لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا درباره ایران سخنرانی می‌کند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید که در ماه مارس در کنگره آمریکا سخنرانی خواهد کرد. این سخنرانی که به دنبال دعوت جان بینر، رییس مجلس نمایندگان، صورت می‌گیرد از سوی کاخ سفید، نقض پروتکل‌های میان دو کشور توصیف شده است.

جان بینر روز چهارشنبه اعلام کرد که از نخست وزیر اسرائیل دعوت کرده است تا درباره تهدیدات ایران و اسلامگرایی افراطی در کنگره سخنرانی کند.

در دعوتنامه وی، روز ۱۱ فوریه برابر با ۲۲ بهمن به عنوان زمان سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای نتانیاهو در بیانیه روز پنجشنبه دوم بهمن خود افزوده است که «باعث افتخار اوست این دعوت را بپذیرد» و از این فرصت برای «قدردانی از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، کنگره و مردم ایالات متحده به دلیل حمایت از اسرائیل» استفاده خواهد کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه اعلام کرد که طبق پروتکل تشریفاتی، این رهبر کشور است که باید از رهبر یک کشور دیگر دعوت کند و رییس جمهوری آمریکا دعوتی از بنیامین نتانیاهو به عمل نیاورده است.

باراک اوباما و کنگره آمریکا بر سر نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران دچار اختلاف هستند.

در حالی که دولت اوباما می‌گوید باید به دیپلماسی و مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی فرصت داد تا به یک توافق جامع و نهایی دست یافت، کنگره آمریکا به دنبال تشدید تحریم‌های تهران برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی است.

بنیامین نتانیاهو هم دیدگاه مشابهی با کنگره آمریکا دارد و بار‌ها گفته است که مقام‌های ایران در صدد فریب افکار عمومی جهان بوده و از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دست نخواهند کشید.

آقای اوباما در سخنرانی سالیانه خود در کنگره آمریکا گفت تحریم جدید ایران در شرایطی که مذاکرات در جریان است، شکست دیپلماسی را تضمین می‌کند و لذا آن را وتو خواهد کرد.

گفت‌وگوهای ایران و شش قدرت جهانی برای حل و فصل نهایی برنامه اتمی تهران تا اواخر ماه ژوئن تمدید شده است و طرفین امیدوارند که زود‌تر از این تاریخ به توافق دست یابند تا به یک دهه اختلاف بر سر ماهیت این برنامه پایان داده شود.

XS
SM
MD
LG