لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۹

جدال تازه اصولگرایان؛ «احمدی نژاد برای مصادره دانشگاه آزاد خیز برداشته»


ریاست طولانی مدت عبدالله جاسبی بر دانشگاه آزاد اسلامی به یکی از چالش های اصلی هواداران محمود احمدی نژاد در سال های اخیر تبدیل شده است.
ریاست طولانی مدت عبدالله جاسبی بر دانشگاه آزاد اسلامی به یکی از چالش های اصلی هواداران محمود احمدی نژاد در سال های اخیر تبدیل شده است.
بسیج دانشجویی و چهره ها و رسانه های هوادار محمود احمدی نژاد، یک مصوبه مجلس را خطرناک، غیر قانونی و غیر قابل اجرا می دانند؛ مصوبه ای که اساسنامه تازه دانشگاه آزاد را لغو کرده است.

در واکنش به انتتقادهای گسترده طرفداران دولت، علی لاریجانی، رییس مجلس می گوید که عده ای، بحث را داغ کرده و سر و صدا می کنند.



كشمكش بر سر دانشگاه آزاد در ايران دو ماه پيش كليد خورد. زمانى كه هنوز هم مردم و هم مسئولان در حال و هواى نوروز و تعطيلات سپرى شده بودند،‌ محمود احمدى نژاد، اساسنامه اصلاح شده دانشگاه آزاد را ابلاغ كرد.
و حالا انگار با فرا رسيدن تابستان، اين دعوا داغ تر از هميشه شده است.

عليرضا حقيقى، استاد دانشگاه در تورنتو كانادا در این زمینه می گوید:

«دانشگاه آزاد و منابع مالى آن دانشگاه، همچنين امكاناتى كه دارد به عنوان يكى از منابع اصلى قدرت در حوزه آموزش است. و آقاى احمدى نژاد خيز برداشته است كه اين منبع قدرت را كه در دست حاميان رقيب اوست از دست آنان خارج كند. اين دعوايى است كه دامنه اش به مجلس و غيره هم كشيده شده و همچنان نيز ادامه خواهد داشت.»

روز دوشنبه از زبان على لاريجانى، رییس مجلس شوراى اسلامى، سخنانى شنيده شد كه در نوع خود كم سابقه بود و از كسانى ياد كرد كه در رسانه ها با «دريدگى» درباره مجلس صحبت مى كنند.

رییس مجلس شوراى اسلامى همچنين از كسانى نام برد كه به قوه مقننه توهين مى كنند. اشاره على لاريجانى به هواداران دو آتشه دولت بود كه مصوبه روز يكشنبه مجلس را برنمى تابند. مصوبه اى كه گفته مى شود براى ساماندهى دانشگاه ها و موسسات عالى انتفاعى و غير دولتى تدوين شده است.

این مصوبه البته اساسنامه اى را هم كه شوراى عالى انقلاب فرهنگى براى دانشگاه آزاد تصويب كرده و رییس جمهورى اسلامى، آن را در اواخر فروردين ماه براى اجرا ابلاغ كرده است، در بر می گیرد.

حالا مجلس هم این اساسنامه را لغو كرده و هم راه را براى وقف دانشگاه آزاد باز گذاشته است و اين چيزى است كه محمود احمدى نژاد و هوادارانش آن را برنمى تابند.

مجيد محمدى، جامعه شناس ساكن آمريكا معتقد است: دانشگاه آزاد متاسفانه در جامعه ما شرايط «شتر، گاو، پلنگ» را پيدا كرده است. يعنى در مواردى كه بخواهد ازامتيازات دولتى استفاده كند، حكومتى است و اعضاء هيئت مديره اش و مديرش را، شوراى عالى انقلاب فرهنگى كه يك نهاد حكومتى است، تعيين مى كند.

وی می افزاید: اما در مواردى كه (دانشگاه آزاد) بخواهد از مردم شهريه دريافت كند، به صورت كاملا بخش خصوصى عمل مى كند. در مواردى كه بخواهد از دادن ماليات بگريزد، باز هم وارد بخش وابسته به موسسات غير انتفاعى مى شود. اين مشكلات ساختارى است كه در نهاد دانشگاه آزاد وجود دارد. اما تلاش دولت آقاى محمود احمدى نژاد، اصلاح ساختارى در دانشگاه آزاد نيست. بلكه مصادره اين دانشگاه به نفع يك جناح سياسى خاص است.

یک روز پیش از آنكه مجلس شوراى اسلامى، اساسنامه ابلاغ شده رییس جمهورى را لغو كند دانشگاه آزاد در بيانيه اى اعلام كرد كه يكى از شعبه هاى دادگاه عمومى- حقوقى،‌ دستورى را صادر و ابلاغ كرده است كه بر پايه آن، تا رسيدگى قطعى دادگاه ، اجراى اساسنامه تازه متوقف مى شود.

بلافاصله پس از آن هم خبر رسيد كه دانشگاه آزاد،‌ اعضاى تازه هيئت مدیره را به اين دانشگاه راه نخواهد داد.

مجيد محمدى: حركتى كه قوه قضائيه و مجلس در اين چند روز و در بحث دانشگاه آزاد از خودشان بروز دادند. نشان دهنده اين است كه اقتدارگرايان سنت گرا نسبت به پيشروى دولت محمود احمدى نژاد احساس خطر مى كنند. اين مى تواند نقطه عطفى براى پيشروى بى حد و حصر اقتدارگرايان اسلام گرا در داخل ساختار حكومتى دولت باشد.»

روز دوشنبه سر مقاله نويس روزنامه كيهان، مصوبه مجلس را غير قانونى و غير قابل اجراء خواند و خواهان آن شد نام نمايندگانى كه به اين مصوبه راى داده اند، فاش شود.

شايد با گرم تر شدن هوا در روزهاى آينده، اين دعوا نيز داغ تر شود. اما بايد منتظر ماند و ديد كه آيت الله على خامنه اى- رهبر جمهورى اسلامى ايران- در كدام سوى ماجرا خواهد ايستاد؟ در طرف محمود احمدى نژاد و هواداران او؟ يا در سوى برادران لاريجانى در قوه مقننه و مجريه و نيز اكثريت نمايندگان مجلس شوراى اسلامى كه راى به لغو اساسنامه تازه داده اند؟
XS
SM
MD
LG