لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

جزئیات بسته پیشنهادی غرب به ایران


خاویر سولانا، نماینده کشورهای گروه موسوم به پنج به علاوه یک در کنفرانس خبری روز ۱۴ ژوئن در تهران.(عکس: فارس)
خاویر سولانا، نماینده کشورهای گروه موسوم به پنج به علاوه یک در کنفرانس خبری روز ۱۴ ژوئن در تهران.(عکس: فارس)

جزئيات بسته پيشنهادی کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در باره برنامه اتمی ايران که روز شنبه به مقام های جمهوری اسلامی ارائه شد، انتشار يافت.


خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا که نمايندگی کشورهای ۵+ ۱ یعنی آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان را بر عهده دارد، روز شنبه در ديدار با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، بسته ای تجديد نظر شده، حاوی مشوق های جديد اقتصادی را برای حل پرونده اتمی ايران، به وی ارائه کرد.


آقای سولانا می گويد که اين بسته حاوی پيشنهادهای سخاوتمندانه ای بوده و اظهار اميدواری کرده که ايران به ديد مثبت آن را بررسی می کند. اما جمهوری اسلامی ايران می گويد: «هر گونه پيشنهادی که متضمن تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم از سوی تهران باشد را بررسی نمی کند.»


بر اساس بسته پيشنهادی قدرت های جهانی، گفت و گوهای رسمی با ايران پس از اينکه اين کشور برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد، آغاز می شود.


مشوق های تازه اقتصادی به ايران مجموعه بازنگری شده ای است که سه کشور اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان در سال ۲۰۰۶ به ايران ارائه کردند و شامل همکاری های صلح آميز هسته ای همراه با مشوق هايی در زمينه فروش هواپيما، فناوری های سطح بالا و قراردادهای مربوط به انرژی و کشاورزی است.


گروه پنج به علاوه يک که برنامه اتمی ايران را دنبال می کند در بسته جديد بازنگری شده اشاره کرده است که پس از تعليق غنی سازی اورانيوم، مذاکرات رسمی ميان طرفين آغاز خواهد شد.

کشورهای اروپايی از جمهوری اسلامی ايران خواسته بودند تا در ازای اين بسته پيشنهادی فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد، را به حال تعليق در آورد. ولی تهران اين درخواست را رد کرد.


بسته پيشنهادی جديد


گروه پنج به علاوه يک که برنامه اتمی ايران را دنبال می کند، در بسته جديد بازنگری شده، اشاره کرده است که پس از تعليق غنی سازی اورانيوم، مذاکرات رسمی ميان طرفين آغاز خواهد شد.


در نامه قدرت های جهانی به ايران، بر حق اين کشور در دستيابی به انرژی هسته ای صلح آميز تاکيد شده ولی خواستار اعتماد سازی تهران در خصوص اهداف برنامه اتمی اش شده است.


در اين نامه با اظهار اميدواری از اينکه ايران به پيشنهادهای ارائه شده پاسخ مثبت دهد افزوده شده است: «اين مسئله، ثبات و موفقيت را برای ملت های ما به ارمغان خواهد آورد.»


کشورهای ياد شده در بسته پيشنهادی خود در حوزه انرژی هسته ای پيشنهادهايی چون، « تامين کمک های مالی و تکنولوژيک لازم جهت استفاده صلح آميز ايران از انرژی هسته ای و حمايت از سرگيری پروژه های همکاری فنی در ايران توسط آژانس»، « حمايت از ساخت نيروگاه های آب سبک بر پايه آخرين فناوری های روز» و « تامين تضمين های الزام آور حقوقی عرضه سوخت اتمی» را مورد تاکيد قرار داده اند.


در عرصه سياسی، بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک، به «بهبود روابط شش کشور و اتحاديه اروپا با ايران و ايجاد اعتماد متقابل»، «پشتيبانی از ايران در مسير ايفای نقشی سازنده و مهم در امور بين الملل» و « کار با ايران و ديگر کشورهای منطقه در جهت ارتقای ترتيبات اعتماد سازی و امنيت منطقه ای» اشاره کرده است.


در عرصه سياسی، بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک، به «بهبود روابط شش کشور و اتحاديه اروپا با ايران و ايجاد اعتماد متقابل»، «پشتيبانی از ايران در مسير ايفای نقشی سازنده و مهم در امور بين الملل» و « کار با ايران و ديگر کشورهای منطقه در جهت ارتقای ترتيبات اعتماد سازی و امنيت منطقه ای» اشاره کرده است.

در حوزه اقتصادی، اين بسته پيشنهادی، وعده داده است که قدرت های بزرگ جهانی، «گام هايی برای عادی سازی روابط اقتصادی و بازرگانی از قبيل تسهيلات دسترسی ايران به اقتصاد، بازارها و سرمايه بين المللی» را «از طريق حمايت عملی در جهت الحاق کامل ايران به ساختارهای بين المللی» بر خواهند داشت.


در حوزه کشاورزی نيز به «حمايت از توسعه کشاورزی در ايران» و «تهسيل خودکفايی کامل ايران در غذا از طريق همکاری در فناوری مدرن» اشاره شده است.


«قادر سازی ايران به نوسازی ناوگان هواپيمايی غير نظامی خود»، «حمايت از ايرانيان برای شرکت در دوره های آموزشی يا کسب مدارج علمی در حوزه های مهندسی عمران، کشاورزی و مطالعات زيست محيطی» و پروژه های غير نظامی در حوزه حفاظت از محيط زيست، زير ساخت ها، علم و فناوری تکنولوژی های سطح بالا» از ديگر مواردی است که گروه پنج به علاوه يک در بسته ارائه داده به ايران پيشنهاد کرده اند.


کشورهای غربی پيشتر تهديد کرده بودند در صورتی که جمهوری اسلامی ايران بسته پيشنهادی را رد کند با خطر انزوا و تحريم های بيشتر روبرو خواهد شد.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است که ايران به نگاه مثبت اين مشوق ها را بررسی می کند ولی کارشناسان اظهار عقيده کرده اند که احتمالا تهران به دليل شرط تعليق غنی سازی اورانيوم در نامه گروه پنج به علاوه يک، اين بسته را رد خواهد کرد.


شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل عدم تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران، تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه این کشور به تصویب رسانده است.


XS
SM
MD
LG