لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

باراک اوباما: هیچ خطر مشخصی آمریکا را تهدید نمی‌کند


باراک اوباما می‌گوید که کار‌شناسان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا هیچ اطلاعات مشخص یا موثقی درباره حمله احتمالی به ایالات متحده ندارند، ولی به آمریکایی‌ها هشدار داد که در جریان تعطیلات سال نو میلادی مراقب باشند.

رئیس‌جمهور آمریکا که در مرکز ملی ضدتروریسم در ایالت ویرجینیا با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت ایالات متحده بر خطرهای بزرگ‌تر فائق آمده است و بر این یکی نیز چیره خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت: «هنگامی که تروریست‌ها دست به اقدامات پستی همچون اتفاقی که در سن برناردینو رخ داد، می‌زنند قلب ما جریحه‌دار می‌شود ولی از سوی دیگر از این قضایا درس می‌گیریم که وضعیت خود را بهبود بخشیم».

این دومین بار ظرف هفته جاری است که باراک اوباما درباره وضعیت امنیت داخلی آمریکا سخنرانی می‌کند. وی روز دوشنبه در مقر پنتاگون گفته بود که آمریکا بیش از هر زمان دیگر گروه حکومت اسلامی، داعش، را هدف حمله قرار می‌دهد.

نشست روز پنجشنبه در آستانه کریسمس و تعطیلات پایان سال و پس از حمله روز دوم دسامبر یک زوج تروریست پاکستانی‌تبار در سن برناردینو کالیفرنیا برگزار می‌شود که ۱۴ قربانی برجای گذاشت. پلیس آمریکا می‌گوید که عاملان این حمله به گروه داعش اعلام وفاداری کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در این نشست رئیس سازمان اطلاعات مرکزی، سیا، رئیس پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، دادستان کل و وزیران امور امنیت داخلی و امور خارجه آمریکا حضور داشتند.

رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کامل خود را از تحقیقات درباره تیراندازی سن برناردینو اعلام کرد و گفت «مشکل است حملاتی را رصد یا خنثی کرد که از سوی گرگ‌های تروریست تنها صورت می‌گیرد».

وی قرار است که روز جمعه در مسیر سفرش به هاوایی برای تعطیلات سال نو با خانواده‌های قربانیان این حادثه در کالیفرنیا ملاقات کند.

آقای اوباما گفت که «آمریکا به مبارزه فرامرزی خود با شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی ادامه خواهد داد، کوشش می‌کند تا از ورود تروریست‌ها به خاک ایالات متحده جلوگیری کند و تلاش دارد تا مانع حملات در داخل شود».

مخالفان رئیس‌جمهور آمریکا در جبهه جمهوریخواهان پس از حمله سن برناردینو شدیدا از او انتقاد کردند که در زمینه تقویت ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه کار چندانی نکرده است.

او اما روز پنجشنبه تصریح کرد: «ما این پیام را می‌فرستیم؛ اگر به آمریکا حمله کنید، هیچ جای امنی نخواهید داشت. شما را پیدا کرده و از کشورمان دفاع خواهیم کرد».

آقای اوباما همچنین به طور غیرمستقیم به برخی اظهارات جنجال برانگیز نامزدهای جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بویژه دانلد ترامپ واکنش نشان داد که گفته بود باید از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری کرد و خانواده‌های جهادیون گروه حکومت اسلامی را از خاک ایالات متحده «بیرون انداخت».

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانش گفت: «هنگامی که آمریکایی‌ها کنار هم باشند، هیچ کسی نمی‌تواند به ما ضربه بزند».

وی تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم دچار ترس شده یا نحوه زندگی‌مان را تغییر دهیم، چون این چیزی است که تروریست‌ها می‌خواهند. این تنها وسیله‌ای است که آن‌ها در اختیار دارند. آن‌ها نمی‌توانند در صحنه نبرد ما را شکست دهند، اما می‌توانند ما را ناچار به تغییر برخی روندها کنند که دستاوردهای کشور را زیر سؤال خواهد برد».

XS
SM
MD
LG