لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

مخالفت شدید چین با فروش اسلحه به تایوان


هفته گذشته دولت آمریکا فروش ۴۵۰ فروند موشک زمین به زمین و زمین به هوا به تایوان را تصویب کرد.
هفته گذشته دولت آمریکا فروش ۴۵۰ فروند موشک زمین به زمین و زمین به هوا به تایوان را تصویب کرد.

جان نگروپونته، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، که در ادامه دیدارش از کشورهای آسیا روز شنبه برای دیداری سه روزه از چین وارد پکن شد، بعد از دیداری با دو تن از معاونین وزارت امور خارجه چین، روز یکشنبه با لی جائو شین، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.


مخور گفت و گو های آقایان لی و نگروپونته، بر ایران، کره شمالی و مسئله فروش تسلیحات نظامی آمریکا به تایوان متمرکز بوده است.


هر چند هر دو دیدار روزهای شنبه و یکشنبه در پشت درهای بسته صورت گرفت و جزئیات بیشتری تا این لحظه در باره آنها منتشر نشده است اما سخنگوی وزارت امور خارجه چین به نقل از معاون وزارت امور خارجه این کشور اظهار داشت که دولت چین در این دیدار ها مراتب نگرانی خود از فروش تسلیحات نظامی آمریکا به تایوان را به اطلاع نماینده دولت آمریکا رسانده است.


در اظهارات دای بینگو، معاون وزارت امور خارجه چین، آمده است: « به منظور حفظ و گسترش روابط سالم بین دو کشور چین و آمریکا، دولت چین مخالفت شدید خود را با فروش سلاح های آمریکایی به تایوان اعلام می دارد.»


هفته گذشته دولت آمریکا فروش ۴۵۰ فروند موشک زمین به زمین و زمین به هوا به تایوان را تصویب کرد.


چین همواره تایوان را بخش جدایی ناپذیر خاک خود می داند و اعلام کرده است در صورت نیاز با استفاده از نیروی نظامی این جزیره را به سرزمین چین متصل خواهد کرد.


قرار است آقای نگرو پونته در ادامه ملاقات با مقامات چینی، بعد از ظهر امروز با تانگ جیا شوان، مشاور عالی دولت چین دیدار و گفت و کند.


چین دومین مقصد معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به شرق دور است. وی قبل از سفر به چین، از ژاپن دیدن کرد و قرار است روز دوشنبه در پایان دیدار سه روزه اش از چین، پکن را به مقصد سئول، پایتخت کره جنوبی ترک کند.


گزارش ها حاکی است لی جائو شین، وزیر امور خارجه چین، در این دیدار مراتب همدردی و تاسف کشورش به مناسبت تلفات ناشی از توفان ها و گردبادهای اخیر در آمریکا را به اطلاع معاون وزیر امور خارجه آمریکا رساند.


XS
SM
MD
LG