لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

مخالفان اسد هلی کوپتر ارتش سوريه را بر فراز دمشق سرنگون کردند


نمایی از هلی کوپتر سرنگون شده ارتش سوریه بر فراز دمشق
نمایی از هلی کوپتر سرنگون شده ارتش سوریه بر فراز دمشق
نيروهای ارتش آزاد سوريه- مخالفان مسلح بشار اسد- می گویند که يک هيلکوپتر وابسته به نيروی هوايی ارتش سوريه را در حالی که يکی از مناطق دمشق را گلوله باران می‌کرد، سرنگون کرده اند.

همزمان گزارش ها حاکی است که تلفات خشونت‌ها در سوريه به شکلی روزانه افزايش يافته و مقام‌های دولتی اين کشور بر ادامه عمليات گسترده نيروهای نظامی تاکيد می‌کنند.

از سوی دیگر مصر در تلاش است تا یک گروه تماس را برای حل و فصل بحران سوريه با حضور ايران، ترکيه و عربستان سعودی تشکيل دهد. قاهره به همین منظور، تماس‌ها و گفت‌و‌گوهای گسترده‌ای را آغاز کرده است. پيشنهاد تشکيل اين گروه را پيش‌تر محمد مرسی ریيس جمهوری مصر در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه داده بود.

سرنگونی هليکوپتر

در ادامه درگيری‌ها ميان نيروهای دولتی و معترضان در سوريه، نيروهای ارتش آزاد سوريه موفق شدند يک هليکوپتر وابسته به نيروهای دولتی که در حال گلوله باران منطقه جوبر بود را سرنگون کنند.

اين خبر را نخست منابع معترضان اعلام کردند و سپس تلويزيون دولتی سوريه آن را تاييد کرد.
مخالفان اسد هلی کوپتر ارتش سوريه را بر فراز دمشق سرنگون کردند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:25 0:00
لینک مستقیم

به نظر می‌رسد اکنون هليکوپتر‌ها و جنگنده‌های ارتش سوريه به سلاح اول نيروهای دولتی برای باز پس گيری مناطق خارج شده از کنترل آنها توسط ارتش آزاد سوريه تبديل شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که تا ساعت‌های ظهر دوشنبه، دستکم ۱۹ نفر در مناطق مختلف اين کشور کشته شدند. بنا بر اين اعلام، مناطق غوطه شرقی، جوبر و برزه توسط توپخانه ارتش سوريه از ساعت‌های بامداد دوشنبه گلوله باران می‌شوند.

شبکه سوری حقوق بشر هم خبر داده است که گلوله باران منطقه المعضميه در حومه دمشق از سر گرفته شد.

اين در حالی است که منابع مختلف از جمله اتحاديه کميته‌های هماهنگی اعتراض‌ها و همچنين ديده‌بان حقوق بشر سوريه، شمار تلفات روز يکشنبه خشونت‌ها در اين کشور را، دست کم ۲۷۷کشته اعلام کردند.

روز يکشنبه شهر درعا شاهد درگيری‌های شديد و عمليات گسترده نيروهای دولتی سوريه بود. تصاويری از يک کشتار در منطق بصرا الحرير در درعا منتشر شده است که در جريان آن ده‌ها نفر از جملع تعداد زيادی زن و کودک، جان خود را از دست داده‌اند.

پيشنهاد مصر

عمرو رشدی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر روز دوشنبه از تماس‌های تلفنی محمد کامل عمرو وزير امور خارجه اين کشور با همتايان سعودی، ترک و ايرانی‌اش خبر داد. او گفت که محور بحث‌های صورت گرفته در اين تماس‌ها بحران سوريه بوده است.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، رشدی خاطرنشان کرد که وزير امور خارجه مصر در تلاش است تا نشستی در قاهره با حضور مقام‌های رياض، تهران و آنکارا به منظور يافتن راهی برای متوقف شدن حمام خون در سوريه برگزار کند.

او تاکيد کرد که ايران می‌تواند «بخشی از راه حل» بحران سوريه باشد.
اين سخن اشاره‌ای است به سخنان برخی مقام‌های غربی که ايران را به خاطر حمايت از نظام بشار اسد، بخشی از بحران سوريه توصيف می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر يادآور شد که تماس‌ها و مشورت‌های وزير امور خارجه اين کشور، در راستای عملی کردن طرحی است که مرسی چندی پيش در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه ارائه داد.

ریيس جمهوری مصر قرار است روز نهم شهريور ماه جاری برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو جنبش غير متعهد‌ها به تهران سفر کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه مصر گفت که قاهره در حال بررسی امکان برگزاری نشست چهارجانبه و نتايج احتمالی آن است.

ياسر علی سخنگوی دفتر رياست جمهور مصر روز يکشنبه به خبرنگاران گفت که قاهره در تلاش است نشستی با حضور کشورهای دارای «تاثير حقيقی» در سوريه هستند، برگزار کند.

او با تاکيد بر اينکه «ايران بخشی از راه حل است و نه بخشی از بحران» اظهار داشت: «ديگر تلاش‌ها بسيار مهم هستند و به طور حتم موفقيت‌هايی هم در بر داشته است. اما در هر کدام از آن‌ها يک يا چند طرف موثر غايب بود. گروه چهار جانبه‌ای که مرسی پيشنهاد آن را داده در تلاش است همه طرف‌های موثر در بحران سوريه را گردهم جمع کند.»

در همین حال، محمد رضا باهنر، نايب ریيس مجلس شورای اسلامی ايران، از پيشنهاد مصر برای تشکيل گروه چهارجانبه تماس درباره بحران سوريه استقبال کرد.

آقای باهنر در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: «اين کشور‌ها مواضع متضادی در مورد سوريه دارند و اميدواريم که اين نشست موجب تعديل مواضع خصمانه برخی از اين کشور‌ها نسبت به دولت و ملت سوريه و عدم حمايت آنان از گروه‌های تروريستی شود.»
XS
SM
MD
LG