لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

«نخستین تروریست های اتمی در راه هستند»


طراحی، مواد خام و مهندسی يک بمب به صورت کالا درآمده و کمابيش برای کسانی که دنبال آن هستند قابل دسترسی است.
طراحی، مواد خام و مهندسی يک بمب به صورت کالا درآمده و کمابيش برای کسانی که دنبال آن هستند قابل دسترسی است.

تحليلگران امنيتی در دو گزارش جديد اعلام کردند که دولت های غربی بايد احتمال دستيابی تروريست ها به مواد لازم برای انفجار يک بمب هسته ای و دانش فنی آسان برای توليد آن را جدی بگيرند .


مرکز مطالعاتی «شرق و غرب»، در گزارشی از نتایج یک تحقیق گسترده اعلام کرد: «تهديد دستيابی تروريست ها به سلاح اتمی واقعی است... علاوه بر اين، احتمال دسترسی تروريست ها به چنين سلاحی بيشتر قوت گرفته است تا دولت هايی که با تلاش فراوان جاه طلبی های اتمی خود را دنبال می کنند.»


براساس اين گزارش، نخستين تروريست های اتمی ممکن است آمريکايی يا اروپايی باشند که نشانه يک تحول در تهديدات امنيتی ظرف ۲۰ تا ۱۵ سال آينده است و احتمال می رود که مبارزه طلبی اسلامی به سبک القاعده را به سمت ساير اشکال تروريسم سوق دهد.


در گزارش ديگری، گروه پژوهشی با نفوذ «چتهام هاوس» در لندن، می گويد نبايد قابليت تحقق اين وضعيت را از نظر دور داشت که تروريست ها می توانند به بمب اتمی دست يابند، بمب هسته ای خود را بسازند ، «تجهیزات هسته ای ابداع کنند» يا يک نيروگاه اتمی را منفجر کنند.


اين گزارش خاطرنشان می کند که تهديد ديگر، خطر از دست رفتن کنترل حکومت هايی نظير پاکستان يا کره شمالی بر تاسيسات و مواد اتمی قابل کاربرد در امور نظامی و صلح آميز است.


پاول کورنيش، رييس برنامه امنيت بين المللی در «چتهام هاوس» می گويد که طراحی، مواد خام و مهندسی يک بمب به صورت کالا درآمده و کمابيش برای کسانی که دنبال آن هستند قابل دسترسی است .


او می افزايد: «دانش و چالش های مهندسی بسيار مشکل آفرين بوده اند ولی اين گونه نيست که نتوان بر آنها فائق آمد .»



بمب دست ساز


تروريست ها به جای دنبال کردن ساخت يک بمب اتمی در سطح نظامی ممکن است برای ابداع يک دستگاه، اقدام کنند که اورانيوم بيشتری نياز دارد اما درجه غنی سازی آن پايين تر است و در نتيجه می تواند محدوديت های کليدی فنی را کاهش دهد .



نخستين تروريست های اتمی ممکن است آمريکايی يا اروپايی باشند که نشانه يک تحول در تهديدات امنيتی ظرف ۲۰ تا ۱۵ سال آينده است و احتمال می رود که مبارزه طلبی اسلامی به سبک القاعده را به سمت ساير اشکال تروريسم سوق دهد .

به گفته کورنيش، اين دستگاه ممکن است به زوزه بيفتد تا اين که مواد درون آن فورا و به طور موثری منفجر شود. اما اگر نتيجه انفجار فقط معادل يک يا کمتر از هزار تن TNT به جای دهها هزار تن باشد ، ممکن است اين گزينه هنوز برای تروريست ها جذاب جلوه کند.


به گفته او، چنين سناريويی تنها يکی از مسيرهای تهديدات شيميايی، بيولوژيکی، راديو اکتيو و اتمی است که برای گروه های تروريستی گزينه های جذابی به شمار می روند .


تحليلگران امنيتی حملات از نوع بالا را يک جهش منطقی برای گروه هايی نظير القاعده ارزيابی می کنند که در گذشته حملات خود را به طور پيوسته متنوع کرده اند و نشان داه اند که در پی افزايش گستره آن هستند. از جمله اين حملات می توان به حملات يازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ اشاره کرده که نزديک به سه هزار کشته برجای گذاشت .


اليزا مانينگهام بولر، رييس سازمان امنيت داخلی بريتانيا (MI5) نوامبر گذشته گفته بود که تهديدات آينده « ممکن است شامل استفاده از عوامل شيميايی، باکتری زا، مواد راديو اکتيو و حتی فن آوری هسته ای باشد.»


کن بری، نويسنده گزارش مرکز مطالعاتی «شرق و غرب» می گويد که افزايش اکوتروریسم (انجام تعمدی حملات زیانبار علیه محیط زیست) «يک چشم انداز حتی بزرگتر را ترسيم کرده است که کارکنان تحقيقاتی کشور های ثروتمندتر در خدمت تروريست ها برای استفاده از تسليحات و مواد هسته ای قرار گيرند.»



برخی از تحليلگران امنيتی بر اين اعتقادند که اثرات گرم شدن زمين فاصله ميان فقير و غنی را در جهان تشديد خواهد کرد، خشونت ها را بر سر زمين، آب و ديگر منابع افزايش می دهد و به سوق دادن افراد و طرفداران تروريسم به سوی افراطی گری کمک می کند .

برخی از تحليلگران امنيتی بر اين اعتقادند که اثرات گرم شدن زمين فاصله ميان فقير و غنی را در جهان تشديد خواهد کرد، خشونت ها را بر سر زمين، آب و ديگر منابع افزايش می دهد و به سوق دادن افراد و طرفداران تروريسم به سوی افراطی گری کمک می کند.


اين مطالعه با برجسته کردن مسموميت الکساندر ليتويننکو، مامور سابق روسيه در لندن، که ظاهرا با پولونيوم راديو اکتيو قاچاقی از روسيه به قتل رسيد، نتيجه گيری می کند که اين سندی است بر اين نکته که جامعه جهانی کنترل درستی بر مواد هسته ای که می تواند توسط تروريست ها مورد استفاده قرار گيرد، ندارد .


گرگ آستين، يک تحليلگر اين موسسه که ساکن بروکسل است، می گويد: اين واقعه نشان داد که اروپايی های سکولار مخالف استفاده از ماده اصلی انرژی اتمی به عنوان يک اسلحه نبوده اند .


وی افزود: «ما بايد اين چشم انداز را بپذيريم که احتمال می رود نخستين تروريست های اتمی درواقع آمريکايی يا اروپايی باشند.»


XS
SM
MD
LG