لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


اعتراض دانشجويان به حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه تهران مورد توجه روزنامه های ايران، اعتماد ملی و رسالت قرار گرفته است.


روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت در تيتر اول خود نوشته که«دانشگاه تهران نشان شجاعت را به احمدی نژاد اهدا کرده است.»


روزنامه اعتمادملی اعتراض دانشجويان در هنگام حضور در دانشگاه تهران را منعکس کرده و نوشته که «درهای سالن سخنرانی احمدی نژاد برای هيچ يک از دانشجويان باز نشد، و برخلاف آنچه صدای جمهوری اسلامی ايران از حضور اعضای دفتر تحکيم برای طرح سوالات خود از احمدی نژاد خبر داد، هيچ يک از دانشجويان نتوانستند سوالات خود را از احمدی نژاد بپرسند.»


روزنامه رسالت دانشجويان منتقد دولت را متهم کرده که «برای تشنج در سخنرانی احمدی نژاد برنامه ريزی کرده اند.»



  • «درهای سالن سخنرانی احمدی نژاد برای هيچ يک از دانشجويان باز نشد، و برخلاف آنچه صدای جمهوری اسلامی ايران از حضور اعضای دفتر تحکيم برای طرح سوالات خود از احمدی نژاد خبر داد، هيچ يک از دانشجويان نتوانستند سوالات خود را از احمدی نژاد بپرسند.»
روزنامه اعتماد ملی

اين روزنامه ادعا کرده که «برنامه از قبل طراحی شده برای ايجاد تشنج در دانشگاه تهران، همزمان با حضور رییس جمهوری در اين دانشگاه ناکام مانده است.»


روزنامه جمهوری اسلامی، اظهارات معاون عمليات نيروی انتظامی در خصوص ادامه طرح امنيت اجتماعی در شش ماهه دوم سال جاری را مورد توجه قرار داده است.


اين روزنامه به نقل از اسکندر مومنی نوشته است:«طرح امنيت اجتماعی در دستور کار دائمی برنامه های ناجا قرار داشته و در شش ماهه دوم سال نيز با قاطعيت ادامه می يابد.»


به گفته آقای مومنی، طرح امنيت اجتماعی در ماه های آينده نيز شامل «مقابله با اراذل و اوباش»،« امنيت اخلاقی»،« طرح نجات درباره معتادان»و«امنيت پارک ها و تفريحگاه ها» است که از ابتدای سال ۸۶ آغاز و ادامه خواهد يافت.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين به نقل از همين مقام نيروی انتظامی نوشته است:«ايران در زمينه کلاهبرداری در بين کشورهای عضو اينترپل رتبه ۵۰ را دارد، در زمينه قتل رتبه ۴۳ و در سرقت مسلحانه نيز دارای رتبه ۶۴ است.»


روزنامه همشهری خبر داده که «رتبه ايران در جذب سرمايه گذاری خارجی به ۱۳۳ در جهان رسيده است.»


به نوشته اين روزنامه، بر اساس گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) از سرمايه گذاری خارجی سال ۲۰۰۷، جمهوری اسلامی ايران از لحاظ ميزان جذب سرمايه گذاری مستقيم خارجی در سطح جهان در سال ۲۰۰۶ با جذب ۹۰۱ ميليون دلار سرمايه خارجی دو پله صعود کرده و به رتبه ۱۳۳ جهان رسيده است.


همشهری در عين حال نوشته که «ايران در ميان ۱۴ کشور خاورميانه از نظر حجم سرمايه های جذب شده مستقيم خارجی در رتبه نهم قرار گرفته است.»


روزنامه جام جم، در گزارشی از وضعيت حمل و نقل در ايران نوشته که پس از سهميه بندی بنزين «گران تر» شده است.


اين روزنامه با اشاره به پيش بينی مقام های مسئول نوشته است:«با سهميه بندی بنزين انتظار می رفت حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری ارزان تر شود و ارائه خدمات افزايش يابد، اما اتفاقی که در عمل افتاد، افزايش نرخ وسايل حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری است که موجب گله مندی شهروندان شده است.»


جام جم تاکيد کرده که «گرانی بليت اتوبوس های برون شهری تا سقف ۲۰ درصد در تابستان، سفرهای تابستانی را به يک دردسر تبديل کرد. هزينه سفر با قطار هم با افزايش نرخ در تابستان سر به فلک می زند و با افزايش ۲۵ درصدی نرخ پروازها موجب شده تا بسياری از شهروندان فکر سفر با هواپيما را نيز از سر به در کنند.»


روزنامه آفتاب يزد، از اظهار بی اطلاعی فرزند و خانواده هادی قابل، عضو ارشد حزب مشارکت از اتهام و محل نگهداری او خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، فرزند هادی قابل درباره وضعيت پدرش گفته است: «بعد از گذشت ۲۶ روز از بازداشت وی هنوز هيچ اطلاعی از اتهام و محل نگهداری وی نداريم.»


روح الله قابل در عين حال گفته که «پدرش آخرين بار چهارشنبه هفته گذشته تماس تلفنی کوتاهی با منزل داشته اما مانند ساير تماس ها از صحبت درباره محل نگهداری و نوع اتهام اش خودداری کرده است.»


هادی قابل، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ۲۱ شهريورماه از سوی دادگاه ويژه روحانيت تهران، بازداشت و به دادگاه ويژه روحانيت قم منتقل شده و تاکنون اتهام و محل نگهداری وی اعلام نشده است.


روزنامه اعتماد، اظهارات علی فلاحيان، وزير اسبق اطلاعات در خصوص شرايط کشور را منعکس کرده است. به نوشته اين روزنامه، علی فلاحيان به دولت نهم توصيه کرده تا در حوزه سياست خارجی بيشتر فکر کند.


به نوشته اعتماد، وزير اسبق اطلاعات، «سعيد امامی» از عاملان قتل های زنجيره ای را يک «نخبه امنيتی» توصيف کرده، و گفته که «او خدمت زيادی به جمهوری اسلامی کرده است.»


نام علی فلاحيان در جريان قتل های زنجيره ای به عنوان يکی از «آمران» در ترورهای داخلی و خارجی مخالفان حکومت اسلامی ايران مطرح شد ولی وی هرگز به دادگاه احضار نشد.


به نوشته اعتماد، فلاحيان در اظهارات اخيرش علاوه بر دفاع از دوران وزارتش از سعيد امامی نيز دفاع کرده و وی را «اطلاعاتی مظلوم» نام داده است.


و در آخر، روزنامه خراسان، ازاعدام سه نفر ديگر در تايباد خبر داده است.به نوشته اين روزنامه ، حکم اعدام دو تبعه ايران و يک افغانی پس از تایید از سوی سوی دادستان کل کشور به اجرا در آمده است.


اين روزنامه، اتهام اين افراد را«قاچاق مواد مخدر» ذکر کرده و نوشته که «حکم اعدام اين سه نفر در زندان تايباد اجرا شده است.»


ايران طی ماه های اخير به خاطر افزايش آمار اعدام شدگان مورد انتقاد نهادهای بين المللی قرار گرفته است.


XS
SM
MD
LG