لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

اوباما و رهبران اروپایی خواستار توقف حملات ایران و روسیه به شهر حلب شدند


نشست باراک اوباما (نفر اول از چپ) با رهبران اروپایی در برلین.
نشست باراک اوباما (نفر اول از چپ) با رهبران اروپایی در برلین.

رییس‌جمهوری آمریکا و رهبران اروپایی روز جمعه ۲۸ آبان از ایران و روسیه خواستند که حملات به مناطق تحت کنترل مخالفان بشار اسد در شهر حلب سوریه را فوراً متوقف کنند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، پس از نشست با رهبران آلمان، بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در برلین گفت که واشینگتن خواستار پایان خشونت‌هاست و اینکه یافتن راه‌حل سیاسی «تنها راه پذیرفتنی برای پایان درد و رنج مردم، جلوگیری از موج تازه مهاجرت و حرکت به سمت گذار سیاسی است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران اروپایی ماه گذشته اشاره کرده بودند که اگر روسیه به حملات خود علیه شهر حلب ادامه دهد تحریم‌های جدیدی بر ضد آن وضع می‌کنند.

با این حال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت که در نشست روز جمعه رهبران آمریکا و اروپا درباره تحریم روسیه به دلیل اقداماتش در سوریه بحثی صورت نگرفت.

شورشیان سوری از کشورهای غربی خواسته‌اند تا تحریم‌ها را به برخی از شرکت‌های روسی که گفته می‌شود در تدارک تسلیحاتی و مبادلات مالی با سوریه دست دارند، گسترش دهد.

رهبران شورشیان قرار است روز جمعه با رهبران اروپایی از جمله فدریکا موگرینی، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار و گفت‌وگو کنند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که به دنبال دیدار آقای اوباما و رهبران اروپایی منتشر کرد، گفته که علاوه بر موضوع سوریه، بحران در شرق اوکراین و روی کار آمدن ترامپ نیز از محورهای مورد بحث آنها بوده است.

رییس‌جمهوری آمریکا در این دیدار به همتایان اروپایی‌اش اطمینان داد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب، قصد ندارد تا اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس را از میان بردارد.

آقای ترامپ در جریان مبارزان انتخاباتی‌اش گفته بود اگر اعضای ناتو به تعهدات دفاعی‌شان عمل نکنند، کمک‌های آمریکا به بزرگترین سازمان نظامی جهان را متوقف خواهد کرد. وی همچنین بر مناسبات نزدیکتر با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، تاکید کرده بود.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «اوباما اطمینان داد که حتی در لحظه تغییر بزرگ، ارزش‌های دمکراتیک بیشتر از سایر نظام‌ها در تاریخ باعث آزادی و پیشرفت بشر شده است و این روند ادامه خواهد یافت».

گزارش رویترز می‌افزاید رهبران اروپایی توافق کردند تا برای ثبات در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین دنبال کردن راه حل‌های دیپلماتیک به منظور پایان خشونت‌ها در سوریه و شرق اوکراین با یکدیگر همکاری کنند.

در ارتباط با بحران اوکراین، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک نشست خبری با ماریانا روخای، نخست‌وزیر اسپانیا، گفت که هنوز تصمیمی برای تمدید تحریم‌های روسیه اتخاذ نشده است، ولی اقدامات صورت گرفته برای اجرای معاهده صلح مینسک کافی نبوده است.

انتظار می‌رود که تصمیم‌گیری برای تحریم‌ها در ماه دسامبر یا ژانویه و قبل از پایان مهلت آن در ژانویه صورت گیرد.

مقام‌های اروپایی نگران هستند که روسیه با استفاده از فرصت زمانی روی کار آمدن ترامپ در روز ۲۰ ژانویه، در سوریه و اوکراین دست به حملات تازه‌ای بزند.

XS
SM
MD
LG