لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

«گسترش کارزار» باراک اوباما برای جلب حمایت کنگره از توافق با ايران


باراک اوباما که مصمم است حمايت گسترده‌تر از توافق هسته‌ای با ايران را در کنگره آمريکا جلب کند، در روزهای اخير توانسته است که موافقت برخی از دمکرات‌های کنگره را به دست بياورد.

به گزارش روز دوشنبه ۱۲ مرداد خبرگزاری آسوشيتدپرس، از هفته پيش که اقدامات شخصی رييس جمهوری آمریکا برای جلب حمايت از توافق هسته‌ای ۱۴ ژوئيه (۲۳ تیرماه) آغاز شد، تعدادی از نمايندگان حزب دمکرات در کنگره آمريکا به سرعت حمايت خود را از سياست باراک اوباما در قبال ايران اعلام کردند ولی برخی ديگر هنوز نظر قطعی خود را نداده و منتظر رای‌گيری در اين مورد هستند که قرار است در ماه سپتامبر انجام شود.

توافق با ايران که بر اساس آن در ازای محدود شدن فعاليت‌های هسته‌ای تهران قرار است بخشی از تحريم‌های بين‌المللی عليه آن کشور لغو شوند، يک جدال سنتی و هميشگی بين رياست جمهوری دمکرات و رقبای جمهوریخواه آن نیست که مجالس قانونگذاری آمريکا را در کنترل دارند.

در اين مورد مشخص باراک اوباما در گام اول بايد اعضای حزب خود را در کنگره قانع کند که چند هفته پس از مباحث کنگره در مورد طرح تجارت خارجی آمريکا هنوز دچار اختلاف هستند.

منابع کاخ سفيد گفتند طی روزهای اخير باراک اوباما با حدود ۸۰ نماينده دمکرات کنگره، در ديدارهای شخصی و يا گروهی، بحث و گفت‌وگو کرده است.

علاوه بر اين، رييس جمهوری حدود ۱۰۰ نفر از نمايندگان دمکرات کنگره را به ميهمانی ويژه‌ای در کاخ سفيد دعوت کرد و قرار است روز چهارشنبه نيز در مورد توافق هسته‌ای با ايران سخنرانی کند.

جو بايدن، معاون رييس جمهوری، نيز در جلسات غير رسمی ديگری با تعدادی از نمايندگان کنگره ملاقات کرده و اعضای هيات دولت و ساير مقامات ارشد کاخ سفيد نيز در مجموع با بيش از ۱۷۵ نفر از اعضای مجالس قانونگذاری آمريکا مذاکره کرده‌اند.

قرار است مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز هفته جاری در مورد فعاليت‌های هسته‌ای ايران به سنای آمریکا توضيح دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اعضای کنگره آمريکا می‌توانند اين توافق را تصویب یا رد کنند و يا تصميم بگيرند که هيچ اقدامی در قبال آن انجام ندهند.

باراک اوباما اعلام کرده که در صورت مخالفت کنگره با اين توافق، تصميم کنگره را وتو خواهد کرد ولی برای قانونی شدن اين وتو به حمايت ۳۴ نماينده مجلس سنا و ۱۴۶ عضو مجلس نمايندگان نياز دارد.

باراک اوباما هفته گذشته در يک مصاحبه تلفنی با هواداران خود گفت: «در دنيای واقعی، اين توافقی است که هدف ما را تامين می‌کند».

تعدادی از نمايندگان دمکرات گفتند که اطلاعات و شناخت دقيق باراک اوباما از اين توافق باعث شد که آنها از اين تصميم حمايت کنند.

دان کيلدی عضو مجلس نمايندگان از ايالت ميشيگان که از توافق هسته‌ای با ايران حمايت کرده است گفت: باراک اوباما در مورد اين توافق درست به اندازه خود مذاکره کنندگان شناخت دارد.

حمايت دان کيلدی برای اوباما يک پيروزی مهم بود چون امير حکمتی، عضو سابق تفنگداران دريايی و يکی از چهار آمريکايی زندانی یا مفقود شده در ايران، شهروند ايالت ميشيگان است. جمهوریخواهان می‌گويند که دولت اوباما بايد آزادی اين افراد را جزو شروط توافق هسته‌ای قرار می‌داد.

يکی ديگر از اعضای مجلس نمايندگان از ايالت آريزونا گفت فعاليت توضيحی و موثر کاخ سفيد در مورد اين توافق موضع دمکرات‌ها در مجالس قانونگذاری را تحکيم خواهد کرد.

جرالد نادلر نماينده نيويورک در مجلس نمايندگان نيز گفت خود اوباما نيز می‌داند که اين توافق بدون نقض نيست و ايران کماکان يک حکومت «نفرت انگيز» خواهد داشت.

اين نماينده دمکرات که يهودی است پس از ديدار شخصی با باراک اوباما گفت: «او با توانايی و دقت فراوانی اين توافق را تشريح کرده و از آن دفاع می‌کند. ولی هنوز سئوالاتی باقی مانده که برای من بی‌ پاسخ مانده‌اند».

XS
SM
MD
LG