لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه خراسان، از قول سخنگوی قوه قضاییه خبر داده که سه تن از مقامات ارشد دولت به جرم فساد اقتصادی به انفصال از خدمت و حبس محکوم شده اند.


اين روزنامه به نقل از علیرضا جمشیدی، اين سه مدیر دولتی را«مدير بخش امور حقوقی قراردادهای وزارت نفت و متهم به اخذ رشوه و پورسانت»، «رییس اداره فروش ايران خودرو متهم به اخذ رشوه» و «مدير کل امور بين الملل گمرک متهم به اخذ رشوه» معرفی کرده است.


خراسان نوشته است که اين افراد ضمن برکناری از سمت های دولتی هر يک به زندان و رد مال و جريمه محکوم شده اند.


«جمهوری اسلامی» و ضروت تامین حقوق زنان


روزنامه جمهوری اسلامی، برای اولين بار طی سرمقاله ای با عنوان«ضرورت تامين حقوق اساسی زنان» خواستار تغيير برخی از قوانين برای اعمال حقوق زنان شده است.


اين روزنامه اگر چه در سرمقاله خود بر رد انديشه ها و فعاليت های فمنيستی تاکيد کرده، اما برای اولين بار خواستار تغيير برخی از قوانين کشور و از جمله قانون ارث شده و تاکيد کرده که «تامين حقوق اساسی زنان» ضروری است.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين با اشاره به طرح يک فوريتی«ارث بردن زن از تمام دارایی های همسر» در مجلس از نمايندگان خواسته تا يک گام جلوتر بروند.


اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده «نظام جمهوری اسلامی با اين قبيل اقدامات اساسی است که می تواند جلوی فمنيسم را بگيرد.»


انفجار بمب مقابل یک بیمارستان دولتی


روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، از انفجار بمب در مقابل بيمارستان دولتی خاتم الانبياء تهران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، برخی منابع خبری از کشف و انفجار چهار بمب دست ساز در محوطه مقابل بيمارستان خاتم الانبياء تهران خبر داده اند.


ايران نوشته است:«اين حادثه زمانی رخ داده که يکی از مأموران بيمارستان، حدود ساعت سه نيمه شب، متوجه چند بسته مشکوک به صورت کادو روی يکی از خودروهای حاضر در جلوی بيمارستان شد که نام يکی از کارمندان روی آن نوشته شده بود، اما زمانی که وی می خواست اين بسته ها را به داخل انتقال دهد، يکی از آنها منفجر شد.»


«وزیر کشور در آستانه استیضاح»


روزنامه آفتاب يزد، خبر داده که وزير کشور در آستانه استيضاح قرار گرفته است.


به نوشته اين روزنامه، رفعت بيات نماینده زنجان در مجلس روز سه شنبه طــرح استیضاح مصطفی پور محمدی را با ۲۰ امضاء تقديم هيات رییسه مجلس کرده است.


آفتاب يزد به نقل از متن طرح استيضاح مصطفی پور محمدی مواردی چون « ايجاد هزينه و صرف زمان برای اجرايی کردن سيستم رايانه ای انتخابات کشور، قبل از اخذ موافقت کامل شورای نگهبان»،«نبود نگرش فرهنگی در عملکرد اجرايی نيروی انتظامی در طرح های امنيت اخلاقی و اجتماعی» و «مسائل مربوط به عزل و نصب فرمانداران و استانداران در آستانه انتخابات» را به عنوان محورهای اصلی طرح استيضاح وزير کشور معرفی کرده است .


تصویب فوریت برداشت دو میلیارد دلار از حساب ذخیره


روزنامه همشهری خبر داده که يک فوريت طرح برداشت دو ميليارد ديگر از حساب ذخيره ارزی به تصويب مجلس رسيده است.


به نوشته اين روزنامه، «مجلس شورای اسلامی به فوريت طرحی رای مثبت داد که در صورت تصويب نهايی آن به دولت اجازه داده مي شود برای تأمين کسری طرح های آبرسانی و تسريع در اجرای آنها مبلغ دو ميليارد دلار ديگر از حساب ذخيره ارزی برداشت کند.»


آمار جدی از معتادان به مواد مخدر


روزنامه کيهان، به نقل از وزير بهداشت آمار جديدی از اعتياد به موادمخدر در کشور منتشر کرده است.


به نوشته اين روزنامه، «پنج تا هفت ميليون نفر در کشور سابقه مصرف موادمخدر، سه ميليون نفر دارای سابقه مصرف مواد با تناوب بيشتر و حدود ۱.۵ ميليون معتاد و نيز ۲۵۰ هزار معتاد پر خطر و تزريقی در کشور وجود دارند.»


کيهان همچنين از قول کامران باقری لنکرانی نوشته است:«هم اکنون شمار آمار مبتلايان به ايدز شناسايی شده در کشور تا پايان مهرماه امسال، ۱۶ هزار و ۹۰ تن اعلام شد که با توجه به فوت دو هزار و ۱۲۱ تن، هم اکنون ۱۴ هزار تن آلوده زنده در کشور وجود دارد.»


وزير بهداشت در عين حال تاکيد کرده که« آمار رسمی يک سوم تا يک پنجم آمار واقعی است و به طور کلی بين ۴۲ تا ۷۰ هزار تن مبتلای به ايدز در کشور وجود دارد.»


قطع گاز وزارتخانه ها


روزنامه سرمايه عنوان اصلی خود را «قطع گاز» در برخی از مناطق کشوراختصاص داده و نوشته است:«گاز وزارتخانه ها برای تامين گاز خانه ها قطع شده است.»


به نوشته اين روزنامه ها، دوشنبه شب گاز هشت وزارتخانه و نهاد دولتی تنها به دليل مصرف بی رويه به مدت ۱۲ ساعت يعنی از هشت شب تا هشت صبح قطع بوده است.


سرمايه به نقل از سخنگوی شرکت ملی گاز ايران نوشته است:« شرکت ملی گاز ايران برای ارايه خدمات بهتر به مردم و افزايش ضريب امنيت در شبکه انتقال گاز، اقدام به قطع گاز وزارتخانه های نفت، آموزش و پرورش، تعاون، جهاد کشاورزی، صنايع، کشور و ساختمان مرکزی شرکت ملی گاز ايران کرده است.»


اين روزنامه همچنين از قول يک مقام آگاه در وزارت نفت خبر داده که «قطعی گاز وزارتخانه ها و نهادهای دولتی يکی از برنامه های اصلی شرکت ملی گاز ايران جهت تامين مصرف خانگی در زمستان امسال خواهد بود.»


اين روزنامه همچنين نوشته که گاز برخی از مراکز صنعتی نيز در روزهای اخير قطع شده است.


XS
SM
MD
LG