لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

بهای نفت در بازارهای جهانی به پايين‌ترين سطح در ۲۷ ماه گذشته رسيد


بهای نفت در بازارهای جهانی روز پنج شنبه دهم مهر برای سومين روز پياپی کاهش يافت و به پايين‌ترين سطح خود در ۲۷ ماه گذشته رسيد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، قيمت هر بشکه نفت برنت برای تحويل در ماه نوامبر با ۱.۷۶ دلار کاهش ۹۲ دلار و ۴۰ سنت معامله شد. اين در حالی است که قيمت اين محصول ساعتی قبل از آن به ۹۱ دلار و ۵۵ سنت هم رسيده بود که پايين‌ترين سطح از ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ است.

قيمت هر بشکه نفت آمريکا برای تحويل در ماه نوامبر نيز با ۷۱ سنت کاهش به ۹۰ دلار و دو سنت رسيد. قيمت اين محصول در اوايل روز به ۸۸ دلار و ۱۸ سنت رسيده بود، که پايين ترين حد از ماه آوريل سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود.

عرضه زياد و کاهش تقاضا از مهم‌ترين دلايل کاهش قيمت نفت در بازارهای جهانی به شمار می‌رود.

به گزارش رويترز، کشورهای تولید کننده از جمله آمريکا و کشورهای خاورميانه همچنان به عرضه پيوسته نفت ادامه می‌دهند، در حالی که تقاضای کشورهای اروپايی و آسيايی کاهش يافته است.

بنا به گزارش وزارت انرژی روسيه، توليد نفت اين کشور نيز در ماه سپتامبر با ۰.۹ درصد افزايش به ۱۰ ميليون و ۶۱۰ هزار بشکه در روز رسيد.

اختلاف قيمت نفت برنت و نفت آمريکا نيز روز پنج شنبه به دو دلار و ۴۰ سنت رسيد که پايين‌ترين سطح از ماه اوت سال ۲۰۱۳ است.

انتشار گزارش دولت آمريکا در مورد کاهش ثبت نرخ بيکاری در طول هفته گذشته به بالاتر رفتن بهای نفت اين کشور کمک کرده است. دولت آمريکا روز جمعه گزارش ماهيانه نرخ بيکاری را منتشر خواهد کرد. اقتصاددان‌ها انتظار دارند که اين گزارش از افزايش اشتغال در اين کشور حکايت داشته باشد.

عربستان سعودی روز چهارشنبه بهای فروش نفت به مشتريان آسيايی خود را به شدت کاهش داد. اين اقدام می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه بزرگترين صادرکننده نفت دنيا تلاش دارد تا همچنان بازار فروش نفت خام را در اختيار داشته باشد.

علاوه بر قيمت نفت، بازار سهام اروپا و آمريکا نيز روز پنج شنبه با کاهش همراه بود.

کارشناسان عقيده دارند که تصميم احتمالی اوپک برای کاهش توليد در جلسه آتی اين سازمان در ماه آينده تنها راه ممکن برای بالا بردن دوباره بهای نفت است.

عده‌ای ديگر از کارشناسان نيز بر اين باورند که با توجه به روند کاهشی بهای نفت از ماه ژوئن تاکنون، قيمت نفت بار ديگر به مرور بالا خواهد رفت.

کارل لری، رييس گروه مشاوران اويل اوتلوکز، در اين زمینه گفت: «گمان نمی‌کنم اين پتانسيل وجود داشته باشد که قيمت‌ها بيش از اين پايين بروند. ما در کمترين سطح ممکن هستيم و قيمت‌ها جای زيادی برای بالاتر رفتن دارند».

XS
SM
MD
LG