لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

انفجار انتحاری در نیجریه دست کم ۴۸ کشته بر جای گذاشت


ابوبکر شیکائو، رهبر گروه بوکو حرام، که انفجار انتحاری روز دوشنبه به گروه وی نسبت داده می‌شود.
ابوبکر شیکائو، رهبر گروه بوکو حرام، که انفجار انتحاری روز دوشنبه به گروه وی نسبت داده می‌شود.

یک بمبگذاری انتحاری در گردهمایی دانش آموزان مدرسه‌ای در نیجریه دستکم ۴۸ کشته بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انفجار روز دوشنبه ۱۹ آبان در شهر پوتیسکوم در شمال شرقی کشور روی داده است.

سربازان ارتش که برای کمک رسانی به محل حادثه در پایتخت استان «یوبه» اعزام شده بودند با صحنه وحشتناکی از اعضای متلاشی و قطعه شده بدن قربانیان مواجه شده و همزمان ساکنان محل که از ناتوانی ارتش برای توقف حملات شبه نظامیان اسلام گرای افراطی به شدت خشمگین بودند، با سنگ به سربازان حمله کردند.

اقدامات خشونت بار شبه نظامیان اسلامگرا در نیجریه طی پنج سال گذشته موجب مرگ هزاران نفر و آوارگی صد‌ها هزار نفر شده است. هفته پیش سی نفر در یک انفجار انتحاری دیگر در همین شهر کشته شدند. شبه نظامیان اسلامگرای بوکو حرام در این بمبگذاری یک مراسم مذهبی مسلمانان میانه رو را مورد حمله قرار دادند.

به گفته بازماندگان، هنگام این انفجار که در سالن اجتماعات کالج دولتی علوم فنی روی داد، حدود دو هزار دانش آموز در گردهمایی هفتگی صبح دوشنبه شرکت داشتند.

موسی ابراهیم یحیی دانش آموز ۱۷ ساله‌ای که برای درمان جراحت در ناحیه سر به بیمارستان عمومی شهر منتقل شده بود، گفت: «ما متتظر مدیر کالج بودیم تا برای ما سخنرانی کند، ساعت هفت و نیم صبح بود. بعد یک صدای شدید و کر کننده شنیدم و به هوا پرتاب شدم. همه شروع به جیغ کشیدن کردند و از سالن فرار می‌کردند. تمام بدنم پراز خون شده بود».

بر اساس آمار منابع بیمارستانی، ۷۹ دانش آموز تاکنون بستری شده‌اند. مسئولان پزشکی گفتند برخی از آن‌ها صدمات شدیدی دیده‌اند که ممکن است به عمل جراحی قطع عضو نیاز داشته باشند.

تراکم بیماران در بیمارستان محلی به حدی زیاد است که در بعضی از تخت‌ها دو بیمار خوابانده‌اند.

یکی از مسئولان سردخانه شهر گفت ۴۸ جسد به بیمارستان منتقل شده و به نظر می‌رسد همه آن‌ها بین۱۱ تا ۲۰ ساله هستند. او که نخواست نامش فاش شود گفت مجاز نیست به خبرنگاران اطلاعات بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازماندگان انفجار گفتند به نظر می‌رسید که بمبگذار مواد منفجره را در یک نوع کوله پشتی که بیشتر دانش آموزان استفاده می‌کنند مخفی کرده بود.

چند ماه پیش ارتش نیجریه گزارش داده بود که کارگاهی را در شهر کانو در شمال کشور کشف کرده است که در آنجا مواد انفجاری به داخل کوله پشتی دوخته می‌شود.

گاربا الحاجی پدر یکی از دانش آموزان مجروح گفت وضع امنیت مدرسه هیچ وقت درست نبوده است.

او افزود: من دولت محلی «یوبه» را برای بی‌دفاع گذاشتن کالج شدیدا مقصر می‌دانم. کالج حصار محافظی نداشت.

وی گفت: سه ماه پیش یک بمب در این مدرسه کشف شد که واحد خنثی سازی بمب آن را از ساختمان مدرسه خارج کرد.

دولت فدرال نیجریه به ریاست جمهوری گودلاک جاناتان که خود را برای انتخابات بعدی در ماه فوریه نامزد کرده، وعده داده است امنیت مدارس در شمال شرقی کشور را بیشتر کند.

بوکو حرام که در زبان محلی هاسا در شمال نیجریه «آموزش حرام است» معنی می‌دهد، پس از گروگان گیری ۲۷۶ دختر دانش آموز در سالن امتحان یک مدرسه در ماه آوریل امسال خشم و انزجار بین‌المللی را برانگیخت.

تاکنون ده‌ها نفر از این دانش آموزان که بیشتر آن‌ها مسیحی بودند از دست گروگانگیر‌ها فرار کرده‌اند ولی از سرنوشت ۲۱۹ نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

گروه بوکو حرام گفته است همه این دختران به اسلام گرویده و با جنگجویان این گروه افراطی ازدواج کرده‌اند.

بسیاری از مردم نیجریه از افزایش حملات گروه افراطی بوکو حرام که از ۱۷ اکتبر و پس از اینکه دولت اعلام کرد با این گروه بر سر آتش بس توافق کرده افزایش یافته است، بسیارخشمگین هستند.

ابوبکر شیکائو رهبر گروه بوکو حرام مذاکره با دولت برای آتش بس را تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG