لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

اوباما: شواهد قطعی از هدایت کشتار اورلاندو توسط گروه‌های تروریستی وجود ندارد


باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۴ خرداد گفت در مورد هدايت کشتار اورلاندو از سوی شبکه‌های تروریستی بزرگ شواهد قطعی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما پس از جلسه خود با مقامات ارشد از جمله جیمز کومی، رییس پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در یک کنفرانس خبری گفت: «به نظر می‌رسد تیرانداز تحت تاثیر اطلاعات مختلفی بوده که گروه‌های تندور روی شبکه اینترنت منتشر می‌کنند».

وی افزود نهادهای مسئول مشغول بررسی سایت‌های مختلف هستند.

رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت آمریکا باید در مورد خطرات ناشی از قوانین فعلی مالکیت و حمل اسلحه بیاندیشد که زمینه را برای دسترسی به سلاح‌های قدرتمند فراهم کرده است.

پلیس اعلام کرده که فرد مهاجم به یک تفنگ نیمه اتوماتیک و یک اسلحه کمری مسلح بوده و آن‌ها را قانونی خریداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیمز کومی رییس اف‌بی‌آی نیز روز دوشنبه گفت عامل کشتار اورلاندو ویژگی‌هایی داشت که نشان می‌دهد به شدت تحت تاثیر افکار تندروانه بوده و به گروه‌های تروریستی خارجی گرایش داشته است.

وی اظهار داشت: عمر متین در جریان کشتار اورلاندو سه بار با تلفن اورژانس ۹۱۱ تماس گرفته بود. وی در یکی از این تماس به گروه «خلافت اسلامی» اعلام وفاداری کرده بود.

گروه «خلافت اسلامی» با پذیرش مسئولیت این کشتار عمر، متین را «یکی از سربازان خلافت » در خاک آمریکا معرفی کرد.

بر اثر حمله این مهاجم به شدت مسلح به یک کلوب شبانه همجنسگرایان که روز یکشنبه در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا روی داد ۴۹ نفر کشته و ۵۳ نفر دیگر مجروح شدند. این مرگبارترین تیراندازی به سوی مردم در تاریخ آمریکاست.

فرد مهاجم به نام عمر متین ۲۹ ساله و یک شهروند آمریکایی افغان‌تبار است.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه کشتار در اورلاندو را محکوم کرد.

در ایران که مناسباتش با آمریکا طی بیش از سه دهه اخیر به شدت تیره بوده، همجنسگرایی غیرقانونی است و طبق قانون مجازات اسلامی که پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به اجرا در آمده است، همجنسگرایی حتی ممکن است مجازات مرگ به همراه داشته باشد.

XS
SM
MD
LG