لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

انتقاد دو مقام پیشین دولت اوباما از توافق احتمالی اتمی با ایران


کميته فرعی مجلس نمايندگان آمريکا، روز چهارشنبه ۲۰ خرداد بار ديگر نسبت به کارايی درازمدت توافق هسته‌ای با ايران ابراز ترديد کرد و رييس پيشين آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع آمريکا نيز پيگيری دولت اوباما در رسيدن به توافق همه جانبه با جمهوری اسلامی را انديشه‌ای باطل ناميد.

ژنرال بازنشسته مايکل فلين که تا ده ماه پيش مديريت مهمترين سازمان اطلاعاتی نيروهای مسلح آمريکا را برعهده داشت، در نشست کميته فرعی امور خارجی مجلس نمايندگان، چارچوب توافق هسته‌ای با ايران و همچنين چگونگی پاسخ آمريکا به آشوب‌های عراق و سوريه را مورد انتقاد قرار داد.

ژنرال فلين خطاب به قانونگذاران آمريکا گفت: «توافق هسته‌ای راه حل پايداری نيست و بازه زمانی ۱۰ ساله هم تنها با امکان مصالحه بيشتر ايران موثر خواهد بود».

رييس پيشين آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع آمريکا با تاکيد بر اينکه پيگيری توافق اتمی خيال باطلی است گفت: «از هم اکنون، عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی، کويت و مصر با دو کشور روسيه و چين در مورد گسترش توانايی‌های هسته‌ای خود به گفت‌وگو پرداخته‌اند و اين يک مسئله واقعی است که طی دهه آينده ما شاهد تکثير سلاح‌ هسته‌ای در منطقه خواهيم بود».

ژنرال فلين نيت رهبران دولت ايران را هم مورد پرسش قرار داد و گفت: «ايران کوچکترين کمکی به امنيت منطقه نکرده و هزاران آمريکايی را در [جريان جنگ] عراق کشته و زخمی کرده است».

رابرت جوزف معاون پيشين وزارت خارجه آمريکا در امور کنترل تسليحات و امنيت جهانی نيز سياست دولت اوباما را در مورد برنامه هسته‌ای ايران به زير سوال برد و از آن انتقاد کرد.

وی چارچوب توافق هسته‌ای با ايران را بزرگترين اشتباه استراتژيک در عرصه امنيت ملی، طی ۳۵ سال اخير تلقی کرد و گفت: «ترديدی نيست که کاخ سفيد و (روزنامه) نيويورک تايمز توافق هسته‌ای را با صفت تاريخی توصيف خواهند کرد ولی اين نه توافق تاريخی که خطايی تاريخی خواهد بود».

موضوع نشست روز چهارشنبه کميته فرعی مجلس نمايندگان آمريکا، بررسی تهديدهای برنامه موشکی دولت ايران بود ولی شرکت کنندگان بر پيوند اين برنامه با توانايی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکيد کردند.

ايلينا راس لتنن، رييس کميته فرعی امور خارجی مجلس نمايندگان، ملحوظ نکردن برنامه موشکی ايران به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای هسته‌ای را يک «اشتباه» خواند و گفت نگرانی‌های امروز ما از گسترش سلاح هسته‌ای در منطقه، نتيجه توافق اتمی و بی توجهی به برنامه موشک‌های بالستيکی ايران است.

در کنگره آمريکا، کميته روابط خارجی سنا نيز سلسله نشست‌های غيرعلنی را برای بررسی شرايط و نکات مهم توافق در شرف تکوين هسته‌ای پيش بينی کرده است.
از جمله روز چهارشنبه، کميته روابط خارجی سنا در پشت درهای بسته، چگونگی رسيدن به يک روند موفق بازرسی از برنامه هسته‌ای ايران را مورد بررسی قرار داد.

در اين نشست دو تن از کارشناسان امور امنيت ملی در آمريکا شرکت کردند و به پرسش‌های سناتورهای عضو کميته پاسخ دادند.

جوزف دترانی، مشاور ارشد پيشين آژانس اطلاعات ملی، و گری سيمور، مشاور عالی پيشين دولت اوباما در امور کنترل تسليحات، دو کارشناسی بودند که به دعوت کميته روابط خارجی سنا در نشست روز چهارشنبه شرکت داشتند.

پيش از اين نشست غيرعلنی ويژه‌ای نيز با شرکت وزير انرژی آمريکا در سنا برپا شده بود.

رايزنی‌های پی در پی کارشناسان و مقام‌های دولتی با قانونگذاران آمريکا در آستانه پايان مهلت گفت‌وگوها در ۳۰ ژوئن جاری، نهم تيرماه آينده، صورت می‌گيرد که به باور بسياری از تحليلگران به توافق همه جانبه هسته‌ای با ايران خواهد انجاميد.

در اين زمينه روزنامه «اخبار آمريکا و گزارش‌های جهان» روز چهارشنبه در گزارش مشروحی ابراز عقيده کرد به رغم سخنان آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که ظاهرا عناصری از چهارچوب توافق شده را به زير سوال می‌برد، طرف‌های مذاکره کننده، گفت‌وگوها را پيش می‌برند و اکنون به پايان کار خود بسيار نزديک شده‌اند.

XS
SM
MD
LG