لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

باراک اوباما: روز تازه‌ای در روابط آمریکا و کوبا آغاز شده است


دیدار باراک اوباما با رائول کاسترو در هاوانا
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:10 0:00

دیدار باراک اوباما با رائول کاسترو در هاوانا

رؤسای جمهوری آمریکا و کوبا، روز دوشنبه دوم فروردین در هاوانا خواستار آن شدند تا اختلافات خود را برای دنبال کردن آنچه که باراک اوباما «روزی تازه» در روابط دو کشور همسایه خواند، کنار بگذارند.

رائول کاسترو پس از مذاکره‌ای دو ساعته با همتای آمریکایی‌اش در گفت‌وگو با خبرنگاران تأیید کرد که اختلافات «عمیقی» بر سر حقوق بشر و دهه‌ها تحریم آمریکا علیه کوبا میان دو کشور وجود دارد. او در عین حال وجود زندانیان سیاسی در کوبا را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور کوبا اما گفت که دشمنان پیشین باید از پایداری دایانا نیاد، شناگر آمریکایی، الهام بگیرند که در سال ۲۰۱۳ برای پنجمین بار سعی کرد تا نخستین شناگری باشد که از کوبا تا فلوریدا را بدون قفس محافظ از حمله کوسه‌ها شنا کند.

وی گفت: «اگر او می‌تواند چنین کاری کند، ما نیز می‌توانیم».

باراک اوباما نخستین رئیس‌جمهور آمریکاست که ظرف ۸۸ سال گذشته به کوبا سفر کرده است، پس از این دیدار از آغاز «روز تازه» در روابط میان دشمنان پیشین جنگ سرد ستایش کرد.

او در تلاش برای فاصله گرفتن از دخالت گسترده آمریکا در امور کوبا در گذشته، گفت که «سرنوشت کوبا نه از سوی آمریکا و نه از سوی هیچ کشور دیگری رقم نخواهد خورد».

رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال تأکید کرد که واشینگتن از فشار برای آزادی‌های سیاسی در کوبا دست نخواهد کشید.

کوبا از سوی یک نظام کمونیستی اداره می‌شود که بر سیاست، اقتصاد و رسانه‌ها کنترل کامل دارد.

آقای اوباما گفت که ایالات متحده «به نمایندگی از دموکراسی به ابراز عقیده خود ادامه می‌دهد».

رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه وارد هاوانا شد، ولی رائول کاسترو خود در مراسم استقبال از وی در فرودگاه حاضر نشد و وزیر امور خارجه را به جای خود فرستاد.

همزمان تدابیر شدید امنیتی در پایتخت کوبا تشدید شد تا به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیچ امکانی برای تجمع اتفاقی در زمان حضور آقای اوباما در این شهر وجود نداشته باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به هاوانا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی‌ ای‌بی‌سی گفت که قرار نیست تغییرات تا «نیمه شب» رخ دهد.

وی تصریح کرد: «تغییر در اینجا (کوبا) رخ خواهد داد و رائول کاسترو آن را درک می‌کند».

آقای اوباما افزود: «اگرچه ما اختلافات مهمی درباره حقوق بشر و آزادی‌های فردی در کوبا داریم، ولی حس می‌کنیم که سفر فعلی توانایی‌مان برای تسریع تغییرات بیشتر را به حداکثر می‌رساند».

پاول وبستر هر، سفیر سابق بریتانیا در کوبا که در دانشگاه بوستون روابط بین‌الملل تدریس می‌کند، به این خبرگزاری گفته است: «به نظرم، رائول خواستار روابط گرم با آمریکا نیست. انتظارات او این است: درآمد حاصل از گردشگری و فرستادن پول، به علاوه رفع تحریم‌ها».

واکنش کاسترو به فراخوان حقوق بشری اوباما

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که رائول کاسترو در یک کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما به فراخوان او برای حقوق بشر و دموکراسی بیشتر در کوبا واکنش نشان داد.

وی گفت هیچ کشوری در جهان نیست که تمام استانداردهای جهانی درباره حقوق بشر را رعایت کند.

باراک اوباما در این نشست خبری گفت که به نظر او ممنوعیت تجارت با کوبا در حال پایان یافتن است و هرچند نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد ولی این ممنوعیت پایان می‌یابد چون نه منافع آمریکا و نه منافع مردم کوبا را تأمین نمی‌کند.

به گفته وی، آمریکا در زمینه رفع محدودیت‌ها انعطاف زیادی از خود به خرج داده ولی فهرست مواردی که دولت وی می‌تواند انجام دهد در حال کوتاه شدن است.

آقای اوباما در عین حال تصریح کرد که بخشی از تغییرات در اختیار کنگره آمریکا است، و در حالی که قوه قانونگذاری در سال‌های انتخابات خیلی سازنده عمل نمی‌کند، شمار زیاد قانونگذارانی که قرار است به کوبا سفر کنند نشان دهنده بالا رفتن منافع در نتیجه برداشتن تحریم‌ها است.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: اینکه کنگره برای پایان دادن به ممنوعیت‌ها چقدر سرعت به خرج دهد احتمالاً بستگی به این خواهد داشت که کوبا تا چه اندازه نگرانی‌ها درباره حقوق بشر را رفع کند.

در جریان این کنفرانس خبری، جیم آکوستا خبرنگار سی‌ان‌ان که از کوبایی‌های نسل دوم در آمریکا است، و رائول کاسترو با هم به جدل پرداختند که امری بی‌سابقه توصیف شده است.

وقتی که آکوستا پرسید چرا کوبا زندانی سیاسی دارد، کاسترو مستقیماً او را خطاب قرار داد و گفت: «همین حالا فهرست زندانیان سیاسی را به من بده تا آزاد شوند... اگر زندانیان سیاسی وجود داشته باشند آنها تا قبل از نیمه شب آزاد خواهند شد».

XS
SM
MD
LG