لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

نتانیاهو «برنامه هسته‌ای ایران را با کره شمالی مقایسه خواهد کرد»


سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل یکی از آخرین سخنرانی‌های رهبران جهان است.
سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل یکی از آخرین سخنرانی‌های رهبران جهان است.
روزنامه «نيويورک تايمز» خبر داده که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل و مصاحبه با رسانه‌های آمريکايی، برنامه هسته‌ای ايران را با کره شمالی مقايسه خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، نتانياهو با اين قياس می‌خواهد هشدار دهد که با وجود مذاکرات هسته‌ای جامعه جهانی با ايران و حتی درصورت رسيدن کشورهای ۱+۵ به توافق با ايران، اين کشور هنوز می‌تواند به بمب اتمی برسد.

بنابراين گزارش که روز دوشنبه اول مهر در نيويورک تايمز منتشر شد، نتانياهو خواهد گفت که در سال ۲۰۰۵ در پيمان موسوم به «نقطه عطف» با کره شمالی، سران پيونگ يانگ پذيرفتند طرح‌های اتمی خود را در برابر گرفتن تضمين امنيت و تسهيلات اقتصادی و انرژی، رها کنند اما يکسال بعد، کره شمالی نخستين آزمايش هسته‌ای خود را انجام داد.

در آستانه آغاز به کار شصت و هشتمين همايش مجمع عمومی سازمان ملل متحد که حضور حسن روحانی در آن از هم اکنون يکی از مهمترين رخدادهای اين همايش ارزيابی شده، نتانياهو گفته است که جهان بايد نسبت به «تاکتيک‌های فريبکارانه» جمهوری اسلامی اسلامی ايران در زمان رياست جمهوری روحانی، «هوشيار» باشد.

نيويورک تايمز به نقل از يکی از نويسندگان نطق‌های نتانياهو نوشته است، نخست وزير اسرائيل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، شرايطی را که کشورش در ارتباط با برنامه هسته‌ای ايران «قابل قبول» می‌داند، مطرح خواهد کرد.

در همين حال، اين منبع به نيويورک تايمز گفته است، نتانياهو اين را نيز خواهد گفت که ترجيح اسرائيل اين است که توافقی ميان جامعه جهانی و ايران بر سر برنامه اتمی اين کشور بدست نيايد تا اينکه توافقی «نصف و نيمه» يا «بد»، از نگاه اسرائيل، تنظيم شود.

اين مقام دفتر نخست وزيری اسرائيل به نيويورک تايمز گفته که تنها هدف روحانی از ابراز آمادگی برای کنار آمدن با غرب، «کاهش تحريم‌ها و خريد وقت برای برای پيشبرد برنامه هسته‌ای» ايران است.

برخی ناظران می‌گويند، نظر به اينکه اکثر نطق‌های نتانياهو بر گرفته از ديدگاه‌های شخص اوست، هيچ بعيد نيست که مانند موارد مشابه ديگری، منبعی که با نيويورک تايمز سخن گفته، خود آقای نتانياهو باشد.
نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه دوم مهر آغاز خواهد شد و باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا پس از رييس مجمع سخنرانی می‌کند و ساعاتی بعد (بامداد چهارشنبه سوم مهر به وقت تهران) حسن روحانی سخنرانی می‌کند.
نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه دوم مهر آغاز خواهد شد و باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا پس از رييس مجمع سخنرانی می‌کند و ساعاتی بعد (بامداد چهارشنبه سوم مهر به وقت تهران) حسن روحانی سخنرانی می‌کند.

اما نطق نتانياهو برای شش روز بعد، نهم مهر، به عنوان يکی از آخرين سخنرانی‌ها قرار گرفته است. او يک روز پس از ديدار با باراک اوباما در کاخ سفيد، در پشت تريبون مجمع عمومی سازمان ملل قرار می‌گيرد.

نتانياهو سال گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی با کشيدن خط قرمز روی يک نمودار ساده گفت ايران تا بهار و يا نيمه اول سال ۲۰۱۳ می‌تواند به اورانيوم غنی شده کافی برای توليد بمب اتمی برسد.

اما آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه‌های گذشته تاييد کرد که ايران بخشی از اورانيوم غنی شده خود را به ميله سوخت هسته‌ای تبدیل کرد و بدين ترتيب ذخاير اورانيوم غنی شده‌اش افزايش نيافت؛ نهادهای اطلاعاتی اسرائيل نيز درستی اين امر را تاييد کرده‌اند.

همزمان، خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی از اورشليم ارزيابی کرده است که وجود حسن روحانی به چالش تازه‌ای برای دولت اسرائيل مبدل شده و لذا، انتظار می‌رود که نتانياهو در سخنرانی‌اش در سازمان ملل، خواهان ادامه سياست سختگيرانه جامعه جهانی و تشديد تحريم‌ها عليه ايران شود.

اما به نوشته آسوشيتدپرس، در حالی که اظهارات و سياست‌های ضد اسرائيلی و انکار هولوکاست از سوی محمود احمدی نژاد، سلف روحانی، شرايط سهلی را برای اجماع جهانی در کنار اسرائيل فراهم کرده بود، نظر به اقبال عواملی در صحنه بين‌المللی به حسن روحانی به عنوان رييس يک دولت جديد و اعتدال‌گرا، کار اسرائيل ديگر چندان آسان نيست.

به نوشته آسوشيتدپرس، اين واقعيت نيز که تمرکز جامعه جهانی بر جنگ داخلی سوريه و عواقب کاربرد جنگ افزار شيميايی در اين کشور معطوف است، نگاه‌ها از مسئله برنامه اتمی ايران تا حدی منحرف شده و اين، مطلوب اسرائيل نيست.

اين خبرگزاری به نقل از يووال اشتاينيتز، وزير امور راهبردی اسرائيل، يادآوری می‌کند که اسرائيل نسبت به اثرات «کارزار لبخند» روحانی و دستاوردهای احتمالی آن برای ايران حساس شده است.

اشتاينيتز گفته است ايران با بهره‌گيری از اظهارات ملايم روحانی، درتلاش آشتی با جهان است اما از سوی ديگر، کوشش برای پيشبرد برنامه هسته‌ایش را نيز رها نکرده است.

با وجود قاطعيت اسرائيل در قبال لزوم «برچيدن کامل برنامه هسته‌ای ايران» و طرح چهار محوری نتانياهو در اين خصوص، که خود او هفته گذشته آن را اعلام کرد، اما بسياری از تحليلگران اسرائيلی اذعان دارند که ملاقاتی آسان در انتظار نتانياهو با اوباما نيست.

پروفسور ايتان گيلبواع، کارشناس روابط اسرائيل و آمريکا در مرکز دانشگاهی «بر-ايلان» در اسرائيل به آسوشيتدپرس گفته است ملاقات هشتم مهر نتانياهو و اوباما در کاخ سفيد، با توافق طرفين به پايان نمی‌رسد.

به گفته گيلبواع، اين اختلاف نظر هم در مورد راه‌های اطمينان يافتن از توسعه بيشتر برنامه اتمی ايران و هم در خصوص زرادخانه تسليحات شيميايی سوريه خواهد بود زيرا اوباما تمايل دارد از راه‌هايی استفاده کند که از کاربرد زور به دور است.

در همين حال، حسن روحانی روز دوشنبه اول مهر در تهران و ساعاتی پيش از سفر به نيويورک تاکيد کرد که در اقامت در آمريکا می‌خواهد «چهره واقعی ايران را به جهانيان معرفی کند و بگويد که ايران بدون آنکه بخواهد لطمه‌ای به کشورهای ديگر وارد کند، در پی پيشرفت کشور خود در چارچوب مقررات بين‌المللی است و به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و همواره به دنبال صلح در منطقه بوده است».
XS
SM
MD
LG