لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

«عملیات نظامی آمریکا در سومالی ادامه می یابد»


آمریکا می گیود که اعضای القاعده در سومالی باید به پای میز عدالت کشیده شوند.
آمریکا می گیود که اعضای القاعده در سومالی باید به پای میز عدالت کشیده شوند.

يک مقام پنتاگون روز چهارشنبه گفت که عمليات نظامی آمريکا در سومالی تا حذف تمام عناصر کليدی اهداف القاعده ادامه پيدا می کند.


ترزا ولن، دستيار معاون وزير دفاع آمريکا در امور آفريقا در يک کنفرانس مربوط به سومالی گفت که «نيروهای آمريکايی می خواهند مطمئن شوند که تروريست های بين المللی که به دنبال پناهگاهی در سومالی هستند، به پای ميز عدالت کشيده خواهند شد.»


به گفته وی، « زمانی که اين کار صورت گرفت عمليات نظامی آمريکا متوقف خواهد شد.»


برخی از ناظران، عمليت نظامی آمريکا را اقدامی برای از بين بردن امکان فعاليت مجدد «اتحاديه محاکم اسلامی» می دانند که سال گذشته کنترل بخش های عمده ای از سومالی را در اختيار داشتند.


اعضای اين گروه که گفته می شود برخی از اعضای ارشد القاعده نيز در بين آنها در حضور دارند، از ماه گذشته با حملات ارتش اتيوپی و نيروهای نظامی دولت موقت از تمام پايگاه های خود بيرون رانده شدند .


به دنيال فرار جنگجويان اسلامگرا از شهر موگاديشو، پايتخت سومالی، آنها به قسمت جنوبی اين کشور و مناطق هم مرز با کنيا فرار کردند. به دنبال اين تحولات، آمريکا با استفاده از نيروی نظامی خود که در کشور جيبوتی مستقر هستند به محاصره دريايی سومالی و بمباران مواضع اسلامگرايان پرداخت که گفته می شود در جريان آن بيش از ۱۰۰ نفر از پناهجويان و افراد غير نظامی نيز کشته شدند .


آمريکا با رد اين خبر گفته است که تنها مقر اسلامگرايان را بمباران کرده است. واشينگتن می گويد که چند تن از اعضای القاعده که در بمبگذاری های سال ۱۹۹۸ در سفارتخانه های آمريکا در تانزانيا و کنيا و حمله به جهانگردان اسراييلی دست داشته اند، در بين شورشيان سومالی هستند که بايد دستگير شوند.


«فاضل عبدالله محمد» اهل کومور، «صالح علی صالح» اهل کنيا و « ابوطاها السودانی» از اهالی سودان، سه متهم مرتبط با القاعده هستند که از سوی ايالات متحده تحت تعقيب قرار دارند.


بمب گذاری های سال ۱۹۹۸ در کنيا و تانزانيا، بيش از ۲۵۰ کشته در پی داشت و حمله به گروه جهانگردان اسراييلی در هتل محل اقامت آنها نيز به کشته شدن ۱۵ نفر منتهی شد .


حملات نظامی آمريکا به پايگاه های يک گروه شورشی، اولين تهاجم اين کشور به نقاطی در خاک آفريقا است که پس از سيزده سال صورت می گيرد. آخرين بار در سال ۱۹۹۴ ميلادی بود که ارتش ايالات متحده در آفريقا اقدام به عمليات نظامی کرد.


XS
SM
MD
LG