لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

نگرانی ها و پرسش ها پیرامون انتقال موروثی قدرت در کره شمالی


کيم جونگ اون، جوانترين پسر رهبر سابق کره شمالی، جانشین پدرش شده است.
کيم جونگ اون، جوانترين پسر رهبر سابق کره شمالی، جانشین پدرش شده است.
به دنبال مرگ کيم جونگ ايل رهبر کره شمالی، کيم جونگ اون جوانترين پسر وی به اين مقام رسيده است. او کمتر از سی سال سن دارد و در جهان خارج بسيار ناشناخته است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی به هنگام اعلام خبر جانشينی کيم جونگ اون وی را «جانشين کبير و رهبر عاليقدر حزب، ارتش و خلق کره شمالی» معرفی کرد.

اما سن پايين کيم جونگ اون و فرصت کمی که وی برای آمادگی قبول چنين مسئوليتی داشته پرسش های فراوانی را به ميان می آورد. در عين حال بسياری در غرب نگران هستند که روند انتقال قدرت به رهبر جوان و کم تجربه کره شمالی تا چه حد با آرامش همراه خواهد بود و آيا شرايط را برای بروز نوعی جنگ قدرت در آن کشور فراهم نخواهد کرد.

North Korea's Kim Jong Il Lies In State
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:16 0:00
لینک مستقیم

برخی از کارشناسان با اشاره به شناخت اندک از توانايی ها و شخصيت رهبر جديد کره شمالی می گويند هر چند که روند آماده کردن جوانترين پسر کيم جونگ ايل از چند سال پيش و همراه با تشديد بيماری وی آغاز شده بود، ولی بعيد است اين مرد جوان که تا چندی پيش در ناز و نعمت زندگی کرده تجربه و توانايی های سياسی پدر خود را داشته باشد.

اطلاعات زيادی به غير از چند عکس از حضور کيم جونگ اون در مراسم تشريفاتی که رسانه های کره شمالی در ماه های اخير چاپ کرده اند در دست نيست.

بر اساس گزارش رسانه ها، مادر وی يک رقصنده و همسر سوم کيم جونگ ايل بوده است. ظاهرا وی با يک نام غير واقعی تا سال ۱۹۹۸ در يک مدرسه بين المللی در سوئيس تحصيل می کرده است.

رسانه های چاپ سوئيس گزارش داده اند که وی در سن ۱۵ سالگی و قبل از پايان تحصيلات متوسط خود اين مدرسه را ترک کرده و از قول همکلاسی های وی می نويسند که کيم جونگ اون، نوجوانی خجالتی و گوشه گير بوده و به ورزش اسکی و بسکتبال علاقمند بوده است.

رسانه های چاپ کره جنوبی گزارش می دهند که وی از زمان بازگشت به کره شمالی در دانشگاه نظامی «کيم ايل سونگ» مشغول تحصيل بوده و در جلسات مهم دولتی شرکت داشته است. وی در سال ۲۰۰۹ به عنوان جانشين پدرش تعيين شد و با درجه ژنرال چهار ستاره مقام ارشدی در حزب حاکم به عهده وی گذاشته شد.

کارشناسان می گويند که در سيستم حکومتی کره شمالی که همه چيز در اختيار رهبر اين کشور قرار دارد معمولا گزينه ديگری برای جانشينی وجود ندارد.

در يک چنين سيستمی ساير رهبران و نهادهای ارشد موظف هستند که خود را با فرد جديدی که به جانشينی می رسد انطباق دهند. به نظر می رسد که در کره شمالی نيز طی دو سال اخير يک چنين روندی به صورت آرام و بدون تنش در جريان بوده است.

انتظار می رود که خواهر و شوهر خواهر کيم جونگ ايل در دوران انتقال قدرت به رهبر جوان کره شمالی نقش مهمی ايفا کنند. خواهر کيم جونگ ايل به نام «کيم کيونگ هوی» دو سال پيش به مقام ژنرال چهار ستاره ارتقا يافت و شوهر او به نام «جنگ سونگ تائک» همواره به عنوان نفر دوم در کادر رهبری کره شمالی تلقی شده است.

مرگ رهبر کره شمالی در ميان دولت های منطقه نگرانی هايی ايجاد کرده و همزمان بهای سهام در بازارهای بورس آسيا کاهش يافته است. کره جنوبی ضمن اعلام حدی از آماده باش نظامی از مردم اين کشور خواسته که به زندگی عادی ادامه دهند. در ژاپن نيز شورای امنيت اين کشور تشکيل جلسه داده است.

دولت چين که نزديک ترين متحد و شريک تجاری کره شمالی است از خبر مرگ کيم يونگ ايل اظهار تاسف کرده است.

کارشناسان معتقدند که مرگ رهبر سابق و دوران انتقال قدرت به رهبر جوان در کره شمالی ممکن است با تنش هايی همراه شود و طبق معمول حکومت کره شمالی برای انحراف اذهان عمومی از بحران داخلی ممکن است به دنبال تشنج آفرينی در خارج از کشور باشد.
XS
SM
MD
LG