لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

تعداد مهاجران به خاک اروپا از آغاز سال نو میلادی به ۱۱۰ هزار نفر رسید


تعداد مهاجران و پناهجویانی که از آغاز سال جاری میلادی وارد یونان و ایتالیا شده‌اند به نسبت دوره مشابه در سال ۲۰۱۵ به شدت افزایش یافته است و به گفته نهادهای امداد به دلیل تشدید سختگیری‌ها هزاران نفر از آنها در مرزهای اروپایی سرگردان شده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش می‌دهد که از آغاز سال نو میلادی حداقل ۱۰۲ هزار نفر وارد جزایر یونان و هفت هزار و ۵۰۰ نفر نیز وارد ایتالیا شده‌اند.

در بیانیه این سازمان که روز سه‌شنبه چهارم اسفند منتشر شد گفته می‌شود: «در سال ۲۰۱۵ تعداد مهاجرانی که وارد اروپا شدند در تابستان به این رقم رسید».

بر اساس آمارهای سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال ۲۰۱۵ تعداد مهاجرانی که به اروپا رسیدند در اواخر ماه ژوئن از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرد. اکثریت افرادی که اخیرا وارد اروپا شده‌اند شهروندان سوریه، عراق و افغانستان هستند.

دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای از کشورهای اروپایی خواست در برابر مسئله مهاجرت «موضع یکپارچه‌ای» اتخاذ کنند و اعمال محدودیت برای ورود متقاضیان پناهجویی از جمله بر اساس ملیت این افراد را مورد انتقاد قرار داد.

این نهاد با اشاره به محدودیت‌هایی که در اتریش و اسلووانی به اجرا گذاشته شده گفت: «این اقدامات محدود کننده اخیر قوانین اتحادیه اروپا را نقض کرده و اقدامات یکپارچه و هماهنگ برای برخورد با بحران مهاجرت در اروپا را زیر سئوال می‌برند».

کمیساریای پناهجویان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت اکثر پناهجویانی که از جنگ و سرکوب می‌گریزند، از جمله افرادی که از نبردهای اخیر در منطقه حلب فرار کرده‌اند، مستحق حفاظت هستند.

او افزود: «هر هفته برخی از کشورهای اروپایی به جای احساس مسئولیت در قبال این بحران و یافتن راه حل‌های مشترک روی ممانعت از ورود پناهجویان تمرکز می‌کنند».

هفته گذشته کشورهای اتریش، اسلووانی، کرواسی، صربستان و مقدونیه برای ثبت‌نام مشترک پناهجویان در مرزهای یونان و مقدونیه به توافق رسیدند.

به گفته دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد، چنین اقداماتی «خطر نقض حق حفاظت» از پناهجویان را تشدید می‌کند.

اتریش و اسلووانی برای پذیرش مهاجران سقف معینی تعیین کرده و به گفته دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد، توافق آنها با سه کشور دیگر منطقه باعث شده بیش از ۷۰۰ نفر که اکثر آن‌ها افغان هستند، نتوانند از خاک مقدونیه وارد صربستان شوند.

تحت تاثیر محدودیت‌های جدیدی که دولت مقدونیه به اجرا گذاشته است صد‌ها نفر نتوانسته‌اند از یونان وارد این کشور شوند.

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، از آغاز سال میلادی تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر در مسیر دریایی بین ترکیه و یونان جان خود را از دست داده‌اند.

همزمان نخست وزیر جمهوری چک گفته که اگر ترکیه و یونان برای کاهش موج مهاجرت اقدامات لازم را انجام ندهند مهاجران را باید در مسیر حرکت آنها در ناحیه بالکان متوقف کرد.

او افزوده است: اتحادیه اروپا پس از اجلاس ماه آینده سران کشورهای عضو باید این سیاست را به اجرا بگذارد.

بوسلاو سوبوتکا نخست‌وزیر جمهوری چک روز سه‌‌شنبه گفت چهار کشور اروپای مرکزی، از جمله جمهوری چک، مجارستان، لهستان و اسلوواکی از ایجاد یک حصار جدید در مرزهای یونان با مقدونیه و بلغارستان حمایت می‌کنند.

این طرح بسیار بحث‌انگیز و به خصوص دولت آلمان با آن مخالف است چون یونان را از محدوده تردد آزاد بر اساس پیمان شنگن حذف خواهد کرد.

نخست‌وزیر جمهوری چک می‌گوید بر اساس طرح مورد حمایت این کشور، یونان تنها نخواهد ماند و از اتحادیه اروپا کمک‌هایی دریافت خواهد کرد که هنوز میزان آن دقیقا مشخص نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG