لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

بررسی روزنامه های صبح يکشنبه ايران


روزنامه صاحب قلم، خبر داده که پاکسازی شهرها از تبليغات انتخاباتی يک ميليارد تومان هزينه دارد.
روزنامه صاحب قلم، خبر داده که پاکسازی شهرها از تبليغات انتخاباتی يک ميليارد تومان هزينه دارد.

به دنبال اعتراض گسترده احزاب و نامزدهای انتخاباتی به امتناع وزارت کشور از اعلام نتايج انتخابات روز جمعه، روزنامه کيهان در سرمقاله ای با عنوان راه بی بازگشت، علت پيروزی انتخاباتی اصلاح طلبان در برخی شهرها را به حمايت امريکا نسبت داده است.


حسين شريعتمداری نماينده ولی فقيه در کيهان، نوشته که تبليغات آمريکايی ها در آستانه انتخابات سه گانه اخير چرخش محسوسی داشته و اين بار رسانه های آمريکايی و جريانات وابسته يا نزديک به آنان، از تحريم انتخابات سخن چندانی به ميان نمی آوردند، بلکه برخلاف گذشته در بسياری از موارد، مردم را به حضور در انتخابات نيز تشويق می کردند.


شريعتمداری ادعا کرده که رسانه های امريکا از مردم ايران خواسته اند تا برای مقابله با «اصولگرايی» به نامزدهای «جبهه اصلاحات» رأی بدهند.


مدير مسئول کيهان در عين حال ادعا کرده که در اين انتخابات اصولگرايی با تعريف رهبر جمهوری اسلامی پيروز شده است .



پبروزی اصلاح طلبان؟

روزنامه اعتمادملی، از پيروزی قطعی اين حزب وائتلاف اصلاح‏طلبان در انتخابات شوراهای ۱۶ استان خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، اسماعيل گرامی‏مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی اعلام کرده که پس از گذشت نزديک به ۲۴ ساعت از پايان انتخابات شوراهای اسلامی، نتايج آرا درسراسر کشور و مراکز استان‏ها حاکی از آن است که در ۱۶ استان کشور ليست ائتلاف اصلاح‏طلبان به طور قطع اکثريت آرا را در انتخابات شوراها کسب کردند.


روزنامه سرمايه به نقل مصطفی تاج زاده ، معاون وزیر کشور در دولت خاتمی، نوشته که ائتلاف حاميان دولت در مجموع شکست خورده است.


به نوشته اين روزنامه، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در ارزيابی اين دور از انتخابات بايد نتايج هر سه انتخابات شوراهای شهر و روستا، انتخابات ميان دوره ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در نظر داشت.


اين فعال سياسی تاکيد کرده که در اين دور از انتخابات، در کل، جريان حاميان دولت شکست خورده اند، چون کانديداهای اصولگرايان در انتخابات ميان دوره ای مجلس جزو ۱۰ نفر اول هم نيستند.


در انتخابات مجلس خبرگان نيز اصولگرايان سعی در حذف هاشمی رفسنجانی داشتند که طبق آخرين آمار، رفسنجانی جزء چند نفر اول است.


سرمايه از قول تاج زاده نوشته که در انتخابات شوراهای شهر نيز اين جناح در تلاش برای رد کانديداهای حامی قاليباف بود تا شوراهای شهر را به طور انحصاری در دست گيرند که البته در اين امر نيز موفق نشدند .



هزینه یک میلیارد تومانی پاکسازی شهر ها

روزنامه صاحب قلم، خبر داده که پاکسازی شهرها از تبليغات انتخاباتی يک ميليارد تومان هزينه دارد.


اين روزنامه با انتقاد از روش های تبليغ انتخاباتی در تهران، به نقل از مدير کل خدمات شهری شهرداری تهران نوشته که ۱۰ هزار نيروی خدمات شهری در سطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران پاکسازی پايتخت را از انبوه تبليغات انتخاتی آغاز کرده اند.


صاحب قلم نوشته که اين هزينه فقط در مورد شهر تهران است و معادل نصف آن برای هر شهر بزرگی ديگری نيز بايد هزينه شود .



شکست لیست مصباح یزدی

روزنامه حيات نواقتصادی، تيتر اول خود را به صدر نشينی هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان اختصاص داده است.


به نوشته اين روزنامه، مصباح يزدی که طرفدارانش ليست منهای هاشمی و حسن روحانی را منتشر کرده بودند، تا ساعات پايانی شب گذشته با فاصله ای بيش از ۵۰۰ هزار رای در رديف ششم آراء خبرگان تهران قرار گرفته است .



مدارس کپری در سیستان

روزنامه رسالت، نوشته که هفتاد درصد ساختمان های مدارس سيستان و بلوچستان غيرقابل استفاده است.


به نوشته اين روزنامه، در حال حاضر در نقاط دوردست و صعب العبور اين استان به ويژه شهرهای جنوب تعداد زيادی از مدارس در کپر، سايه درختان، اتاق های تنگ و تاريک و ساختمان های خشت و گلی قديمی با عمری بيش از ۵۰ سال تشکيل مي شوند.


رسالت همچنين از قول کارشناسان آموزش و پرورش نوشته اکثريت مدارس روستاهای شهرستان جديدالتاسيس زهک در دشت سيستان عمری بيش از ۵۰ سال دارند که اغلب آنها در زمستان به دليل اينکه سقف و ديوار اتاق های خشت و گلی اينمدارس پوسيده و ترک برداشته غير قابل استفاده هستند و در روزهای بارانی اجبارا بايد مدارس تعطيل شود.


روزنامه قدس با تاکيد بر اين که اقدامات مسؤولان برای کاهش قيمت برخی از کالا های اساسی نتيجه نداده، نوشته که قيمت سيب زمينی هنوز آسمانی است.


به نوشته قدس، سيب زمينی که سال گذشته در همين فصل حداکثر ۱۵۰ الی ۲۰۰ تومان به فروش می رسيد، در سال جاری بسيار گران شده و بسياری از خانواده های کم درآمد و بی بضاعت در تأمين آن با مشکل مواجه شده اند.


قدس، قيمت آسمانی سيب زمينی را هر کيلو ۵۵۰ تومان اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG