لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

اوباما برای نخستین بار در مقام ریاست جمهوری به اسرائیل می رود


کاخ سفيد و دولت اسرائيل به طور رسمی اعلام کردند که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، برای نخستين بار در اين مقام به اسرائيل سفر می کند. احتمال می رود که این سفر روز سی ام اسفندماه انجام شود.

آخرين بار که اوباما به اسرائيل سفر کرد، زمانی بود که به عنوان نامزد نهايی حزب دمکرات پيش از انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ برگزيده شد و احتمال رسيدن او به رياست جمهوری تقويت شده بود.

در چهار سال گذشته چند ديداری که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل با باراک اوباما در آمریکا انجام داد، موجب نزديکی دو رهبر نشد و گاهی با تنش‌های بسيار جدی همراه بود.

خبر آمدن اوباما به اسرائيل در حالی اعلام شد که دولت اسرائيل در روزهای گذشته گفته بود که نتانياهو در ماه مارس در سفر به آمريکا، درکاخ سفيد با اوباما گفت و گو خواهد کرد ولی اکنون به نظر می رسد که اين ديدار در بیت المقدس (اورشليم) انجام می شود.

تامی ويتور، سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه گفت: اوباما برای گفت و گو در مورد ايران و سوريه به اسرائيل می رود، و همزمان دان شاپيرو سفير آمريکا در تل آويو روز چهارشنبه به راديوی اسرائيل گفت: مسائل ايران، سوريه و مناسبات دو جانبه مهم ترين موضوعاتی است که در ديدار اوباما و نتانياهو مطرح می شود و هدف از اين آمدن، قائل شدن شرط و شروط برای روند صلح اسرائيلی- فلسطينی نيست.

دولت اول اوباما موفق نشده بود که در روند راکد مانده مذاکرات سياسی اسرائيلی – فلسطينی تحولی ايجاد کند و بيش از چهار سال است که تماس های طرفين اين نزاع راکد مانده است.

به گزارش کاخ سفيد، اوباما در اين سفر با حضور در کرانه باختری و نيز در اردن، با مقامات بلندپايه فلسطينی و همچنين با پادشاه اردن ديدار خواهد کرد.
رسانه های فلسطينی روز چهارشنبه خبر دادند که جان کری وزير امور خارجه جديد آمريکا نيز در روزهای آينده به اسرائيل و سرزمين های فلسطينی خواهد آمد تا از سرگيری تماس های سياسی را کليد بزند.

هرچند کاخ سفيد و دولت اسرائيل تاريخ دقيق آمدن اوباما را اعلام نکردند اما رسانه های اسرائيلی به نقل از ديپلمات های دفتر نخست وزيری خبرداده اند که اوباما بيستم مارس (سی ام اسفند) به اسرائيل خواهد آمد.

خبر آمدن باراک اوباما به اسرائيل در حالی اعلام شده است که جفری گلدبرگ سردبيرنشريه معتبر آتلانتيک که از دوستان نزديک اوباما محسوب می شود، يک ماه پيش از انتخابات اسرائيل در مقاله ای نوشته بود: اوباما معتقد است که برخی از دولتمردان اسرائيل منافع ملی خود را تشخيص نمی دهند و نيز نوشته بود که اوباما به شدت از ساخت و سازهايی که دولت نتانياهو تصميمات آنها را گرفت، خشمگين می شد اما ديگر به اين کارهای به دور از سنجش او عادت کرد.

جفری گلدبرگ اين را نيز نوشته بود اوباما بر اين باور است که نتانياهو از رسيدن به صلح با فلسطينی ها در هراس جدی است.

سران حزب ليکود به اين مقاله گلدبرگ واکنشی تند نشان دادند و نتانياهو نيز سه هفته پيش گفت: «مردم اسرائيل خود رهبرانشان را تعيين می کنند و بهتر از بيگانگان می توانند منافع ملی خود را تشخيص دهند».

در پی انتخابات دو هفته پيش اسرائيل، نتانياهو بار ديگر مامور تشکيل دولت اسرائيل شده و در حال تلاش برای برپايی ائتلاف با احزاب ديگر برای معرفی دولت خود به مجلس اين کشور است.

اوباما هفته گذشته در تماس تلفنی با نتانياهو پيروزی او را شادباش گفته و تصميم خود را برای سفر به اسرائيل به وی خبر داده بود.

در حالی که باراک اوباما برخلاف جرج بوش و بسياری ديگر از روسای جمهوری آمريکا اصولا سفرهای زيادی به کشورهای جهان نکرده است اما لابی اسرائيل در آمريکا از اوباما انتقادهای زيادی مطرح کرده که چرا نخواسته است در دوره اول رياست جمهوری خود به اسرائيل برود در حالی که در منطقه بود و از مصر و ترکيه ديدار کرده بود.

نتانياهو در سخنرانی اواخر شهريورماه خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که برای همکاری ايران با جامعه جهانی بر سر برنامه هسته ای ايران تا آخر بهار صبر خواهد کرد.

اسرائيل، ايران را به داشتن برنامه هسته ای با ماهيت نظامی متهم می کند و نتانياهو گفته است که مقابله با ايران مهم ترين برنامه دولت جديد اوست.

آمدن اوباما به اسرائيل در شبی است که ايران شب نوروز و آمدن بهار را جشن خواهد گرفت. برخی از ناظران بر اين باور هستند بهاری که می آيد، از نظر برقراری تحريم های فلج کننده و تشديد فشار بين المللی بر ايران برای تمکين به خواسته های جهانی، فصل آسانی نخواهد بود و پس از آن اسرائيل و آمريکا در باره گام های بعدی خود در قبال ايران، تصميم های مهم خواهند گرفت.

آمريکا در روزهای گذشته به ايران و رهبر آن آيت الله علی خامنه ای پيشنهاد کرده است که «جديت» نشان دهد تا در آن صورت، مذاکرات دوجانبه ميان ايران و آمريکا نيز انجام شود.

علی اکبر صالحی وزيرخارجه ايران از اين پيشنهادها استقبال زيادی کرده و به گزارش ايرنا، خبرگزاری رسمی ايران، آقای صالحی در تازه ترين سخنان خود در مورد سرنوشت مذاکرات هسته ای ايران، که اسرائيل برای آن اهميت زيادی قائل است، گفته است که «هيچ مناقشه ای ابدی نبوده و روزی حل خواهد شد».

محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران نيز روز سه شنبه در سفر به مصر گفت: «اگر آمريکايی ها تغيير رفتار دهند پيشنهاد آنها را بررسی می کنيم».
همزمان، رایمن مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران، روز چهارشنبه در تهران گفت که «اگر آمريکايی ها صادق باشند، پيشنهاد آنها قابل بررسی است».

اما آيت الله علی خامنه ای در روزهای اخير سخنی در اين باره نگفته است.
دانی آيالون معاون وزير امور خارجه اسرائيل از نرمش روزهای اخير ميان ايران و آمريکا استقبال کرده است.
XS
SM
MD
LG