لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

باراک اوباما: تهدید روسیه علیه همسایگانش از موضع ضعف است


رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه، پنجم فروردین، به روسیه درباره پیشروی بیشتر در خاک اوکراین هشدار داد و گفت که آمریکا نگران این مسئله است. وی می‌گوید که روسیه یک قدرت منطقه‌ای است و تهدید آن علیه همسایگانش از موضع ضعف است.

باراک اوباما که برای شرکت در نشست امنیت هسته‌ای در لاهه هلند به سر می‌برد گفته است که این انتخابی بسیار بد برای ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، خواهد بود. وی می‌گوید که راه دیگری پیش روی روسیه قرار دارد.

رییس جمهوری آمریکا که در نشست خبری مشترک با مارک رات، نخست‌وزیر هلند، سخن می‌گفت اظهار داشت که اگر روسیه در خاک اوکراین بیشتر پیشروی کند رهبران جهان چارچوبی برای تحمیل هزینه‌های اضافی علیه این کشور تدارک دیده‌اند.

به گفته وی، تحریم‌های اضافی به روسیه آسیب خواهد زد ولی اقتصاد سایر کشور‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آقای اوباما افزود: اگر اوکراینی‌ها یک انتخاب داشته باشند آن هم این است که هم با روسیه و هم با اروپا رابطه داشته باشند.

به گفته وی، این بازی حاصل جمع صفر نیست.
انتقاد اوباما از روسیه در خصوص مداخله در اوکراین
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:01 0:00

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت.

خبرنگار تلویزیون «ان‌بی‌سی» ازآقای اوباما پرسید که میت رامنی، رقیب انتخاباتی وی از حزب جمهوریخواه، گفته است که روسیه بزرگ‌ترین دشمن ژئوپلتیکی آمریکا به شمار می‌رود، آیا شما با این نظر موافقید؟

رییس جمهوری آمریکا گفت که من بیشتر نگران فرود آمدن بمب اتمی بر فراز منهتن هستم تا روسیه.

وی افزود: «آمریکا با چالش‌های زیادی روبروست. روسیه یک قدرت منطقه‌ای است که در حال تهدید همسایگانش است، نه از موضع قدرت بلکه از موضع ضعف».

از زمان الحاق منطقه کریمه به روسیه در هفته گذشته کشورهای غربی موضع تندی در قبال مسکو اتخاذ کرده و علاوه بر اعمال تحریم علیه برخی مقام‌های روسیه، روز دوشنبه این کشور را از میزبانی نشست گروه هشت کنار گذاشته و از این گروه اخراج کردند.

هفت کشور صنعتی شامل آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، کانادا، ایتالیا و ژاپن در بیانیه خود اعلام کردند: «نقض آشکار قوانین بین‌المللی چالشی جدی برای حاکمیت قانون در سراسر جهان است و باید باعث نگرانی تمام ملت‌ها شود».

این اقدام هفت کشور صنعتی با واکنش سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روبرو شد و او گفت که «گروه ۸ یک باشگاه غیر رسمی است. برای ورود به آن نیازی به بلیط نیست و نمی‌تواند هم کسی را اخراج کند».

در تحولی دیگر، پارلمان اوکراین روز سه شنبه وزیر دفاع موقت این کشور را به دلیل ضعف در برخورد با نیروهای روسی در شبه جزیره کریمه از کار برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اقدام پس از آن صورت گرفت که اوکراین دستور عقب‌نشینی ارتش خود در کریمه را صادر کرد بدون اینکه حتی یک تیر به سوی نیروهای روسی شلیک کند.

بر اساس این گزارش، ۲۲۸ نماینده پارلمان ۴۵۰ نفره اوکراین با برکناری ایگور تنیوخ موافقت کردند.

آقای تینوخ در سخنرانی خود در پارلمان با بیان اینکه اقدامات وزارت دفاع در شبه جزیره کریمه برخی را ناراحت کرده است گفت که ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از ۱۸ هزار و ۸۰۰ سرباز اوکراین که در این منطقه حضور داشتند، به فرماندهان خود اطلاع داده‌اند که مایل هستند در این شبه جزیره و زیر پرچم ارتش روسیه باقی بمانند.
XS
SM
MD
LG