لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

البدری: اوپک به رغم افت قیمت‌ها برای کاهش توليد نفت آمادگی ندارد


دبيرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنج‌شنبه هشتم مرداد گفت که اين سازمان عليرغم کاهش قيمت نفت در ماه‌های اخير و نگرانی‌های ناشی از افزايش احتمالی صادرات نفت ايران برنامه‌ای برای کاهش توليد خود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالله سالم‌البدری پس از ديدار با وزير انرژی روسيه در مسکو گفت: در دسامبر سال گذشته و در ژوئن امسال جلسه‌ای برای بررسی بازار نفت برگزار کرديم و تصميم داريم همانند قبل، سقف توليد ۳۰ ميليون بشکه در روز را حفظ کنيم.

قيمت نفت به تازگی در پی نگرانی‌های ناشی از عرضه بيش از حد، به پايين‌ترين سطح خود در ماه‌های اخير رسيد.

قيمت نفت در بازارهای جهانی طی هفته گذشته به ۵۳ دلار رسيد که کمترين قيمت در چهار ماه گذشته محسوب می‌شود.

سقوط اخير قيمت‌ها در حالی رخ داد که قيمت‌های جهانی نفت ظرف چند ماه گذشته اندکی بهبود پیدا کرده بود. با این حال، قيمت نفت خام در روز پنجشنبه به دنبال گزارش‌هايی مبنی بر کاهش ذخاير نفتی آمريکا اندکی افزايش داشت.

اوپک و روسيه در بيانيه‌ای مشترک پس از مذاکرات روز پنجشنبه تصريح کردند که شاخص‌ها بيانگر «وضعيت متعادل‌تر در بازار نفت و تثبيت آن» در سال ۲۰۱۶ است.

به گفته تحليلگران، بازگشت ايران به بازار جهانی نفت در پی موافقتنامه اتمی تهران با کشورهای عضو گروه ۵+۱ می‌تواند باعث تنش‌های جديدی در داخل اوپک شود.

توافق جامع هسته‌ای ايران با شش قدرت جهانی که در ۱۴ ژوئن به امضاء رسيد راه را برای رفع تحريم‌های بين‌المللی عليه جمهوری اسلامی و بازگشت تدريجی ایران به بازارهای جهانی نفت در سال آينده هموار می‌کند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، که ۱۲ عضو آن از جمله ايران يک سوم از نفت جهان را تامين می‌کنند، نگران است که عرضه نفت بيشتر از سوی ايران بازار را اشباع کرده و منجر به کاهش بيشتر قيمت نفت شود.

با این حال، البدری گفته است که اوپک از رفع تحريم‌ها عليه ايران استقبال می‌کند و اين سازمان قادر خواهد بود از عهده افزايش عرضه نفت خام بر آيد.

وی اظهار داشت: «ما خوشحاليم که تحريم‌ها عليه ايران برداشته می‌شود. اکنون هيچ‌کدام از کشورهای عضو اوپک مشمول تحريم‌های بين‌المللی نيستند».

به گفته دبیرکل اوپک، این سازمان خود را با افزايش توليد ايران وفق خواهد داد.

البدری تصريح کرد که بازارهای جهانی قادر خواهند بود افزايش توليد و عرضه نفت خام ايران را پس از لغو تحريم‌ها عليه اين کشور جذب کنند.

XS
SM
MD
LG