لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

اولمرت: اسرائیل به اهداف خود در غزه نزدیک شده است


آهود اولمرت در سخنان خود به زمان بندی برای پایان جنگ در غزه اشاره نکرد. (عکس: EPA)
آهود اولمرت در سخنان خود به زمان بندی برای پایان جنگ در غزه اشاره نکرد. (عکس: EPA)

همزمان با تشديد درگيرى ها در نوار غزه ميان نيروهاى اسرائيل و اعضاى حماس، اهود اولمرت اعلام كرد كه اسرائيل در حال نزديك شدن به اهداف خود در غزه است.


درگيرى هاى نوار غزه كه از ۱۶ روز پيش آغاز شده است تاكنون ۸۶۹ كشته از سوى فلسطينى ها بر جاى گذاشته است.


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، در اظهاراتى بدون اشاره به زمان بندى براى پايان جنگ در غزه گفت كه اين كشور در حال نزديك شدن به دستيابى به اهداف خود در اين منطقه است.


وى افزود: همچنان بردبارى، تصميم و تلاش هايى براى رسيدن به اين اهداف مورد نياز است تا اوضاع امنيتى را در جنوب تغيير دهد.


اشاره آقاى اولمرت به پرتاب راكت از سوى نيروهاى حماس به شهرك هاى يهودى نشين در جنوب اسرائيل است كه به رغم تهاجم همه جانبه اسرائيل به اين گروه، همچنان ادامه دارد.


تشديد درگيرى ها


روز يكشنبه در حملات اسرائيل به مناطق مختلف نوار غزه ۲۷ فلسطينى كشته شدند كه به گفته مراكز درمانى، نيمى از آنها افراد غير نظامى بوده اند.


اوود يهزكل، وزير امور كابينه گفته است كه رهبران حماس براى اجتناب از درگيرى با نيروهاى اسرائيلى در بيمارستان ها، سنگرها و هيئت هاى اعزامى خارجى به غزه پنهان شده اند.


بر اساس گزارش هاى منتشره، در اين درگيرى ها، ۱۰ مرد مسلح در جريان جنگ خيابانى با نيروهاى اسرائيلى كشته شدند و سه جنگجوى ديگر و يك عضو پليس حماس نيز در جريان حمله هوايى اسرائيل جان خود را از دست دادند.


۱۳ نفر ديگر از افرادى كه در اين درگيرى ها كشته شدند افراد غير نظامى بودند كه چهار عضو يك خانواده از جمله آنها بودند.


ارتش اسرائيل اعلام كرد، در جريان عمليات خود، به يك مسجد كه انبار اسلحه بوده است، دسته اى ده نفره از جنگجويان، سه پايگاه پرتاب راكت و خانه اى متعلق به يك فرمانده حماس حمله كرده است.


اوود يهزكل، وزير امور كابينه گفته است كه رهبران حماس براى اجتناب از درگيرى با نيروهاى اسرائيلى در بيمارستان ها، سنگرها و هيئت هاى اعزامى خارجى به غزه پنهان شده اند. وى به نام اين هيئت ها اشاره اى نكرد.


حملات اسرائيل به غزه در حالى ادامه پيدا كرده است كه شوراى امنيت سازمان ملل از اين كشور و حماس خواسته است تا آتش بس فورى و پايدارى در منطقه بر قرار كنند. ولى دو طرف اين درخواست را ناديده گرفته اند.


خالد مشعل، رهبر سياسى حماس در پايتخت سوريه، مى گويد: مادامى كه اسرائيل تهاجم خود را از هوا، دريا و زمين به غزه متوقف نكند و به محاصره اين منطقه پايان ندهد اين گروه هيچ آتش بسى را مورد توجه قرار نمى دهد.


در حال حاضر، يك هيئت از گروه حماس در قاهره به سر مى برند تا در باره طرح صلح مصر براى برقرارى آتش بس در غزه مذاكره كنند.


از سوى ديگر، اسرائيل كه قطعنامه سازمان ملل براى آتش بس را غير قابل اجرا خوانده است مى گويد كه حماس بايد پرتاب راكت را به خاك اين كشور متوقف كند و اين اطمينان حاصل شود كه اين گروه بار ديگر از طريق تونل هاى بين غزه و مصر به سلاح مجهز نخواهد شد.


يك مقام وزارت دفاع اسرائيل به مصر رفته است تا در باره تشديد اقدامات براى جلوگيرى از قاچاق سلاح به غزه رايزنى كند و همزمان برلين پيشنهاد كرده است كه هيئتى از متخصصان آلمانى براى كمك به بهبود امنيت مرزى هفته آينده به مصر سفر كنند كه مقام هاى اين كشور آن را پذيرفته اند.


همزمان در واشينگتن، باراك اوباما، رييس جمهورى منتخب آمريكا اعلام كرد كه به محض در دست گرفتن قدرت در آمريكا تلاش هاى خود را براى صلح فورى در خاورميانه آغاز مى كند و بحران غزه قصد وى را براى آغاز اين خواسته به جلو انداخته است.


XS
SM
MD
LG