لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

مذاکرات با کره شمالی از سرگرفته می شود


طرفین گفت وگو با کره شمالی نسبت به موفقیت این دور از گفت وگوها ابراز خوشبینی کرده اند.
طرفین گفت وگو با کره شمالی نسبت به موفقیت این دور از گفت وگوها ابراز خوشبینی کرده اند.

وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد دور جدید مذاکرات شش جانبه با هدف متقاعد کردن کره شمالی به انصراف از برنامه های هسته ای، هشتم فوریه آغاز خواهد شد.


این خبر بعد از آن منتشر می شود که نمایندگان آمریکا و کره شمالی بعد از نشست دو جانبه برلین از دست یابی به برخی توافق های مشخص در این باره خبر دادند و نمایندگان کشورهای روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی هم طی دیدار های جداگانه با فرستاده ویژه کره شمالی، نسبت به موفقیت آمیز بودن دور جدید گفت و گوهای شش جانبه ابراز امیدواری کرده اند.


سخنگوی وزارت امور خارجه چین در اظهارات امروز خود با اشاره به نشست های اخیر نمایندگان کشورهای درگیر در مسئله اتمی کره شمالی گفت:« دیدار این نمایندگان زمینه مناسبی را برای پیشبرد مذاکرات شش جانبه و نحوه اجرای بیانیه مشترک این کشورها ایجاد کرده است.»


وی ابراز امیدواری کرد طرفین با ارائه دیدگاه های مثبت و تقویت حس اعتماد متقابل، روند این گفت و گو ها را ادامه دهند و این نکته را در نظر داشته باشند که هدف پاکسازی شبه جزیره کره از جنگ افزارهای هسته ای است.


روز دوشنبه، کریستوفر هیل، نماینده ویژه آمریکا در بحران اتمی کره شمالی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز از تمایل شدید پیونگ یانگ به دست برداشتن از سلاح های هسته ای خبر داد و گفت ایالات متحده اجازه نخواهد داد دور جدید این گفت و گوها تحت الشعاع مسائل جانبی قرار گیرد.


در همین حال، خبرگزاری فرانسه از سئول گزارش داد دولت کره جنوبی در نظر دارد به منظور تامین نیروی برق، مبلغ دو میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار آمریکا را در یک طرح پنج ساله برای احداث راکتورهای هسته ای آب سبک در این کشور سرمایه گذاری کند.


براساس گزارش، چنانچه کره جنوبی این پروژه را با موفقیت به انجام برساند خواهد توانست علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز داخلی خود، این تکنولوژی را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.


کره جنوبی از نظر انرژی هسته ای بعد از آمریکا، فرانسه، ژاپن، روسیه و آلمان در رده ششم قرار دارد و در حال حاضر دارای نوزده نیروگاه هسته ای است که چهل درصد برق این کشور را تامین می کند.


XS
SM
MD
LG