لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

۲۲ هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی ایران در «چند ماه اخیر وصول نشده است»


سخنگوی دولت ایران خبر داد که ۲۲ هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از فروش نفت کشور در «چند ماه اخیر» وصول نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد باقر نوبخت روز پنج شنبه ۲۱ اسفند همچنین گفت که تا ۱۷ اسفند میزان کل درآمدهای کشور «در این بخش» ۱۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

با توجه به نرخ فعلی دلار در ایران که حدود ۳۳۰۰ تومان است، درآمد محقق نشده حاصل از فروش نفت ایران در «چند ماه اخیر» بیش از شش میلیارد دلار بوده است.

جمهوری اسلامی ايران به دليل تحريم‌های مالی قادر نيست بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت خود را از مشتريان قديمی و جديدش دريافت کند.

شمس الدين حسينی،‌ وزير امور اقتصادی و دارايی در دولت محمود احمدی‌نژاد، نیز ‌روز ۲۵ آذر ۹۱ گفته بود: «به خاطر تحريم‌ها، ۵۰ درصد از وصول درآمدهای نفتی کشور کاهش يافته است».

حکومت ایران در سال‌های گذشته ستادی با عنوان «ستاد تدابير ويژه اقتصادی» برای «دوران تحريم» ايجاد کرده است که در ماه‌های گذشته پس از مباحث مطرح شده درباره برداشت چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی مشخص شد که وصول درآمدهای نفتی ایران به روش‌های خاص از جمله مصوبات این ستاد است.

مقامات دولتی در پاسخ به اتهام مجلس ایران درباره برداشت «غیر قانونی» چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از حساب صندوق توسعه ملی اعلام کردند که این مبلغ، بدهی یک شرکت نفتی اماراتی به ایران بوده که به دلیل «تحریم‌ها» پس از طی مراحلی به حساب خزانه واریز شده‌ است.

از سوی دیگر در سال‌های گذشته پول فروش نفت ایران در برخی از کشور‌ها مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بلوکه شده و ایران هنوز اجازه استفاده از بخش اعظم این پول را ندارد.

یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران پنجم دی‌ماه گفته بود که ایران «حدود صد میلیارد دلار ارز منجمد شده» در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن دارد، ولی «نمی‌تواند سریعا از آنها استفاده کند».

در همین حال بانک جهانی روز ۹ بهمن گزارش داده بود که اگر قیمت‌های کنونی نفت ادامه یابد و ایران نتواند تا نیمه اول سال جاری میلادی با شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ایش به توافق جامع دست یابد، ارزش کل صادرات نفت آن برای سال جاری ۲۳ میلیارد دلار خواهد بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ به رقم ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده بود.

صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود.

بر اساس قانون بودجه سال جاری کشور، پیش‌بینی شده که ایران روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته باشد.

سخنگوی دولت حسن روحانی در ادامه سخنان روز پنجشنبه خود گفت: «در چند سال گذشته کشور با رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصدی مواجه بود و دولت تدبیر و امید توانست با برطرف شدن تحریم‌ها منافع ملی را حفظ کند و با برنامه‌ریزی‌ها نه تنها بر رشد منفی فائق آمده بلکه اکنون کشور از رشد ۲۴ درصدی صادرات غیرنفتی برخوردار است».

آقای نوبخت روز ۱۹ اسفند رقم صادرات غیر نفتی در ۱۰ ماهه امسال را ۴۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار اعلام کرده بود.

وی همچنین پیش بینی کرده بود که رشد اقتصادی ایران در سال آینده به دو و نیم درصد برسد.

XS
SM
MD
LG