لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

بهای نفت با چهار درصد کاهش به کمترین میزان در پنج سال گذشته رسید


بهای نفت در روز دوشنبه ۱۷ آذر با چهار درصد سقوط به پایین‌ترین میزان خود در پنج سال گذشته رسید و همزمان کویت پیش بینی کرده است که قیمت این محصول ظرف شش تا هفت ماه آینده در سطح ۶۵ دلار ثابت خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه با دو دلار و ۸۸ سنت کاهش به ۶۶ دلار و ۱۹ سنت کاهش یافت که بیانگر سقوط چهار درصدی است. این سومین سقوط بزرگ قیمت نفت ظرف یک روز در سال جاری و پایین‌ترین بهای آن از اکتبر سال ۲۰۰۹ به این سو است.

نفت خام آمریکا نیز با دو دلار و ۷۹ سنت کاهش به ۶۳ دلار و پنج صدم سنت رسید که پایین‌ترین قیمت از ژوئیه ۲۰۰۹ تاکنون است.

به دنبال پیش بینی موسسه مالی مورگان استنلی مبنی بر کاهش بیشتر بهای این محصول، روند رو به کاهش قیمت نفت در روز دوشنبه ادامه پیدا کرد.

در گزارش پنجم دسامبر (۱۴ آذر) مورگان استنلی گفته شده بود که بهای نفت تا سال آینده ممکن است به ۴۳ دلار در هر بشکه برسد.

در همین حال بانک سرمایه گذاری آمریکا، چشم‌انداز بهای پایه نفت برنت را با کاهش ۱۴ دلاری برای سال ۲۰۱۵ حدود ۷۰ دلار در هر بشکه و برای سال ۲۰۱۶ بشکه‌ای ۸۸ دلار پیش بینی کرده است.

آدام لانگسون تحلیلگر موسسه مورگان استنلی گفت: «بدون اقدام کشورهای عضو اوپک، به خاطر حداکثر مازاد عرضه در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ نوسانات بازار غیر متوازن می‌شود».

طارق ظهیر از کار‌شناسان شرکت مشاوره سرمایه گذاری تایچه کپیتال گفت: «وقتی بهای نفت پایین می‌رود، میزان کاهش معمولا بیشتر از پیش بینی‌ها است. به نظرم روند به سمت کاهش بیشتر است. همه سعی می‌کنند به قیمت کف برسند».

عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت اوپک، در نشست ماه نوامبر با درخواست کشورهای فقیر‌تر عضو به منظور کاهش تولید مخالفت کرد. قیمت نفت از ژوئن امسال تاکنون ۴۰ درصد کاهش یافته است.

کویت، دیگر عضو اوپک، روز دوشنبه گفت بهای نفت در شش ماه آینده به احتمال زیاد در حدود ۶۵ دلار در بشکه باقی می‌ماند.

شرکت نفت دولتی لیبی روز یکشنبه اعلام کرد با وجود تعطیلی میدان نفتی الشراره به علت گرفتگی خط لوله، این کشور روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

شرکت نفتی بیکر هیوز روز جمعه در گزارشی از آغاز کار سه حوزه حفاری تازه در هفته اخیر در آمریکا خبر داد و گفت صنعت نفت شیل آمریکا هنوز از تاثیرات افت بهای جهانی نفت در امان مانده است.

تولید این نوع نفت همچنان در سطح بالایی قرار دارد و پیش بینی‌های صورت گرفته در روز دوشنبه نشان می‌دهد که تولید در سه حوزه بزرگ نفتی شیل آمریکا در ماه ژانویه به بالای صد هزار بشکه بالغ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG