لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

اوباما: آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی برای حل مشکلات عمیق جهان توانایی محدودی دارند


باراک اوباما گفت که راه حل واقعی جنگ داخلی سوریه و سایر بحران‌ها اقدامات دیپلماتیک است و نه راهکارهای نظامی.
باراک اوباما گفت که راه حل واقعی جنگ داخلی سوریه و سایر بحران‌ها اقدامات دیپلماتیک است و نه راهکارهای نظامی.

باراک اوباما روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور در آخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در مقام ریاست جمهوری آمریکا اذعان کرد که ایالات متحده و سایر قدرت‌های جهانی برای حل مشکلات عمیق جهان توانایی محدودی دارند و در عین حال خواستار «تصحیح روند» جهانی‌سازی شد تا از حرکت جهان به سوی دنیایی آکنده از اختلافات شدید پرهيز شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهوری آمریکا پذیرفت که ویرانگری ناشی از اقدامات تندروها و فرقه‌گرایان خشونت‌طلب در خاورمیانه و سایر نقاط جهان «به سرعت، جبران و اصلاح نخواهد شد».

با این همه او با لحنی امیدوارانه تاکید کرد که راه حل واقعی جنگ داخلی سوریه و سایر بحران‌ها اقدامات دیپلماتیک است و نه راهکارهای نظامی.

باراک اوباما در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: «اگر صادق باشیم می‌پذیریم که هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند جوامع قومی و مذهبی گوناگون را مجبور کند که در درازمدت همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند. تا زمانی که به سئوالات اساسی در مورد همزیستی جوامع گوناگون پاسخ داده نشود آتش افراط گرایی مشتعل خواهد ماند و تعداد بی‌شماری از مردم مصیبت خواهند کشید».

رییس جمهوری آمریکا همچنین به موضوع اختلافات عمیق فلسطینی‌ها و اسرائیل اشاره کرد و از فلسطینی‌ها خواست تا «خشونت را رد کرده و مشروعیت اسرائیل را به رسمت بشناسند» .

آقای اوباما همچنین تاکید کرد: «اسرائیلی‌ها هم قبول کند که نمی‌توان سرزمین‌های فلسطینی را برای همیشه در اشغال داشت و در آنها شهرک‌سازی کرد».

او در اظهار نظری پیرامون مواضع دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه گفت: «جهان کوچکتر از آن است که با ساختن دیوار بتوان از تاثیر تندروی و خشونت طلبی بر جوامع خود جلوگیری کنیم».

رییس‌جمهوری آمریکا در تشریح معضلات فعلی جهان با لحن صریحی از روسیه انتقاد کرد و گفت: «در جهانی که دوران امپراطوری را پشت سرگذاشته می‌بینیم که روسیه با تکیه بر زور به دنبال احیای شکوه از دست رفته خود است».

لحن تند او در برخورد با روسیه نشان می‌دهد که حل اختلافات دو کشور پیشرفت چندانی نکرده و تحت تاثیر این وضعیت، جنگ در سوریه نیز تداوم یافته و تشدید می‌شود.

هیات نمایندگی ایران هنگام سخنرانی رییس جمهوری آمریکا
هیات نمایندگی ایران هنگام سخنرانی رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما در نشست سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت تاکید کرد ولی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در سخنرانی تقابل جویانه خود هشدار داد کنار گذاشتن بشار اسد اشتباه است.

موقعیت روسیه در جنگ داخلی سوریه طی یکسال گذشته تقویت شده و دخالت نظامی آن موقعیت رژیم بشار اسد را بدون آنکه طبق پیش بینی باراک اوباما موجب یک «رویارویی بین دو کشور شود»، تقویت کرده است.

باراک اوباما از آخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد استفاده کرد تا نشان دهد جهان در هشت سالی که او رییس جمهوری آمریکا بوده است در مجموع مسیر بهتری را پیموده است.

او گفت نکته محوری این است که بزرگترین بحران‌های جهان نه در نتیجه اقدامات یک‌جانبه بلکه در نتیجه همکاری کشورها حل می‌شوند.

هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات نیز همین سیاست را به عنوان شعار محوری کارزار خود تعیین کرده و خود را ادامه دهنده میراث باراک اوباما معرفی می‌کند.

آقای اوباما در اشاره دیگری به مواضع دونالد ترامپ یادآوری کرد که گروه‌های تروریست از ترویج خصومت با «مسلمانان و مهاجران بیگناه» برای تبلیغات خود بهره‌برداری کرده‌اند.

رییس جمهوری آمریکا از بحران پناهجویان، تروریسم و اضمحلال نظم و قانون در کشورهای خاورمیانه اظهار تاسف کرد.

او گفت در شرایطی که مردم اعتماد خود را به نهادهای حکومتی از دست می‌دهند و تنش بین ملت‌ها و جوامع به سرعت از کنترل خارج می‌شود حکومت کردن دشوارتر خواهد شد.

او گفت: «این تناقضی است که به خوبی جهان امروز را توصیف می‌کند. ما باید به پیش برویم و نه به عقب».

رییس جمهوری آمریکا احیا مناسبات واشینگتن با برمه و کوبا و همکاری آمریکا با اقدامات جهانی برای مقابله با گرمایش زمین را نمونه‌های مهمی از پیشرفت توصیف کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که قصد ندارد بر چالش‌های مهم جهان امروز که بخش مهمی از آن ناشی از نگرانی عمیق مردم از پیشرفت فناوری‌ها و افزایش تماس و اتکا کشورها به یکدیگر است، سرپوش بگذارد.

باراک اوباما گفت: «برای پیشرفت در این زمینه‌ها باید بپذیریم که حرکت به سوی پیوند جهانی نزدیک‌تر نیازمند اصلاح این روند است».

XS
SM
MD
LG