لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

مجلس نهم با ۱۶۹ نماينده جديد کار خود را آغاز کرد


مراسم سوگند نمایندگان مجلس نهم
مراسم سوگند نمایندگان مجلس نهم
مجلس شورای اسلامی دوره نهم خود را از بامداد روز يکشنبه، هفتم خردادماه، آغاز کرد و رهبر جمهوری اسلامی ايران در پيامی به اين مجلس از آن خواست تا از «چالش های ناموجه» با ساير قوا پرهيز کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، در مراسم افتتاحيه مجلس نهم مسوولان لشکری و کشوری از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد، آيت الله مهدوی کنی، علی اکبر ناظق نوری و آيت الله جوادی آملی حضور داشتند و نمايندگان مجلس جديد بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران متن سوگندنامه را قرائت کردند.

در اين مراسم پيام آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، خوانده شد که در آن از انتخابات مجلس نهم به عنوان «حماسه همگانی» ياد کرده و گفته است که «ملت ايران برای نخستين بار مردمسالاری اسلامی را نه با زبان که با مجاهدت دشوار خود به ميدان آورده است.»

وی «همکاری حقيقی و صميمی با قوای ديگر و پرهيز از چالش های ناموجه» را «يک شاخص مهم و دارای سهمی تعيين کننده در اتحاد ملی» دانسته و گفته است که «همه بايد قانون را فصل الخطاب قرار دهند.»

در ابتدای اين مراسم هيات رئيسه سنی مجلس نهم انتخاب شد و چهار تن از مسن ترين و جوان ترين نمايندگان عضو آن شدند. اين هيات قرار است شعب ۱۵ گانه بررسی کننده اعتبارنامه های نمايندگان و همچنين اجرای انتخابات هيات رييسه موقت را بر عهده گيرد.

بر اساس آيين نامه مجلس شورای اسلامی، «انتخاب هيات رييسه موقت در دومين جلسه علنی مجلس انجام خواهد شد و پس از تصويب اعتبارنامه حداقل دو سوم مجموع نمايندگان، هيات رييسه موقت اقدام به انتخاب هيات رييس دائم می کند.»

سايت خبری ايران گزارش داده اند که انتخابات هيات رييسه موقت روز دوشنبه، هشتم خردادماه، انجام می شود.

روز شنبه، ششم خردادماه، راه ‌يافتگان به مجلس نهم، برای تعيين رييس اين مجلس، دو نشست جداگانه تحت عناوين متفاوت ترتيب دادند.

۱۵۱ نماينده مجلس نهم با تشکيل فراکسيونی به نام «رهروان ولايت»، علی لاريجانی را به عنوان گزینه مورد حمايت خود برای رياست مجلس نهم انتخاب کردند، و گروهی ديگر در نشستی جداگانه با عنوان نشست «فراکسيون اصولگرايان مجلس نهم» غلامعلی حداد عادل را به عنوان نامزد خود برگزيدند.

آقای لاريجانی از حمايت جبهه متحد اصولگرايان برخوردار است و غلامعلی حداد عادل از سوی جبهه پايداری انقلاب اسلامی، ديگر تشکل اصولگرا، پشتيبانی می شود.

لاريجانی و حداد عادل به ترتيب رياست مجلس هشتم و هفتم را بر عهده داشتند.

انتخابات مجلس نهم در اسفندماه و ارديبهشت ماه سال جاری برگزار شد و بر اساس گزارش وزير کشور ايران، «مشارکت ۶۴ درصدی» مردم در آن رقم خورده است. تعداد نمايندگان جديد راه يافته به مجلس نهم ۱۶۹ نفر اعلام شده است.

مصطفی محمد نجار روز يکشنبه گفت: «۱۳ درصد نمايندگان فعلی با سابقه نمايندگی قبلی بوده و پنج درصد سابقه نمايندگی ادوار گذشته را دارند که از ميان آنها جوان‌ترين ۳۰ سال و مسن‌ترين ۷۳ سال را داراست و بالغ بر نيمی از منتخبين ميان سنی ۴۰ تا ۵۰ سال می ‌باشند.»

به گفته وی، «مجموعا ۶۶ درصد نمايندگان حاضر در مجلس نهم نمايندگان جديد هستند.»

يکی از نکات مهم مجلس نهم کاهش تعداد نمايندگان روحانی در آن است که به پايين ترين حد خود در ۳۲ سال گذشته رسيده است. در حالی که تعداد اين نمايندگان در مجلس اول ۱۵۳ نفر بود در مجلس هشتم، نمايندگان روحانی به ۴۴ نفر و در مجلس نهم به ۲۷ نفر رسيده است.

دو جريان جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداری انقلاب اسلامی که از تشکل های مهم اصولگرايان هستند اکثريت کرسی های مجلس را از آن خود کرده اند.

اختلافات اين دو گروه بر سر معرفی نامزد برای انتخابات مجلس بار ديگر در انتخابات هيات رييسه پارلمان خود را نشان داده که اين موضوع مورد انتقاد غلامعلی حداد عادل قرار گرفته است.

آقای حداد عادل که به آيت الله علی خامنه ای نزديک است روز شنبه، ششم خردادماه، در نشست «فراکسيون اصولگرايان مجلس نهم» گفت: « حقيقت اين است که مجلس نهم آغاز پرچالشی يافته است. البته هميشه انتخاب رييس مجلس با گفت‌ و گو و حرف و سخن همراه بوده اما اين بار بيش از هر زمان ديگری مسئله ‌ساز شده است.»

وی افزوده است: «آنچه در اين روز‌ها شاهد هستيم اين است که اين رقابت که به نظر کاملا می‌تواند در چارچوب اصولگرايی و با حفظ وحدت اصولگرايی صورت گيرد، منجر به انشعاب و انشقاق در اصولگرايی شده است.»
XS
SM
MD
LG