لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

پایان بدون توافق نشست اوپک؛ کاندیدای نیجریه دبیرکل شد


نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز پنجشنبه ۱۳ خرداد بدون توافق درباره سقف تولید به کار خود پایان داد ولی در این نشست محمد بارکیندو به عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب شد.

انتخاب بارکیندو، کاندیدا نیجریه، در حالی است که قبل از اجلاس وزیران نفت ۱۳ عضو اوپک، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در حضور خبرنگاران اعلام کرد که «١٠ ماه پیش به وزیر نیجریه قول دادم که از کاندیدای آنها حمایت کنم».

انتخاب کاندیدای نیجریه به چندین سال عدم توافق اعضای اوپک برای انتخاب دبیرکلی اوپک پایان داد. عبدالله سلام البدری از کشور لیبی باید در سال ۲۰۱۳ پست دبیرکلی اوپک را تحویل می‌داد، اما وی هر بار به دلیل اختلاف میان اعضای اوپک در سمت خود ابقاء می‌شد.

آقای البدری از سال ۲۰۰۷ در این سمت فعالیت می‌کرد. محمد بارکیندو در سال ۲۰۰۶ نیز مدت کوتاهی به عنوان دبیرکل موقت اوپک فعالیت کرده بود.

به گزارش شانا، پایگاه اینترنتی وزارت نفت ایران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران قبل از این نشست اعلام کرد که تولید روزانه نفت ایران به ۳.۸ میلیون بشکه رسیده و به زودی این رقم به چهار میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

آقای زنگنه در ادامه گفت ایران برنامه‌ریزی کرده است که تولید خود را در پنج سال آینده به ۴.۸ میلیون بشکه در روز برساند.

در این میان، خبرگزاری رویترز گزارش داد که عربستان بعد از بحث های وسیع میان اعضاء، روز پنجشنبه قول داد که نفت بیشتری راهی بازارهای جهانی نکند، اما ایران همچنان مصر است که حق دارد تولید خود را افزایش دهد.

موضوع کاهش سقف تولید اوپک قبلا نیز در میان اعضای اوپک مطرح بود، اما در اجلاس پاییز پارسال نیز کشورهای عضو به اجماع نرسیدند.

رویترز با استناد به چند منبع اوپک می‌افزاید که عربستان و متحدان وی در میان کشورهای عرب خلیج فارس می‌خواهند پیشنهاد کنند که سقف تولیدی در میان همدیگر مشخص کنند تا اهمیت سازمان اوپک را به عنوان سازمانی برای تنظیم بازار نفت دوباره احیا کنند.

در سال ۲۰۰۸ نیز که قیمت‌های نفت به خاطر اوج گرفتن تولید نفت مازاد بر تقاضا، به سرعت کاهش یافت، اوپک با کاهش ۲.۵ میلیون بشکه‌ای تولید خود، قیمت‌ها را بالا برد.

اما وجود نفت مازاد دوباره در نیمه سال ۲۰۱۴ قیمت‌های جهانی را کاهش داد و حتی این رقم در اوایل سال جاری به زیر ۳۰ دلار رسید.

اعضای اوپک روز پنجشنبه نتوانستند به توافقی جهت کاهش سقف تولید برسند.

بر اساس آمار اوپک، اعضای این سازمان هم اکنون روزانه حدود یک میلیون بشکه تولید مازاد دارند. انتظار می‌رود که حجم تولید نفت مازاد در بازار در سال آینده میلادی به ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. قیمت‌های نفت نیز اخیرا دوباره مقداری افزایش یافته و به حدود ۵۰ دلار رسیده است.

خالد الفالح وزیر نفت جدید عربستان در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این کشور قصد افزایش تولید نفت دارد یا نه، گفت: «علتی وجود ندارد که تصور شود عربستان کارزاری برای لبریز کردن بازارهای جهانی از نفت آغاز کرده است. ما در عملکرد خود ملایم هستیم تا بازارها دچار شوک نشوند».

وی درباره پیشنهاد تعیین سقف تولید میان عربستان و متحدانش نیز گفت که «اگر لازم باشد این کار را خواهیم کرد».

وی همچنین گفت که پیشنهادات ایران را نیز خواهد شنید.

توافق میان تهران و ریاض که هم اکنون روابط بسیار متشنجی دارند، می‌تواند همه را شگفت‌زده کند.

آقای زنگنه می‌گوید که سهم ایران از تولید اوپک به صورت سنتی ۱۴.۵ درصد بوده است.

رویترز می‌نویسد که با این حساب، با توجه به تولید کنونی ۳۲.۵ میلیون بشکه نفت اوپک، سهم ایران بایستی ۴.۷ میلیون بشکه در روز باشد.

XS
SM
MD
LG