لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

بررسی روزنامه های صبح يکشنبه ايران


وزير آموزش عالی روز گذشته بر اثر اعتصاب دانشجويان دانشگاه امير کبير اجازه حضور در کلاس را نيافته است
وزير آموزش عالی روز گذشته بر اثر اعتصاب دانشجويان دانشگاه امير کبير اجازه حضور در کلاس را نيافته است

روزنامه صاحب قلم خبر داده که وزير آموزش عالی روز گذشته بر اثر اعتصاب دانشجويان دانشگاه امير کبير اجازه حضور در کلاس را نيافته است. به نوشته اين روزنامه، صبح روز شنبه گروهی از دانشجويانی که نسبت به وضع حاکم بر دانشگاه اميرکبير و تکذيب های زاهدی در مورد دانشجويان ستاره دار، پس از رساندن خود به دانشکده رياضی و تجمع برابر کلاس درس وزير علوم، مانع ازحضور وی در کلاس شدند .


صاحب قلم نوشته که در اين تجمع، دانشجويان با در دست داشتن تصاويری از دانشجويان سه ستاره، دانشجويان ممنوع الورود و تصوير کيوان انصاری، دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير که بيش از دو ماه پيش بازداشت شده، اعتراض خود را ابراز کردند .


افزايش قيمت نان


روزنامه رسالت، از گران شدن قیمت نان خبر داده و به نقل از يک مقام مطلع نوشته است: افزايش قيمت نان مشخص شده اما خبر آن هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. اين مقام مطلع همچنين گفته که احتمالا افزايش نرخ نان در هفته جاری اعلام خواهد شد .


به نوشته رسالت، افزايش قيمت نان در مورد برخی از نان ها ۱۰ و در مورد برخی ۱۵ درصد تعيين شده است.


اين در حالی است که روزنامه قدس نوشته که با وجود مصوبه قبلی، گرانی نان در برخی از استانها اعمال شده است. به نوشته اين روزنامه، قيمت نان در استان لرستان از آبان ماه سال جاری ۲۰ تا ۲۵ درصد و در استان يزد از مهرماه ۴۰ درصد افزايش داشته است .


قدس يادآوری کرده که پيشتر در جلسه مشترک هیأت دولت با استانداران مقرر شده بود، هيچ استانی بدون مجوز شورای اقتصاد حق افزايش قيمت نان را ندارد .


محدوديت برداشت از حساب ذخيره ارزی


روزنامه سرمايه نوشته که مجلس در پی افزايش برداشت دولت از حساب ذخيره ارزی در صدد تصويب طرحی برای کاهش برداشت دولت از اين حساب است. به نوشته اين روزنامه، يکی از اعضای مجلس با اشاره به افزايش ۳۵ درصدی برداشت دولت از حساب ذخيره ارزی نسبت به سال قبل از کسری ۳/۵ ميليارد دلاری اين حساب خبر داده و گفته که اين رقم تا پايان سال به ۵ ميليارددلار خواهد رسيد .


به گفته شاهی عربلو، برداشت دولت از حساب ذخيره ارزی با توجه به رشد نقدينگی آثار تورمی بسياری دارد و به همين دليل مجلس برای سال آينده سقف برداشت دولت از حساب ذخيره ارزی را ۱۰ درصد کاهش خواهد داد. اين عضو مجلس تاکيد کرده که از ده ميليارد دلار برداشت دولت از حساب ذخيره ارزی، ۷۵ درصد آن صرف هزينه های جاری دولت شده است .



همکاری " مفسد اقتصادی " با شهرداری سابق


روزنامه قدس، درخبری با عنوان ماجراهای «العقيلی» ازقول محمدباقر قاليباف، رابطه اين سرمايه دار با شهرداری تهران در دوره مديريت احمدی نژاد را تاييد کرده است. در حالی که چندی پيش رييس جمهوری ایران دو سرمايه دار ايرانی را به عنوان مفسد اقتصادی معرفی کرد، قدس نوشته که العقيلی يکی از اين دو تن است که دو سال پيش و در هنگام مديريت احمدی نژاد بر شهرداری تهران، در قالب قرارداد با شرکت پارس شهروند شهرداری، پروژه هايی را با شهرداری اجرا کرده است .


به گفته شهردار فعلی تهران، در قرارداد کاری اين سرمايه دار،اشکالات زيادی وجود داشت به طوری که حقوق و منافع شهرداری ديده نشده بود و به همين خاطر شهرداری تهران قرارداد کاری وی را اواخر سال گذشته لغو کرده است .


روزنامه اعتماد ملی، در سرمقاله امروز خود با عنوان "ابر شهر بی دفاع " به انتقاد از وضعيت شهر تهران پرداخته است. اين روزنامه با اشاره به اظهارات برخی از مقامات دولتی نوشته که : چندين سال است ادعا ميکنيم قادر به حل مشکلات بشريت هستيم، اما در حل مسائل کوچک شهری درمانده ميشويم .


اعتماد ملی ، اختلال جمعه شب گذشته در امور تهران بر اثر ريزش برف را نشانه ای از دهها بيماری بزرگ تهران دانسته و تاکيد کرده که آنچه از مجموع نابسامانيهای شهر تهران ادراک ميشود آن است که ما با يک بحران مديريت شهری در سطحی کلان مواجه هستيم .


تشکيل کميته نظارت بر دانشگاه ها


روزنامه کيهان از تشکيل کميته نظارت استانی بر دانشگاه های کشور خبر داده است .


به نوشته اين روزنامه، هدف از تشکيل اين کميته نظارت استانی سنجش و کيفيت دانشگاه های هر استان است. به گفته رضا عامری، مدير کل دفتر ارزيابی و نظارت وزارت علوم، ساختار اين کميته ها از رئيس دانشگاه، معاون آموزشی، نايب رئيس، مديرکل دفتر ارزيابی و نظارت و تنی چند از اعضای هيئت علمی دانشگاه جامع هر استان تشکيل شده است .


فساد اخلاقی و سنگسار


روزنامه حيات نو اقتصادی، به نقل از مسئول اجرايی ستاد امر به معروف و نهی از منکر از متلاشی شدن ۵۲ باند فساد و فحشا تنها در تبريز خبر داده است.اين روزنامه از قول اصغرزاده نوشته که بخش منکرات سپاه تبريز از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۴۷ تن را در جريان متلاشی شدن ۵۲ باند فساد و فحشا بين المللی و داخلی بازداشت کرده است .


روزنامه جمهوری اسلامی، به نقل از مشاور رسانه ای وزير دادگستری اظهارات اخير وزير دادگستری درباره توقف اجرای حکم سنگسار را تکذيب کرده است. به نوشته اين روزنامه، مشاور رسانه ای جمال کريمی راد گفته که وی تنها اعلام کرده که فعلا موردی برای سنگسار وجود ندارد و به هيچ وجه اصل اجرای اين حکم را نفی نکرده است .


ربوده شدن يک قطب نورد ايرانی


و در آخر، روزنامه کارگزاران خبر از مفقود شدن يک قطب نورد ايرانی در تهران داده است. به نوشته اين روزنامه، حميد جديدی خداشناس،۱۸روز پيش در حالی که قصد رفتن به فرودگاه و عزيمت به مسکو را داشته، در تهران ربوده شده و تاکنون هيچ اطلاعی از او در دست نيست .


به نوشته کارگزاران، اين محقق ايرانی در سال ۸۲ به همراه امين تفرشی در سفری به قطب جنوب برای نخستين بار پرچم ايران را در آن جا به اهتزاز در آورده، اما اکنون در تهران و پيش از سوار شدن بر هواپيما گم شده و پليس در تلاش است تا او را بيابد .



XS
SM
MD
LG