لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

تشدید تدابیر امنیتی در فرودگاه های پاکستان


طرفداران نواز شریف پوسترهای وی وبرادرش را در شهر لاهور بر سر در حزب مسلم لیگ نصب می کنند.
طرفداران نواز شریف پوسترهای وی وبرادرش را در شهر لاهور بر سر در حزب مسلم لیگ نصب می کنند.

دولت پاکستان روز يکشنبه پس از دريافت گزارش هايی مبنی بر احتمال انجام حملات تروريستی، تدابیر امنيتی را در فرودگاه های عمده اين کشور تشديد کرد.


اما مقامات پاکستانی حاضر نشده اند تا درباره گزارش های دریافتی خود توضیحی ارائه کنند. براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تجمع عمومی در مقابل فرودگاه ها نیز از سوی دولت ممنوع شده است.


اين اقدام در زمانی صورت می گيرد که نواز شريف، نخست وزير سابق و برکنار شده پاکستان اعلام کرده است که روز دوشنبه، ۱۰ سپتامبر، به کشورش بازخواهد گشت.


آقای شريف قرار است که از لندن به اسلام آباد بازگردد و از آنجا با اسکورت موتوری راهی خانه خود شود.


کارشناسان اين اقدام نخست وزير سابق پاکستان را مبارزه با پرويز مشرف می دانند که در سال ۱۹۹۹ دولت نواز شريف را در يک کودتای نظامی ساقط کرد.


وی در يک کنفرانس خبری در لندن گفت: من روز ۱۰ سپتامبر همراه با برادرم به پاکستان باز می گردم برای اينکه کشورم به من نياز دارد.


بازگشت آقای شريف به پاکستان با چالش هايی از سوی ميانجيگران آزادی وی پس از کودتای پرويز مشرف روبرو شده است.


من با پيام صلح، عشق، آرامش و مصالحه ملی به پاکستان می روم و می خواهم که مردم راعليه نظام ديکتاتور رهبری کنم و ديکتاتوری که در اسلام آباد نشسته است بايد از تلاش های بيهوده اش برای متوقف کردن من دست بکشد.
نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان


سعد حريری، نماينده پارلمان لبنان و مکرين بن عبدالعزيز آل سعود، نماينده دولت عربستان در يک کنفراس خبری در اسلام آباد اعلام کردند که نواز شريف قول داده است تا در ازای آزادی اش به مدت ده سال در خارج از پاکستان بماند.

اين اظهارات پس از ديدار آنها با ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان ابراز شد.



نماينده دولت عربستان گفت: ما اميدواريم که نواز شريف به توافق خود احترام بگذارد و سعد حريری نيز اظهار داشت که تعهد سابق آقای شريف همچنان الزام آور است.


براساس گزارش های رسيده، اين دو نفر در زمان بازداشت نخست وزير سابق پاکستان در سال ۲۰۰۰ به اتهام تروريسم و تلاش برای ربودن هواپيمای پرويز مشرف با وی در زندان ديدار کردند و از او قول گرفتند که به مدت يک دهه به اين کشور بازنگردد.


اما نواز شريف در کنفرانس خبری خود اعلام کرد: سعد حريری بعدها به او گفته است که مدت تبعيد او پنج سال است هرچند که چنين موردی در توافقی که او امضاء کرده نيامده است.


وی افزود: «من با پيام صلح، عشق، آرامش و مصالحه ملی به پاکستان می روم و می خواهم که مردم راعليه نظام ديکتاتور رهبری کنم و ديکتاتوری که در اسلام آباد نشسته است بايد از تلاش های بيهوده اش برای متوقف کردن من دست بکشد.»


آقای شريف که دوبار پست نخست وزيری پاکستان را برعهده داشته است در جريان يک کودتای بدون خونريزی توسط ژنرال پرويز مشرف در سال ۱۹۹ از مقام خود خلع شد. وی قبل از آزادی اش و تبعيد در عربستان به حبس ابد محکوم شده بود.


دولت پاکستان پرونده اتهام فساد را عليه نخست وزير سابق پاکستان و خانواده اش باز کرده و دادگاهی در شهر لاهور نيز روز جمعه حکم دستگيری شهباز شريف برادر جوانتر وی که قصد دارد با او به پاکستان بازگردد را به جرم قتل صادر کرد.


پرويز مشرف در ماه های اخير بويژه پس از برکناری رييس ديوان عالی پاکستان با بحران عدم مشروعيت روبرو شده است.


به گفته کارشناسان، بازگشت نواز شريف می تواند اين بحران را عميق تر کرده و گفت وگوهای بی نظير بوتو، ديگر نخست وزير در تبعيد را با رييس جمهوری اين کشور برای تقسيم قدرت تحت الشعاع قرار دهد.


XS
SM
MD
LG