لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

انتقاد اوباما از تصمیم اف‌بی‌آی: تحقیقات نباید با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی انجام شود


باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ آبان از هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری دفاع کرد و گفت تحقیقات نباید به شیوه‌ای دو پهلو انجام شود و یا طوری به نظر برسد که گويا با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما در اولین واکنش به بیانیه اف‌بی‌آی در مورد کشف مجموعه دیگری‌ از ای‌میل‌هایی که احتمالا متعلق به خانم کلینتون است، در یک مصاحبه رادیویی گفت قصد ندارد در روند تحقیقات دخالت کند. ولی او نظرش در مورد شيوه انجام تحقیقات را با صراحت بیان کرد.

باراک اوباما گفت: «به نظرم این قاعده وجود دارد که ما در تحقیقات نباید بر اساس کنایه و یا اطلاعات ناکافی و یا مطالبی که درز کرده‌اند عمل کنیم. باید بر اساس تصمیمات مشخصی که اتخاذ می‌شوند عمل کنیم».

اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، روز جمعه اعلام کرد‌ ای‌میل‌های جدیدی پیدا کرده که ممکن است مربوط به هیلاری کلینتون در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ باشد، سال‌هایی که خانم کلینتون در مقام وزیر خارجه برای ارسال اسناد و اطلاعات دولتی از سرورهای شخصی استفاده می‌کرد.

جیمز کومی، رییس اف‌بی‌آی گفته است دقیقا نمی‌داند آیا این‌ ای‌میل‌ها مهم هستند یا نه و به غیر از اعلام خبر وجود این‌ ای‌میل‌ها اطلاعات دیگری ندارد.

سخنان او درست یازده روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۸ نوامبر خشم دمکرات‌ها و سایرین را برانگیخته که معتقدند به شکل نامنصفانه‌ای ممکن است روی نتیجه آرا تاثیر بگذارد.

این‌ ای‌میل‌ها در جریان تحقیقات جداگانه اف‌بی‌آی در مورد آنتونی وینر عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا و همسر سابق هما عابدین از مشاوران ارشد خانم کلینتون کشف شده‌اند.

آقای اوباما در مصاحبه رادیویی که روز چهارشنبه پخش شد اشاره کرد اف‌بی‌آی قبلا تشخیص داده است که خانم کلینتون به طور آگاهانه اطلاعات محرمانه دولتی را با سرورهای شخصی ارسال نکرده ولی در این زمینه مرتکب «سهل‌انگاری بزرگی» شده است.

او افزود: «بار قبل که تحقیقات مفصلی در این زمینه صورت گرفت نتیجه گیری اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری و نتیجه‌گیری تحقیقات متعددی که از سوی کنگره صورت گرفت، این بود که او مرتکب اشتباهاتی شده است ولی هیچ موردی برای تعقیب قضایی او وجود ندارد».

باراک اوباما با دفاع از هیلاری کلینتون که پیشرفت خوب کارزار انتخاباتی‌اش تحت تاثیر بیانیه اخیر اف‌بی‌آی قرار گرفته است، گفت او کسی است که همواره منافع آمریکا را در اولویت قرار خواهد داد.

«وقتی او مرتکب اشتباهی می‌شود، یک اشتباه صادقانه، چنان در توصیف آن اغراق می‌شود که گویا کار جنون‌آمیزی انجام داده است. اگر در صلاحیت او و علاقه‌اش به تبدیل آمریکا به کشور بهتری برای جوانان ذره‌ای تردید داشتم از او حمایت نمی‌کردم».

XS
SM
MD
LG