لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

هشدار دوباره اوباما درباره انتخاب ترامپ: الان خود دمکراسی به رای گذاشته شده است


باراک اوباما (چپ) همراه با هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا- عکس آرشیوی است.
باراک اوباما (چپ) همراه با هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا- عکس آرشیوی است.

باراک اوباما روز جمعه ۲۳ مهرماه بار دیگر درباره انتخاب دونالد ترامپ به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا هشدار داد و گفت که الان رای‌گیری درباره «خود دمکراسی» است.

آقای اوباما که در جمع هواداران هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها، در کلیولند اوهایو سخنرانی می‌کرد با اشاره به هشتم نوامبر، روز رای‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «مدنیت و تساهل، ادب و نزاکت، صداقت، برابری، مهربانی و تمام دستاوردهای این هشت سال به رای گذاشته شده است».

وی افزود: «اکنون خود دمکراسی به رای گذاشته شده است».

رییس‌جمهوری آمریکا انتخاب ترامپ را خطری برای نظام سیاسی دمکراتیک ایالات متحده دانست و نامزد جمهوریخواهان را فردی دانست که مدعی است انتخابات بر ضد او دستکاری شده است.

اوباما گفت: برخی کشور‌ها در انتخابات دستکاری می‌کنند و آن‌ها حکومت‌های مستبدی هستند که مردمان‌شان را سرکوب می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی تاکید کرد که آمریکا علیه این مسائل مبارزه کرده است.

رییس‌جمهوری آمریکا افزود: در یک نظام دمکراتیک، هیچ سیاستمداری نمی‌تواند روزنامه نگاران را طرد کند، «چون آن‌ها را دوست ندارد». او در این زمینه به اصلاحیه نخست قانون اساسی اشاره کرد که از آزادی مطبوعات حمایت می‌کند.

اوباما در بخش دیگری از سخنانش گفت در صورت انتخاب ترامپ، تمام پیشرفت‌های آمریکا در دوران هشت ساله ریاست جمهوری‌اش «دور ریخته خواهد شد».

وی از دمکرات‌های اوهایو خواست تا با آغاز رای‌گیری در ایالت‌های کلیدی برای هر دو نامزد انتخاباتی، همین امروز رای دهند.

رییس‌جمهوری ایالات متحده تصریح کرد آمریکا بهتر از آن چیزی است که ما در اظهارات دونالد ترامپ درباره زنان، اقلیت‌ها و سایر گروه‌ها می‌شنویم. لازم نیست شما همسر یا پدر باشید تا ببینید اظهارنظرهای او درباره نحوه برخورد با زنان «درست نیست».

به گفته آقای اوباما، شما کافی است فقط انسان آبرومندی باشید.

آسوشیتدپرس می‌گوید که سخنرانی رییس جمهوری آمریکا با فریادهای یک هوادار دونالد ترامپ و اتهام تجاوز جنسی زدن به بیل کلینتون دچار وقفه شد. باراک اوباما در واکنش به وی گفته که این معترض احتمالا برای این کار پول گرفته است.

دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر درگیر یکسری مجادلات بی‌پایان با رسانه‌های گروهی، سیاستمداران و جمهوریخواهان درباره اظهاراتش پیرامون زنان، مسلمانان و اقلیت‌ها بوده است.

با کنار کشیدن شماری از چهره‌های سر‌شناس جمهوریخواه از حمایت وی، آقای ترامپ هفته گذشته گفت که از قید و بندهای حزبی آزاد شده است و اکنون هر کاری که لازم باشد برای آمریکا خواهد کرد.

واکنش به ادعاهای ترامپ

همزمان که موقعیت دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها در حال نزول است، کمپین انتخاباتی او نیز با بحران ناشی از انتشار ویدئوی اظهارات این نامزد انتخابات در سال ۲۰۰۵ دست و پنجه نرم می‌کند که در آن حرف‌های رکیکی علیه زنان و تماس جنسی با آنها به زبان آورده بود.

آقای ترامپ روز پنجشنبه را با این ادعا سپری کرد که رسانه‌ها و یک «گروه نخبه جهانی» علیه او کار می‌کنند.

وی در جمع هوادارانش در فلوریدا گفت: «هیلاری کلینتون مخفیانه با بانک‌های بین‌المللی جلسه می‌گذارد تا علیه حاکمیت ایالات متحده توطئه کنند و بدین وسیله این قدرت‌های مالی جهانی را تقویت و منافع ویژه دوستانش و کمک کنندگان مالی‌اش را تامین کند».

باراک اوباما با اشاره به این سخنان آقای ترامپ، از عبارت «بی‌خیال» استفاده کرد و گفت: «این آدمی است که همه وقتش را صرف این کرده تا دیگران را متقاعد کند که خودش یک نخبه جهانی بوده است».

رییس جمهوری آمریکا افزود: «او (ترامپ) هرچه وقت گذاشته، برای سلبریتی‌ها بوده و حالا ناگهان مثل یک آدم مردم‌گرا رفتار می‌کند».

وی گفت: ترامپ، «اکنون طوری برخورد می‌کند که اگر انتخابات مطابق میل او پیش نرود، به خاطر کار‌هایش نیست، بلکه به خاطر دستکاری و تقلب (در انتخابات) است».

آقای اوباما اظهار داشت: «به نظر می‌رسد او (ترامپ) وسط یک بازی بهانه‌تراشی گیر کرده که چرا در حال باختن است».

کمپین ترامپ: تکمیل مدارک لازم برای اثبات دروغ زنان

کمپین دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد که در پی تکمیل مدارک لازم برای اثبات دروغ‌های زنانی است که به کاندیدای ریاست جمهوری اتهام آزارهای جنسی وارد کرده‌اند.

مایک پنس معاون ترامپ روز جمعه در یک گردهمایی انتخاباتی در پالم بیچ فلوریدا گفت: «بزودی مدارک لازم در مورد نادرست بودن ادعا‌ها علیه ترامپ از سوی کمپین او منتشر خواهد شد».

در همین حال آسوشیتدپرس گزارش داد بعدازظهر جمعه، زن دیگری به نام «کریستین اندرسون» به روزنامه «واشینگتن پست» گفته که سال‌ها پیش در دهه نود میلادی، دونالد ترامپ او را هم در یک کلوب شبانه آزار جنسی داده است.

دونالد ترامپ در چندین روز گذشته بار‌ها این ادعا‌ها را رد و تاکید کرده که بعضی از زنانی را که علیه او ادعاهای آزار جنسی مطرح کرده‌اند، هرگز ملاقات نکرده است.

او روز جمعه هم تکرار کرد که همه این ادعا‌ها جعلی و ساخته و پرداخته مخالفان‌اش است.

نامزد جمهوریخواهان روز پنجشنبه در شهر کلمبوس ایالت اوهایو رسانه‌های آمریکایی را هم به باد حمله گرفت و آن‌ها را هم به دروغ گویی متهم کرد.

آقای ترامپ گفت: «رسانه‌ها به جای طرح مسائل به تهمت زدن علیه من مشغولند و با اتهام‌های دروغین مشغول انگ زدن به من هستند ولی ما اجازه نخواهیم داد که این دروغ‌ها کمپین ما را از منحرف کند، چرا که با کمپین درستی حرکت می‌کنیم».

در آخرین روزهای هفته‌ای که پشت سر نهادیم، اتهام‌های تازه علیه ترامپ و حمله‌های متقابل و اعتراض آمیز او بیشترین انرژی هردو کمپین جمهوریخواهان و دمکرات‌ها را به خود اختصاص داد و مسائل مهم سیاسی و اقتصادی و امنیتی و اجتماعی از نظر‌ها دور ماند.

آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که اعضای جمهوریخواه کنگره هرچه بیشتر از او فاصله می‌گیرند و از ذکر نام او در کمپین‌های انتخاباتی خود، پرهیز می‌کنند.

سناتور ایالت اوهایو رابرت پورتمن هم روز جمعه گفت که او دیگر از دونالد ترامپ کاندیدای حزب [جمهوریخواه] پشتیبانی نمی‌کند.

روز جمعه کمیته مرکزی حزب جمهوریخواه اعلام کرد که طی ماه گذشته بیش از ۳۹ میلیون دلار از اعضای حزب و طرفداران آن جمع آوری کرده است.

اعلامیه حزب جمهوریخواه اضافه کرده که میزان کمک‌های دریافتی حزب از ماه ژانویه سال گذشته تا کنون بیش از ۲۶۲ میلیون دلار بوده است.

XS
SM
MD
LG