لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

اوپک ظرف یک ماه «یک میلیون بشکه‌» از تولید نفت خود کاسته است


خبرگزاری رویترز بر اساس تحقیقاتی که انجام داده، می‌نویسد سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به تعهد خود برای کاهش تولید نفت در ماه جاری به میزان چشمگیری عمل کرده است.

این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن منتشر شد می‌نویسد که اوپک با کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود در اولین ماه اجرای توافق کاهش تولید نفت، نشان می‌دهد که شروع جدی برای اجرای تعهدات خود داشته است.

اعضای اوپک ۳۰ نوامبر پارسال توافق کردند که تولید نفت خود را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده و در رقم ۳۲.۵ میلیون بشکه ثابت نگه دارند. این کاهش به طور متوسط برای شش ماهه اول سال جاری میلادی محاسبه خواهد شد، اما آمارها نشان می‌دهد که ۸۲ درصد تعهد اوپک در ماه ژانویه محقق شده است.

رویترز بر اساس داده‌های کشتیرانی منابع صنعت نفت گزارش می‌دهد که ۱۱ عضو اوپک که متعهد به کاهش تولید بودند، تولید روزانه خود را از ۳۱.۱۷ میلیون بشکه در ماه دسامبر به ۳۰ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در ماه ژانویه رسانده‌اند.‌

سه کشور از سیزده عضو اوپک از تعهد یاد شده استثنا شده‌اند، از جمله ایران که اجازه یافته است تولید خود را تنها حدود ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

آمارهای رویترز نیز حاکی است که جمهوری اسلامی در ماه جاری تولید خود را نسبت به ماه گذشته روزانه ۲۰ هزار بشکه افزایش داده و به رقم سه میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه رسانده است.

اعضای اوپک هشت سال قبل نیز تعهد کرده بودند که تولید خود را برای افزایش قیمت نفت کاهش دهند، اما در اولین ماه اجرایی کردن تعهد یاد شده، تنها ۶۰ درصد آن عملیاتی شده بود.

یک مقام رسمی اوپک که نامی از وی برده نشده است، به این خبرگزاری گفته که ۸۲ درصد کاهش رقم «بسیار بالا و خوبی است». یک مقام دیگر این سازمان نیز با مثبت ارزیابی کردن اجرایی شدن تعهدات اعضای اوپک به رویترز گفته که امیدوار است این موضوع ادامه یابد.

به غیر از اعضای اوپک، یازده کشور دیگر نیز متعهد شده بودند که تولید خود را حدود ۵۵۸ هزار بشکه در روز کاهش دهند و این تعهد نیز باعث شد که قیمت نفت از حدود ۲۷ دلار در آخر ژانویه پارسال به رقم ۵۶ دلار در روز سه‌شنبه آخرین روز ژانویه سال جاری برسد.

البته نیجریه و لیبی نیز که به خاطر جنگ داخلی تولید خود را طی سال‌های گذشته روی هم رفته بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش داده بودند، از طرح کاهش تولید نفت معاف هستند و طی ماه جاری تولید خود را مقداری افزایش دادند.

در مجموع، کل تولید نفت اوپک در ماه جاری هنوز هم روزانه ۵۲۰ هزار بشکه بیشتر از میزان ۳۲.۵ میلیون بشکه‌ای است که کل اعضای اوپک باید تولید کنند، اما در مجموع ۱۱ عضوی که متعهد به کاهش تولید بودند، ۸۲ درصد از تعهد خود را تحقق بخشیدند.

XS
SM
MD
LG