که به آمریکا رفته است، با مقامات دولت واشینگتن دیدار می‌کند.
XS
SM
MD
LG