لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

۲۰۰ هزار سکنه اطراف بلندترین سد آمریکا به دلیل خطر فروریزی ناچار به ترک منطقه شدند


ارتفاع سد «اورویل» ۲۳۰ متر است و بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۸ ساخته شده که بلندترین سد ایالت متحده است.
ارتفاع سد «اورویل» ۲۳۰ متر است و بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۸ ساخته شده که بلندترین سد ایالت متحده است.

حدود ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان اطراف بلندترین سد ایالات متحده در کالیفرنیا به طور اضطراری خانه‌های خود را در روز یکشنبه تخلیه کردند تا از خطر فروریزی آن که ناشی از سرازیر شدن آب بود بگریزند.

به گفته کلانتر شهرستان «بیوت» کالیفرنیا، آب پشت سد «اورویل» در پی باران‌های شدید روزهای اخیر لبریز شده و جریان آب به سرعت در حال حرکت به سوی مناطق پایین‌دست رودخانه است.

مقامات احتمال داده اند که ممکن است بدنه سد تحمل فشار آب را نداشته باشد و بشکند.

گزارش‌ها حاکی است که مسیرهای اضطراری عبور آب در جریان باران و برف روزهای اخیر تخریب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره منابع آبی کالیفرنیا نیمه‌شب یکشنبه در توئیتی نوشت که پیش‌بینی می‌شود آب سد تا ساعتی دیگر سر ریز شود. ولی چند ساعت بعد وضعیت بهتر شد و آب در پشت سد باقی ماند.

این اداره گفته است که نیروهای آن با استفاده از هلی‌کوپتر سنگ‌هایی را در مسیر شیار بزرگی که در مسیر سر ریز شدن آب پدیدار شده است پرتاب می‌کنند. مسوولان محلی همچنین مسیر آب را در پایین دریاچه بعد از هفته‌ها بارش شدید در این ایالت دچار خشکسالی باز کرده‌اند.

بامداد روز دوشنبه ۲۵ بهمن مقام‌های محلی اعلام کردند که تلاش‌ها به نتیجه رسیده و جریان آب قطع شده است و خطر فوری وجود ندارد. با این حال، آنها گفته‌اند که وضعیت قابل پیش‌بینی نیست.

بیل کرویل، مدیر موقت اداره منابع آبی گفته است: «یک بار که به شاکله‌ای مثل این خسارت وارد می‌شود، مسئله فاجعه‌بار خواهد شد».

گزارش رویترز حاکی است که دریاچه پشت سد کاملا پر شده است. سطح آب در روز جمعه دو متر کمتر از تاج سد بود.

جری براون، فرماندار کالیفرنیا، از آژانس مدیریت وضعیت اضطراری فدرال خواسته است که با توجه به سیلاب و جاری شدن گل و لای، در منطقه وضعیت اضطراری اعلام کند.

سد خاکی اورویل در شرق شهری به همین نام واقع شده است که ۱۶ هزار سکنه دارد.

ارتفاع سد ۲۳۰ متر است و بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۸ ساخته شده که بلندترین سد ایالت متحده است. ارتفاع مشهورترین سد آمریکا به نام هوور ۱۲ متر کمتر از سد اورویل است.

XS
SM
MD
LG