لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

۵۲ ميليارد دلار درآمد نفتی ایران تا پایان ماه نوامبر


ايران چهارمين صادر کننده نفت در جهان است.
ايران چهارمين صادر کننده نفت در جهان است.

يک مقام وزارت نفت جمهوری اسلامی اعلام کرد که ميزان درآمد ايران از محل فروش نفت در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۰۷ ميلادی به ۵۲ ميليارد دلار رسيده است.


حجت الله غنيمی فرد، معاون امور بین المللی شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه ای که نشريات چاپ تهران آن را منتشر کرده اند گفته است: با توجه به اينکه صادرات نفت خام در ماه ها و فصل های مختلف کم و زياد می شود، ايران به طور متوسط روزانه دو ميليون و چهار صد هزار بشکه نفت خام صادر کرده است.



  • با توجه به اينکه صادرات نفت خام در ماه ها و فصل های مختلف کم و زياد می شود، ايران به طور متوسط روزانه دو ميليون و چهار صد هزار بشکه نفت خام صادر کرده است.
معاون شرکت ملی نفت ایران

ايران به عنوان چهارمين صادر کننده نفت جهان در سال های اخير به دليل افزايش قيمت اين ماده خام شاهد رشد چشمگيری در درآمدهای خود بوده است و انتظار می رود که در پايان سال ۱۳۸۶ خورشيدی اين درآمدها به رقمی بالغ بر ۷۰ ميليارد دلار بالغ شود.


ميزان درآمد نفتی ايران در سال ۱۳۸۵ به رقمی بالغ بر ۶۰ ميليارد دلار رسيد که نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد رشد نشان می داد.


در حال حاضر هر بشکه نفت خام سبک ايران در بازارهای جهانی با قيمت ۸۶ دلار معامله می شود که يک دلار پايين تر از سبد نفتی اوپک است.


بر اساس آمارهای رسمی، قيمت نفت خام پس از ژانويه سال ۲۰۰۷ حدود ۵۰ درصد افزايش داشته و تنها در مهرماه گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.


آقای غنيمی فرد می گويد که ۶۰ درصد نفت خام ايران به سمت شرق کانال سوئز، ۳۲ درصد به سمت اروپا و حدود هشت درصد نيز به سمت آفريقا صادر می شود.


اين مقام وزارت نفت ايران افزود: گاهی بخشی از نفت خام به صورت تک محموله به مجموعه بازارهای آمريکای لاتين صادر می شود که در اين زمان ها تک محموله های صادراتی به اروپا کم می شود.


به رغم افزايش درآمدهای نفتی ايران، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران هفته گذشته گفت که افزايش قيمت نفت و کاهش ارزش دلار عامل رشد تورم و گرانی در کشور بوده است.


رييس جمهوری اسلامی ايران از هفته گذشته که گزارش اقتصادی خود را درباره علل گرانی ها در کشور ارائه کرده است با انتقادات فزاينده ای از سوی منتقدان اقتصادی و نمايندگان مجلس روبرو شده است. اين منتقدان، آقای احمدی نژاد را به «فقدان بهره گيری صحيح از درآمدهای کلان نفتی» و «افزايش نقدينگی» متهم می کنند که سبب افزايش واردات و بالا رفتن تورم در ايران شده است.


XS
SM
MD
LG