لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

ادامه اعتراض هاى شبانه معترضان به نتيجه انتخابات بر بام خانه ها


اعتراضات شبانه در یکی از خیابان های تهران
اعتراضات شبانه در یکی از خیابان های تهران
اعتراض ها به نتيجه انتخابات رياست جمهورى چهارشنبه شب نيز ادامه يافت و معترضان با رفتن به پشت بام، شعار«الله اكبر» و «مرگ بر ديكتاتور» را سر دادند.

شاهدان عينى به راديو فردا گفتند كه در دو شب گذشته شعارهاى معترضان بلندتر از هميشه بوده است و حضور آنها بر بام خانه ها از ساعت ده شب آغاز شد و بيش از يكساعت طول كشيد.

اعتراض هاى شبانه از ده روز پيش در سراسر ايران آغاز شده است و اين روش كه در دوران انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به عنوان اقدامى اعتراضى عليه حكومت پهلوى به شمار مى رفت اكنون به روشى براى نشان دادن مخالفت با نتايج انتخابات روز ۲۲ خرداد تبديل شده است.

اين حركت از سوى دستگاه هاى دولتى و برخى از سياستمداران مورد انتقاد قرار گرفته و در تازه ترين اعلام موضع در اين زمينه، مرتضى نبوى، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و مدير مسئول روزنامه «رسالت» آن را به «قرآن بر سر نيزه كردن» تشبيه كرده است.

نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى ايران با مخالفت هاى گسترده اى در داخل و خارج از كشور روبرو شده و تاكنون چندين راهپيمايى ميليونى در مخالفت با آن برگزار شده است.

اين راهپيمايى ها مورد حمله نيروهاى لباس شخصى و ضد شورش قرار گرفته و تا كنون كشته شدن حداقل ۱۷ نفر در آن از سوى مقام هاى دولتى تاييد شده است.

در حالى كه برخوردهاى شديد پليس با تظاهر كنندگان در اعتراض هاى خيابانى تلفاتى بر جاى گذاشته است، رفتن به بام و سر دادن شعارهاى «الله اكبر» و «مرگ بر ديكتاتور» براى معترضان كم هزينه تر بوده است.

روز چهارشنبه به رغم فضاى شديد امنيتى در خيابان هاى تهران، صدها معترض در ميدان بهارستان و خيابان جمهورى تجمع كردند. ولى اين تجمع مسالمت آميز به شدت از سوى نيروهاى انتظامى مورد حمله قرار گرفت.

هنوز گزارشى از ميزان تلفات احتمالى در اين روز منتشر نشده است ولى گزارش شده كه دهها نفر بازداشت شده و چندين نفر نيز زخمى شده اند.

وزارت كشور ايران روز شنبه، ۲۳ خرداد، اعلام كرد كه محمود احمدى نژاد با ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى برنده انتخابات دهم رياست جمهورى شده است. اين نتيجه از سوى مير حسين موسوى و مهدى كروبى رد شده و آن را نتيجه «خيمه شب بازى صدا و سيما و وزارت كشور» و «تقلب بزرگ» دانسته اند.

اين در حالى است كه آيت الله خامنه اى، رهبر ايران، با دفاع قاطع از نتيجه انتخابات رياست جمهورى، به محمود احمدى نژاد تبريك گفته است و نظرات او را به خود نزديك تر دانسته است.
XS
SM
MD
LG