لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

امروز البرادعی درباره ایران گزارش می دهد


محمد البرادعی، مدیر کا آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیدار علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس
محمد البرادعی، مدیر کا آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیدار علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی احتمالا روز پنج شنبه گزارش تازه ای درباره عمل نکردن ايران به مفاد قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت را ارائه می کند .


براساس اظهارات آقای البرادعی در گفت وگو با روزنامه فاينشنال تايمز که روز ۱۹ فوريه منتشر شد، آژانس بين المللی انرژی اتمی «گزارشی منفی» از عدم تعليق غنی سازی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی به شورای امنيت ارسال خواهد کرد .


به گفته تحليلگران بين المللی، در گزارش البرادعی اشاره خواهد شد که نه تنها روند غنی سازی توسط ايران متوقف نشده است بلکه اين کشور برنامه های خود برای توليد اورانيوم در مقياس صنعتی را نيز شدت بخشيده است .



براساس اظهارات آقای البرادعی در گفت وگو با روزنامه فاينشنال تايمز که روز ۱۹ فوريه منتشر شد، آژانس بين المللی انرژی اتمی « گزارشی منفی» از عدم تعليق غنی سازی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی به شورای امنيت ارسال خواهد کرد .

براساس قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت که در ۲۳ دسامبر سال گذشته به اتفاق آراء به تصويب رسيد، ايران ملزم شد که ظرف ۶۰ روز تمام فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به ميز مذاکره با طرف های اروپايی برگردد.


اين مهلت روز چهارشنبه به پايان رسيد و با توجه به امتناع ايران از اجرای قطعنامه سازمان ملل، اکنون انتظار می رود شورای امنيت اقدامات تازه ای را برای مقابله با طرح های اتمی ايران در دستور کار خود قرار دهد.


ايران در اين فاصله بارها اعلام کرد که حاضر نيست برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد و حتی در اقدامی چالش برانگيز خبر داد به زودی کار نصب سه هزار سانتريفيوژ را در تاسيسات نطنز آغاز خواهد کرد .


تهران در عين حال اعلام کرد که بدون هيچ گونه پيش شرطی حاضر است تا درباره برنامه اتمی خود مذاکره کند و حتی تضمين دهد که تلاش های هسته ای آن در مسير دستيابی به سلاح های کشتار جمعی نيست.


کشورهای غربی که احتمال می دهند ايران در پوشش برنامه غنی سازی اورانيوم به دنبال توليد سلاح اتمی است، برگشت به ميز مذاکره را مشروط به تعطيلی فعاليت های اتمی ايران دانسته اند .


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز سه شنبه در استان گيلان گفت که ايران حاضر است برنامه غنی سازی اورانیوم خود را تعليق کند، ولی «عدالت اقتضاء می کند» کشورهای غربی نيز اقدام مشابه ای انجام دهند. اين نظر آقای احمدی نژاد از سوی کاخ سفيد رد شد .


ايران که به مدت ۱۸ سال برنامه اتمی خود را از ديد بازرسان سازمان ملل متحد مخفی کرده بود، سرانجام در سال ۲۰۰۲ ميلادی و به دنبال افشای اسنادی مبنی بر مخفی کاری در اين زمينه، ناچار شد که درهای تاسيسات هسته ای خود را به روی سازمان بين المللی انرژی اتمی، مستقر در وين، بازکند .



به گفته تحليلگران بين المللی، در گزارش البرادعی اشاره خواهد شد که نه تنها روند غنی سازی توسط ايران متوقف نشده است بلکه اين کشور برنامه های خود برای توليد اورانيوم در مقياس صنعتی را نيز شدت بخشيده است .

به رغم اينکه سه کشورهای اروپايی آلمان، فرانسه و بريتانيا به مدت دو سال مذاکراتی را با ايران برای حل و فصل بحران اتمی تهران انجام دادند، ولی اين گفت گو ها پيش از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی شکست خورد و ايران اعلام کرد که بار ديگر غنی سازی اورانيوم را از سر خواهد گرفت.


به دنبال تغيير در ساختار قدرت اجرايی ايران و روی کار آمدن رييس جمهوری راديکال که ديدگاه های تازه ای درباره «هالوکاست» و «محو اسراييل از روی نقشه جهان» بر زبان می آورد، چالش ميان تهران و کشورهای غربی به اوج خود رسيد که سرانجام پيامد آن، تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ در شورای امنيت سازمان ملل متحد، عليه برنامه هسته ای ايران بود .



واکنش های جهانی به پايان مهلت ايران


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه، ۲۱ فوريه و همزمان با پايان موعد ۶۰ روزه شورای امنيت گفت: «ايران هنوز فرصت دارد به خواست های قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل کند «.


آقای کيسی افزود: «ما هميشه به تغيير موضع در دقيقه آخر اميدواريم.»


پيشتر نيز کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در جريان مصاحبه مطبوعاتی مشترک با فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در برلين گفت: «بهترين راه برای ايران، تعليق غنی سازی اورانيوم و فعاليت های مربوط به آمايش سوخت هسته ای است تا بتوانيم به مذاکرات باز گرديم.»


خانم رايس افزود: «سه کشور اروپايی، ايالات متحده آمريکا و روسيه، مجموعه مشوق هايی را به ايران پيشنهاد کردند که می توانست ايران را به طور اساسی به جامعه جهانی بازگرداند « . او ابراز اميدواری کرد که ايران راه همکاری با جامعه جهانی را برگزيند .


فيليپ دوست بلازی وزير امور خارجه فرانسه نيز روز چهارشنبه ، از «ضرورت» تهيه قطعنامه شديدتری در برخورد با ايران سخن گفت .


همچنين بان گی مون دبير کل سازمان ملل متحد، ايران را فراخواند که به درخواست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای متوقف کردن فعاليت های هسته ای حساس عمل کند.


آقای بن افزود: «من قويا از مسئولان ايرانی می خواهم که با قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد همکاری کنند و مذاکرات را با جامعه جهانی به ويژه با اتحاديه اروپا ادامه دهند.»


XS
SM
MD
LG