لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۳

هشدار باراک اوباما به دونالد ترامپ در سالگرد توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی


باراک اوباما (راست) و دونالد ترامپ
باراک اوباما (راست) و دونالد ترامپ

رییس‌جمهوری آمریکا در سالگرد توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی، به دولت آینده ایالات متحده هشدار داد که برجام نمی‌تواند به راحتی باطل شود و اینکه توافق یاد شده نسبت به جنگ ارجحیت دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما روز دوشنبه ۲۷ دی ماه در بیانیه‌ای گفت: این توافق حاصل سال‌ها همکاری بین ایران و شش قدرت جهانی است و نه فقط بین آمریکا و ایران.

او افزوده است یک راه‌حل دیپلماتیک که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد نسبت به یک برنامه اتمی «بدون قید و شرط» یا بروز جنگی دیگر در خاورمیانه ارجحیت دارد.

دونالد ترامپ که قرار است روز جمعه اول بهمن سوگند ریاست‌جمهوری یاد کند از این توافق به عنوان «بدترین معامله ممکن» نام برده و تهدید کرده است که یا مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران را تجدید خواهد کرد یا اینکه برجام را پاره می‌کند.

مقام های ایرانی از جمله آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز گفته‌اند که «اگر آمریکایی برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم».

ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در قالب گروه ۱+۵ در تیرماه سال ۹۴ به توافقی برای محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای تهران دست یافتند و در دی ماه پارسال این توافق اجرایی شد. همزمان بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران معلق یا لغو شدند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز دوشنبه در بیانیه جداگانه‌ای به مناسبت سالگرد برجام، آن را «یک درک تاریخی» توصیف کرده است که ایران را از دستیابی به بمب اتمی باز داشت و آن را الگویی برای حل‌وفصل چالش‌های عمده بین‌المللی دانست.

به گفته آقای کری، ایران بر اساس این توافق ۹۸ درصد از اورانیوم غنی‌سازی خود را به خارج منتقل کرد، دو سوم از دستگاه‌های سانتریفوژش را پیاده کرده، قلب راکتور تولید پلوتونیوم (در اراک) را با سیمان پر کرده و رژیم نظارت شدید را به اجرا در آورده است.

وزیر امور خارجه آمریکا افزوده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) تایید کرد که ایران پیش از ضرب‌الاجل یک‌ساله اشاره شده در برجام، تجهیزات خود را از تاسیسات غنی‌سازی فردو برچیده است تا بخش دیگری از تعهداتش را به انجام برساند».

او می‌گوید که ایالات متحده و شرکای آن تعهدات خود را در زمینه رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل انجام داده‌اند و تا زمانی که ایران به این توافق متعهد باشد آنها نیز به تعهدات خود پایبند خواهند ماند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یک تهدید بزرگ اتمی را بدون شلیک یک گلوله یا فرستادن یک سرباز به میدان جنگ حل‌وفصل کرد. این توافق از سوی شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء تایید شد و بیش از یکصد کشور در سراسر جهان نیز از آن حمایت کرده‌اند.

آقای کری در عین حال گفته است که ایالات متحده اختلافات جدی با حکومت ایران دارد و «ما با حمایت آن از تروریسم، نقض حقوق بشر و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه مقابله می‌کنیم. ولی آمریکا، شرکا و متحدان ما در خاورمیانه و کل جامعه بین‌المللی اکنون به واسطه برجام امن‌تر از گذشته هستند».

XS
SM
MD
LG