لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

اوباما به رهبران ایران: فرصت تاریخی توافق هسته‌ای را از دست ندهید


رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل از مردم و رهبران ایران خواست تا از مذاکرات هسته‌ای جاری برای یافتن یک «راه حل دیپلماتیک» صلح آمیز به منظور حل و فصل ابهامات برنامه هسته‌ای خود استفاده کنند.

باراک اوباما که روز چهارشنبه دوم مهرماه سخن می‌گفت، اظهار داشت:«آمریکا به عنوان بخشی از تعهدش به توقف گسترش سلاح های هسته‌ای و عاری سازی جهان از آن، در پی راه حلی دیپلماتیک در مورد مسئله اتمی ایران است. این تنها در صورتی است که این فرصت تاریخی را از دست ندهد».

وی افزود: «پیام من به رهبران و مردم ایران ساده و منسجم است: اجازه ندهید این فرصت از دست برود. ما می‌توانیم به راه حلی برسیم که نیازهای انرژی شما را تامین کند و در عین حال، به دنیا این اطمینان را بدهد که برنامه (هسته‌ای) شما صلح آمیز است».

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که ایالات متحده در جنگ با اسلام نیست. تقابلی بین آمریکا و اسلام نیست و آینده بشریت وابسته به همکاری همگان علیه افراط‌گرایان مذهبی و قومی است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:30 0:00
لینک مستقیم

به گفته او، جهان باید با این چالش با چهار روش رو به‌ رو شود: «نخست اینکه داعش باید سرانجام به طور کامل نابود شود. داعشی‌ها تنها زبان زور را می‌فهمند و آمریکا از توان خود برای کمک به نابودی این گروه استفاده می‌کند».

او تهدید کرد هر کس که به داعش پیوسته، بهتر است صحنه نبرد را ترک کند.

آقای اوباما افزود: «چالش دوم این است که جهان اسلام باید از تفکر داعشی برائت بجوید. افکار نوجوانان را نباید با کینه آلوده کرد».

وی تصریح کرد: «ایدئولوژی داعش و القاعده و بوکوحرام خواهد مرد اگر مسلمانان کارزارهای تبلیغاتی بر روی اینترنت و در مساجد و غیره برای مقابله با آن به راه بیندازند».

رییس جمهوری آمریکا گفت که تسامح را باید از مدارس شروع کرد. ادیان باید به سوی هم پل بزنند.

آقای اوباما در مورد چالش سوم گفت: «مسیحیت در قدیم با جنگ‌های داخلی و خارجی همراه بود و امروزه اسلام. خشونت شیعه-سنی خاورمیانه را از هم گسیخته است. این جنگی است که برنده ندارد. به ‌ویژه سوریه نیازمند دولتی عادل و با ثبات است».

وی در مورد چالش چهارم گفت: «بهتر است جوانان مسلمان راه سازندگی را پیش بگیرند و نه راه پیوستن به گروه‌های افراطی. هیچ خدایی این کشتار‌ها را تایید نمی‌کند».

رییس جمهوری آمریکا خواستار تمرکز بر پتانسیل‌های نوجوانان و مشارکت کامل زنان در عرصه‌های اجتماعی شد.

آقای اوباما با اشاره به سازندگی در کشورهای مالزی و اندونزی گفت: «هیچ نیروی بیرونی نمی‌تواند اذهان و قلوب مردم را دگرگون کند. مردم منطقه خود باید تغییرات را انجام دهند».

به گفته او، «واشینگتن در برابر نیروهایی که تهدیدی برای غرب باشند اقدام خواهد کرد اما آمریکا یک قدرت اشغالگر نیست».

XS
SM
MD
LG