لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

کاهش تولید اوپک رونق تجاری شرکت‌های بزرگ نفتی را «پایان داده است»


رونق تجارت نفت که پس از سقوط قیمت نفت در ۲۰۱۵ و اوایل ۲۰۱۶ منافع بی‌شماری برای غول‌های بزرگ نفتی «رویال داچ شل» و «بی پی» به همراه آورده بود، به پایان رسیده است.

به گزارش بلومبرگ، شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن اعلام کرد در سه ماهه چهارم سال در تجارت نفت ضرر کمی متحمل شده است در حالی که «شل» هفته گذشته گفت روند سودآوری‌اش در اواخر ۲۰۱۶ متوقف شده است.

این سقوط تجاری نقشی در سود کمتر از انتظار تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز اروپایی در سه ماهه چهارم سال ایفا کرد.

شل و بی‌پی که عمدتا به خاطر میادین نفتی، پالایشگاه‌ها و پمپ‌های بنزین‌شان شناخته شده‌اند بزرگترین تاجران انرژی در جهان هستند که حدود ۲۰ درصد تقاضای نفت جهان را از طریق تجارت با شرکت‌های مستقل کوچک‌تر شامل ویتول، ترافیگورا و گلنکور تامین می‌کنند.

به گفته برایان گیلواری، مدیر ارشد مالی «بی‌پی»، این شرکت سه ماهه آخر را ضعیف سپری کرد اما با احتساب گاز طبیعی تجارت سودآوری را تجربه کرد.

تاجران نفتی با سود بردن از مازاد عرضه در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که منجر به شکل‌گیری ساختار قوی در بازار مبتنی بر بهره ديرکرد شد، سال‌های موفقی را پشت سر گذاشتند. این ساختار به تاجران اجازه می‌دهد نفت ارزان قیمت خریداری و ذخیره کنند و سپس با استفاده از معاملات نقدی به سود قابل توجهی برسند.

از آنجایی که ذخایر روی خشکی در طول دو دهه گذشته به حداکثر رسیده‌اند تاجران نفتی به قراردادهای مبتنی بر ذخایر روی سوپرتانکرها و ذخایر روی آب تکیه کرده‌اند.

بازار مبتنی بر بهره ديرکرد از زمان کاهش تولید به وسیله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه به شدت محدود شده است. تفاوت قیمت بین نفت خام برنت برای تحویل فوری و تحویل سال آینده روز جمعه به ۵۲ سنت رسید که کمترین مقدار از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون بوده است.

تاجران نفتی پیش‌بینی می‌کنند بازار نفت در ادامه سال برخلاف وضعیت جاری تغییر کند بدین معنی که قیمت تحویل فوری نسبت به قراردادهای آتی بیشتر شود.

توتال، دیگر شرکت بزرگ نفتی با گستره عملیات تجاری وسیع، روز پنجشنبه گزارش درآمدهای سه ماهه خود را منتشر می‌کند. برخلاف رقبای اروپایی آنها، «اکسون موبیل» و «شورون» آمریکا عملیات تجاری محدودتری دارند.

شرکت‌های مستقل تجاری نیز از افول تجارت در بازار انرژی سود برده‌اند. ویتول، بزرگترین تاجر نفتی مستقل اعلام کرده است کاهش سود ۴۲ درصدی در نیمه نخست ۲۰۱۶ تجربه کرده است.

ترافیگورا، سومین تاجر نفتی مستقل پس از ویتول و گلنکور در ماه دسامبر اعلام کرد سود ناخالص سالانه تجارت نفت خام و محصولات نفتی‌اش ۱۳ درصد کاهش داشته است.

اعضای اوپک و ۱۱ کشور غیر عضو این سازمان متعهد شده‌اند که در نیمه اول سال جاری میلادی تولید خود را ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، موضوعی که قیمت نفت را به حدود ۵۷ دلار افزایش داده است.

نشریه پلاتز روز سه‌شنبه گزارش داد که بررسی‌ها نشان می دهد اعضای اوپک ۹۲ درصد از تعهدات خود را عملی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG