لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه جام جم : گروهی از نامزدها صلاحيت رای آوری دارند، گروه ديگر دارای صلاحيت نسبی هستند و بخشی ديگر هيچ صلاحيتی برای رای آوردن ندارند.
روزنامه جام جم : گروهی از نامزدها صلاحيت رای آوری دارند، گروه ديگر دارای صلاحيت نسبی هستند و بخشی ديگر هيچ صلاحيتی برای رای آوردن ندارند.



روزنامه رسالت، به نقل از فرمانده بسيج خبر داده که ۱۰۰ هزار بسيجی در تامين امنيت صندوق های رای همکاری مي کنند.



به نوشته اين روزنامه، محمد حجازی ضمن تاييد حضور بسيجيان در تامين امنيت صندوق های رای در سراسر کشور گفته که ، به تشخيص شورای تامين شهرستان ها و استان های وزارت کشور ، تعدادی از شعب اخذ رای در برخی از استان ها که نيروی انتظامی به نيروی کمکی نياز داشت ، به بسيج سپرده شده است.


رسالت، درعين حال از قول فرمانده بسيج نوشته که براين اساس حفظ و حراست نيمی از صندوق های رای در سطح کشور به نيروی مقاومت بسيج سپرده شده اما در برخی از استان ها مثل تهران و ايلام ، نيروی انتظامی نياز به کمک نداشته و بنابراين در اين استان ها، نيروهای بسيجی در تامين امنيت صندوق ها مشارکت ندارند .


روزنامه های جوان و جام جم ، يادداشت های مشابهی با عنوان «چگونه رای دهيم» را منتشرکرده اند.


ناصر ايمانی نويسنده يادداشت روزنامه جام جم به طوررسمی نامزدان تاييدشده انتخابات رابه سه دسته، تبعيت ازسه فهرست اصولگرايان، طرفداران احمدی نژاد و اصلاح طلبان تقسيم کرده و درباره آنها نوشته است : « گروهی از نامزدها صلاحيت رای آوری دارند، گروه ديگر دارای صلاحيت نسبی هستند و بخشی ديگر هيچ صلاحيتی برای رای آوردن ندارند.»


نگرانی از برگزاری انتخابات سالم


روزنامه اعتماد ملی ، در تيتر اول شماره امروز خود نوشته که، « انتخابات را سالم برگزار کنيد»


اعتماد ملی ، با اشاره به اين که نگرانی اصلاح طلبان درباره سلامت انتخابات هنوز ادامه دارد، نوشته که آنان در انتظار اقدامات وزارت کشور برای تامين سلامت انتخابات هستند.


اين روزنامه در ادامه تاکيد کرده که اين نگرانی البته به اصلاح طلبان نيز محدود نشده و برخی اصول گرايانی که اختلاف نظرهايی را با دولت داشته اند نيز برای رفع نگرانی خود ديروز در مهديه تهران ناظران خود را گرد هم آوردند تا در چندين مرحله با جزوات نحوه نظارت بر صندوق های رای آشنا شوند .


روزنامه کارگزاران نيز نگرانی اصلاح طلبان از حضور برخی نهادها در مرحله شمارش آرا را مورد توجه قرار داده و نامه رييس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان به وزير کشور را در اين باره منتشر کرده است.


حبيب الله بيطرف در نامه خود به وزير کشور بر ضرورت حضور نمايندگان نامزدها در مراحل اخذ رای و شمارش آرا تاکيد کرده و از جايگزينی يک نهاد نظامی ديگر به جای نيروی انتظامی برای تامين سلامت انتخابات ابراز تعجب کرده است.


در اين نامه همچنين تاکيد شده که بی گمان هر گونه اقدامی در جهت تغيير آرای واقعی مردم شهرها و روستاهای کشور اعم از آن که در مرحله اخذ رای اتفاق افتد يا در مراحل شمارش آرا يا اعلام نتايج، علاوه بر اين که تخلف از مقررات و قوانين عادی بوده، به منزله بکارگيری آرای مردم در جهت منافع فرد يا گروهی خاص و ناقض قانون اساسی و حق حاکميت ملت است .




رییس ستاد اصلاح طلبان در نامه ایبه وزير کشور بر ضرورت حضور نمايندگان نامزدها در مراحل اخذ رای و شمارش آرا تاکيد کرده و از جايگزينی يک نهاد نظامی ديگر به جای نيروی انتظامی برای تامين سلامت انتخابات ابراز تعجب کرده است.

در همين حال روزنامه اعتماد، اعتراض بسيجيان خراسان رضوی نسبت به دخالت فرماندهان اين نيرو در انتخابات را منعکس کرده است.



به نوشته اين روزنامه، روز گذشته جمعی از بسيجيان با در دست داشتن پلاکاردهايی که بر روی برخی از آنها نوشته شده بود: « فساد سياسی از فساد اخلاقی خطرناک تر است»، «بسيجی کوک نمی شود»،« جناح تان را از بسيج دور کنيد» و «بسيج را به مسلخ منفعت طلبی جناح ها نبريد» در مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند.


به نوشته اعتماد، اين بسيجيان گفته اند که قبلا نسبت به انتشار ليست انتخاباتی در استان خراسان از سوی فرماندهان بسيج اعتراض کرده اند، اما چون به اين اعتراض ها رسيدگی نشده، دست به تجمع زده اند .


راه اندازی نیروگاه بوشهر تا پاییز آینده


روزنامه ايران، از قول رئيس سازمان انرژی اتمی روسيه خبر داده که روسيه نيروگاه بوشهررا پائيز۸۶ به مقامات جمهوری اسلامی تحويل می دهد.


به نوشته اين روزنامه، سرگئی کرينکو گفته که به درخواست مقامات جمهوری اسلامی قرار شده تا به جای سال ۲۰۰۸ نيروگاه اتمی بوشهر را در سپتامبر ۲۰۰۷ تحويل بدهند.


او در عين حال تاکيد کرده که روسيه می خواهد خيلی سريع کار را به اتمام برساند، اما نمی تواند مسائل ايمنی را ناديده بگيرد، و انگيزه و اراده سياسی نبايد ايمنی آتی نيروگاه را زير سؤال ببرد .


احیاء کد اقتصادی



روزنامه سرمايه، به نقل از معاون سازمان امور مالياتی کشور نوشته که، احيای دوباره کد اقتصادی در دستورکار قرار گرفته است.


به نوشته اين روزنامه، محمد رضا عبدی در حاشيه افتتاح سومين مرکز مکانيزه صدور گواهی نقل و انتقال املاک درخصوص برنامه ريزي ها برای احيای دوباره کد اقتصادی گفته که يکی از پروژه های طرح جامع مالياتی کشورکد اقتصادی است که مراحل اوليه اين طرح تهيه شده است.


معاون پژوهشی و برنامه ريزی سازمان امور مالياتی کشورهمچنين در پاسخ به اين که طرح کد اقتصادی در گذشته اجرايی شده بود، اما با مشکلاتی مواجه شد، گفته که بسترهای اوليه اين طرح در آن موقع فراهم نشده بود اما در حاضر سازمان امورمالياتی در حال آماده سازی بسترهای اجرای دوباره طرح کد اقتصادی است .



عضویت رییس صدا وسیما در کمیته فیلترینگ


روزنامه کيهان، خبر داده که رييس سازمان صدا و سيما نيز به عضويت کارگروه تعيين مصاديق سايت های اينترنتی در آمده است.


به نوشته اين روزنامه، با تصويب هيات دولت، کار گروه تعيين مصاديق پايگاه های غيرمجاز اينترنتی از اين پس مرکب از وزيران ارشاد،اطلاعات،دادگستری،ارتباطات و فناوری و رئيس سازمان صدا و سيما خواهد بود.



کيهان نوشته که وظيفه تعيين مصاديق سايت ها و اعلام غير مجاز بودن سايت های اينترنتی از جمله وظايف کميته تعيين مصاديق است .


دانشجویان ستاره دار


روزنامه آفتاب يزد، به نقل از احمد توکلی عضو راستگرای مجلس نوشته « مسأله دانشجويان ستاره دار پنهان کردنی نيست.»



به نوشته اين روزنامه، رئيس مرکز پژوهش های مجلس، در دانشگاه چمران اهواز و درباره اعتراض دانشجويان دانشگاه امير کبير در جريان سخنرانی محمود احمدی نژاد گفته که جای تاسف دارد اما جای تعجب ندارد، چرا که دانشگاه اميرکبير دانشگاهی است که از اين قبيل سر و صداها درآن سابقه دار است و انجمن اسلامی آن منحل شده و بازداشتی داده است.



آفتاب يزد، در عين حال نوشته که توکلی درباره تکذيب مساله دانشجويان ستاره دار از سوی برخی مسوولان وزارت علوم نيز گفته که، قضيه دانشجويان يک ستاره و دو ستاره و سه ستاره، مساله قابل پنهانی نيست و اگر کسی واقعيت را نگويد، بالاخره مسائل آشکار می شود.


XS
SM
MD
LG