لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

معرفی کابینه جدید مصر؛ وزیران کلیدی در مقام خود ابقاء شدند


در حالی که مخالفان حسنی مبارک خواهان کناره گیری وی از قدرت هستند، دولت جدید مصر روز دوشنبه تنها با دو تغییر نسبت به کابینه پیشین در حضور رییس جمهوری سوگند یاد کرد و همزمان اتحادیه اروپا از رهبر مصر خواسته است تا مذاکره با مخالفان را آغاز کند.

گزارش های منتشره حاکی است که در کابینه جدید، ژنرال محمود وجدی، رئيس اداره تحقيقات جنايی قاهره و رییس سازمان زندان های مصر به عنوان وزیر جدید کشور و سمیر محمد رضوان به عنوان وزیر امور اقتصاد معرفی شده اند.

در کابینه جدید، محمدحسین طنطاوی، وزیر دفاع با حفظ سمت به عنوان معاون نخست وزیر انتخاب شده و احمد ابوالغیط نیز سمت وزیر امور خارجه مصر را حفظ کرده است.

دولت مصر روز دوشنبه گفت که با احزاب سياسی در مورد وضعيت در اين کشور مذاکره خواهد کرد.

احمد شفيق، نخست وزير مصر که اوایل هفته جاری از سوی حسنی مبارک به اين سمت منصوب شده است، گفت که گفت و گوها با احزاب مخالف گسترش خواهد يافت تا به گفته او، مشارکت آنان در کشور افزايش يابد.

تغییرات جزئی در کابینه مصر در حالی صورت می گیرد که مخالفان حسنی مبارک اعلام کرده اند تا زمانی که وی از سمت خود کناره گیری نکند دست از اعتراض برنخواهند داشت.

آنها روز دوشنبه در میدان التحریر (آزادی) قاهره شعار می دادند که «ما خواهان سقوط رژیم هستیم.»

یکی از هواداران محمد البرادعی، از رهبران مخالفان در مصر، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است:«ما تصمیم هایی که مبارک از روز ۲۵ ژانویه – زمان آغاز اعتراض ها- اتخاذ کرده است به رسمیت نمی شناسیم.»

مقام های آمریکایی نیز در روزهای اخیر با ابراز نارضایتی از عملکرد حسنی مبارک گفته اند که تغییر دولت مصر ناکافی بوده و خواستار «اصلاحات واقعی» شده اند.

انتقال مسالمت آمیز قدرت

وزيران کشورهای عضو اتحاديه اروپا روز دوشنبه در نشست خود در بروکسل اعلام کردند که مصر نيازمند انتقال مسالمت آميز به دموکراسی است و به مردم اين کشور در مورد به قدرت رسيدن اسلام گرايان تندرو هشدار دادند.

کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از حسنی مبارک خواست تا هرچه سریعتر با مخالفان گفت و گو کرده و به خواسته های معترضان گوش دهد.

وی اظهار داشت: «باید به اعتراض های مشروع مردم مصر باید پاسخ داد. خواسته هایی چون عدالت و آینده بهتر باید با واکنش فوری، صریح، اثرگذار و اقدام های واقعی پاسخ داده شود.»

در همین حال شبکه تلویزیونی الجزیره که دفاتر آن در مصر بسته شده است اعلام کرد که شش خبرنگار آن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

این خبرنگاران ساعاتی بعد آزاد شدند.

از سوی دیگر، بانک مرکزی مصر گفته است بانک های اين کشور روز سه شنبه و برای سومين روز تعطيل خواهند بود و هنوز تاريخ مشخصی درباره آغاز به کار مجدد آنها در نظر گرفته نشده است.

افزایش قیمت نفت

از سوی دیگر، خبرگزاری ها گزارش داده اند که به دنبال ادامه تظاهرات در مصر و نگرانی بازارهای بين المللی نسبت به ترانزيت نفت از کانال سوئز، قيمت نفت در بازارهای جهانی افزايش يافت و از جمله، بهای نفت توليد شده توسط کشورهای عضو سازمان اوپک به حدود يکصد دلار برای هر بشکه افزايش يافت.

کانال سوئز که دريای سرخ را به دريای مديترانه متصل می کند، آبراه استراتژيک و مهمی برای انجام مبادلات تجاری و نفتی جهان به شمار می رود و برای مثال، روزانه يک ميليون بشکه نفت خام توليدی خاورميانه از طريق کانال سوئز به بازارهای جهانی انتقال داده می شود.

در اين ميان، يک مقام شرکت اداره کننده کانال سوئز در مصر روز دوشنبه گفت که عبور و مرور در اين کانال به خاطر تظاهرات و نا آرامی های روزهای گذشته در مصر دچار اختلال نشده است.

از سوی دیگر، سالم البدری، دبير کل اوپک، روز دوشنبه اعلام کرد که اعضای اين سازمان آماده افزايش توليد روزانه نفت خود هستند.

با اين همه، وی خاطر نشان کرد که نيازی به توليد اضافی نفت تا زمان برگزاری نشست اوپک در ماه ژوئن سال جاری نمی بيند.

مخالفت با تغییر رژیم در اردن

جبهه عمل اسلامی اردن روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکره با دولت اين کشور را آغاز کرده است و گفت: برخلاف آنچه که در مصر روی داد، اين جبهه به دنبال تغيير رژيم در اردن نيست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زکی بنی رشيد، از اعضای هيئت اجرايی جبهه عمل اسلامی اردن، گفت که گروهی از اعضای اين جبهه روز يکشنبه با سمير رفيعی، نخست وزير اردن، ديدار کرده و درخواست های خود را به صورت کتبی به او تحويل داده اند.

استعفای دولت، اصلاح برخی از مواد قانون انتخاباتی و تشکيل دولت وحدت ملی به رياست نخست وزير منتخب از جمله اين درخواست ها بوده است.

کشور اردن در چند روز اخير، شاهد برگزاری تظاهراتی از سوی احزاب مخالف و سنديکاهای کارگری بوده است که خواستار اصلاحات سياسی و اقتصادی شده اند.
XS
SM
MD
LG