لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

سفر نخست وزیر اسراییل به چین


پدر و مادر اهود اولمرت حدود یک قرن پیش برای فرار از سرکوب يهوديان از روسيه به چين گريخته بودند.
پدر و مادر اهود اولمرت حدود یک قرن پیش برای فرار از سرکوب يهوديان از روسيه به چين گريخته بودند.

اهود المرت، نخست وزير اسرایيل، بامداد روز سه شنبه وارد پکن شد تا با سران حکومت چين ديدار و گفت و گو کند. هدف از اين ديدار، بهبود مناسبات دو جانبه اسرایيل و چين و مذاکره در باره برنامه های هسته ای ايران اعلام شده است .


سخنگوی سفارت اسرایيل در پکن هدف از اين ديدار را بهبود روابط و مناسبات دوجانبه چين و اسرایيل، بررسی اهميت صلح و ثبات در جهان امروز، کسب اطمينان از پاسخ محکم جامعه جهانی به جاه طلبی های هسته ای، به تعبير اين سخنگو، رهبران تندرو جمهوری اسلامی ايران و برخی موارد متنوع ديگر عنوان کرد .


آقای المرت سومين نخست وزير اسرایيل است که از زمان برقراری روابط دو جانبه بين دو کشور چين و اسرایيل به پکن سفر می کند .


انتظار می رود که وی در اين سفر، رهبران حکومت چين را به گسترش روابط نزديکتر با جهان غرب در برابر برنامه های هسته ای ايران تشويق کند .


چين از قطعنامه تنبيهی شورای امنيت سازمان ملل که ماه گذشته ميلادی به اتفاق آرا در اين شورا تصويب شد حمايت کرد. بر اساس اين قطعنامه ، ايران از فعاليت در زمينه های حساس هسته ای و موشکی تحريم شده است .


با اين حال حکومت چين همواره بر حل مسالمت آميز بحران هسته ای ايران از طريق گفت و گو تاکيد می کند .


يکی از دستياران ارشد نخست وزير اسرایيل در گفت و گو با خبرگزاری رويترز با اشاره به حمايت چين از تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل گفت:« ما بر اين باوريم که چين، ايران مسلح به سلاح هسته ای را نمی خواهد.»


بر اساس گزارش های منتشر شده ، نخست وزير اسرایيل در اين ديدار مراتب نگرانی خود را از موضعگيری دولت ايران در برابر تل آویو به اطلاع رهبران حکومت چين خواهد رساند .


ریيس جمهور ايران خواستار محو اسرائيل از نقشه جهان است .


بنا به اظهارات يکی از همراهان ارشد اهود المرت، اسرایيل از ميزان وابستگی چين به صادرات نفت خام ايران آگاه است اما از دولت چين انتظار دارد تا نگرانی های اسرایيل نسبت به سياست های رهبران جمهوری اسلامی ايران را درک کند .


اين مقام ارشد دولت اسرایيل گفت:،« کمترين دست آوردی که اين سفر می تواند داشته باشد اين است که نخست وزير اسرائيل حسن نيت دولت چين را در برابر مسئله اتمی ايران بدست آورد.»


آقای اولمرت روز از يک مزرعه توليد شير که با فناوری اسراييل ساخته شده بازديد خواهد کرد. وی در سفر خود از دهکده المپيک که برای بازيهای المپيک سال ۲۰۰۸ در دست ساختمان است بازديد می کند. قرار است دولت اسراييل در باره مسايل امنيتی بازي های المپيک چين با آن کشور از نزديک همکاری کند و اطلاعات و تکنولوژی های تازه ای در اختيار چين قرار دهد .


علاوه بر مساله هسته ای ايران، اهود اولمرت در سفر خود به چين در باره همکاري های بازرگانی دو کشور نيز با مقام های چينی گفت وگو می کند و قرار است امروز با وزير بازرگانی آن کشور به مذاکره بنشيند .


گفتنی است در حدود يک قرن پيش پدر و مادر اهود اولمرت برای فرار از سرکوب يهوديان از روسيه به چين گريخته بودند و چند سال در شمال چين در شهر «هاربين» زندگی مي کردند و به گفته او، فرهنگ و سنت های چينی در خانواده اش حضوری ديرينه دارد.
XS
SM
MD
LG