لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

«بحث هسته ای جایی در مذاکرات ایران و آمریکا ندارد»


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که مکان های ديگری برای گفت وگو در مورد مساله هسته ای وجود دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که مکان های ديگری برای گفت وگو در مورد مساله هسته ای وجود دارد.

واشینگتن روز يکشنبه با تایید مذاکره ايران و آمريکا درباره عراق و در سطح سفير، تاکيد کرد که اين مذاکرات درباره موضوع هسته ای جمهوری اسلامی نخواهد بود.



لسلی فيليپز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که گفت وگو فقط در مورد عراق خواهد بود و برنامه هسته ای ايران در اين گفت وگو ها مطرح نمی شود.

وی افزود که مکان های ديگری برای گفت وگو در مورد مساله هسته ای وجود دارد.


آنا مک برايد، سخنگوی ديک چنی، معاون رييس جمهور آمريکا، نيز با تاييد خبر گفت وگوی ميان تهران و واشينگتن، به خبرگزاری فرانسه در قاهره گفته بود: «ما خواستار مذاکره با ايران تنها در چارچوب مساله عراق آن هم در حد سفيران بين دو کشور هستيم.»


خانم مک برايد، تاکيد کرد که اين درخواست مساله تازه ای نيست و بيانگر موضع اوليه ايالات متحده است.


در همين حال، گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا روز دوشنبه، ۱۴ مه، اعلام کرد که ملاقات درباره بحث عراق بين رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد با نمايندگان دولت ايران صورت می گيرد.


آقای جاندرو گفت که «جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا اجازه اين ملاقات را داده چون ما برای ايجاد ثبات در عراق و کاهش خطر جانی برای نظاميان آمريکايی برداشتن هر گامی را لازم می دانيم.»


وی افزود نيروهای ما همچنان عليه فعاليت های خصمانه ای که از سوی ايران پشتيبانی می شود وارد عمل می شوند.



جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا اجازه اين ملاقات را داده چون ما برای ايجاد ثبات در عراق و کاهش خطر جانی برای نظاميان آمريکايی برداشتن هر گامی را لازم می دانيم.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا

هنوز اطلاعی در مورد اين که اين ملاقات در چه زمانی صورت می گيرد در دسترس نيست.


برخی از سناتورهای جمهوريخواه نيز از گفت وگوی دو کشور حمايت کردند. چاگ هگل، سناتور جمهوريخواه، و از مخالفين سرشناس سياست جرج بوش در عراق گفت که ايران به ما هيچ لطفی نخواهد کرد ولی اين به نفع آنها است که نقاط مشترکی با يکديگر پيدا کنيم .


«تهران درخواست آمريکا را پذيرفته است»


آمريکا در حالی برنامه ملاقات بين نمايندگان دو کشور را تاييد می کند که روز يکشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اين موضوع را اعلام کرد.


محمد علی حسينی، گفت که تهران درخواست آمريکا برای گفت وگو در مورد عراق را پذيرفته است.


به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای حسينی دليل پذيرفتن درخواست آمريکا از سوی ايران را کاهش رنج و درد عراقی ها و حمايت از دولت و تقويت امنيت در عراق عنوان کرد.


آمريکا چهارماه بعد از اشغال سفارت اين کشور در تهران در سال ۱۳۵۸ خورشيدی، روابط رسمی و ديپلماتيک خود را با ايران قطع کرده است و در حال حاضر، دو کشور هيچ گونه رابطه رسمی ندارند.


پيش از اين و در آستانه برگزاری نشست شرم الشيخ که به امنيت و ثبات عراق اختصاص داشت، همزمان با حضور وزرای امور خارجه دو کشور، مقام های آمريکايی اعلام کرده بودند که مشکلی برای مذاکره با ايران درباره اوضاع عراق ندارند.


اما در حاشيه اين نشست، به رغم برخی تلاش های وزرای امور خارجه چند کشور عربی، به ويژه وزير امور خارجه کشور ميزبان يعنی مصر، گفت و گو ميان وزرای امور خارجه دو کشور ايران و آمريکا، از يک مکالمه بسيار کوتاه، فراتر نرفت.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفت: «ما همواره گفته ايم که مجاری رسمی، بهترين کانال ارايه طرح ها و نظرهای کشورهای مختلف است.»


چنانکه محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز يکشنبه اعلام کرد، محل مذاکره پيش روی ايران و آمريکا «حتما عراق» خواهد بود و «سطح تيم مذاکره کننده» تا پايان هفته جاری مشخص خواهد شد.


روز جمعه، نيکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه آمريکا به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود که پيشنهاد مذاکره آمريکا و ايران، «بسيار جدی» است.


وی در همين روز از تهران گلايه کرده بود که با موضوع مذاکره، برخوردی «دوگانه» دارد و افزوده بود: «دولتمردان ايرانی نمی توانند برای برگزاری چنين مذاکراتی پاسخ مثبت بدهند. آنها منتظر و دو دل هستند و پاسخ صريح نمی دهند.»


چنانکه محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز يکشنبه اعلام کرد، محل مذاکره پيش روی ايران و آمريکا «حتما عراق» خواهد بود و «سطح تيم مذاکره کننده» تا پايان هفته جاری مشخص خواهد شد.


XS
SM
MD
LG