لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

تعیین روز ۲۰ سپتامبر برای ارائه درخواست استقلال کشور فلسطین


محمود عباس (ابو مازن)، رييس تشکيلات خودگردان فلسطینی قرار است که درخواست اعلام استقلال فلسطین را به دیبرکل سازمان ملل ارائه کند.
محمود عباس (ابو مازن)، رييس تشکيلات خودگردان فلسطینی قرار است که درخواست اعلام استقلال فلسطین را به دیبرکل سازمان ملل ارائه کند.
تشکيلات خودگردان فلسطينی اعلام کرد که درخواست اعلام استقلال کشور فلسطين و پذيرش آن به عنوان عضو برابر در مجمع عمومی سازمان ملل را روز بيستم سپتامبر (بيست و نهم شهريور) به اين سازمان ارائه می کند.

رياض المالکی، وزير امور خارجه دولت فلسطينی، روز شنبه در رام الله با اعلام اين خبر گفت، محمود عباس (ابو مازن)، رييس اين تشکيلات، شخصا در نشست گشايش مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد و در روز نخست کار مجمع، این درخواست را به بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، خواهد داد.

به گفته وزير امور خارجه تشکيلات فلسطينی، ارائه درخواست رسمی برای استقلال کشور فلسطين، يک رويداد تاريخی است و تحويل اين درخواست از سوی ابو مازن به دبيرکل سازمان نيز يک عمل تاريخی محسوب می شود.

رياض المالکی گفت، فلسطينی ها انتظار دارند که دبيرکل سازمان ملل درخواست استقلال را برای بررسی به شورای امنيت ببرد.

فلسطينی ها از فرصت بی سابقه رياست لبنان بر شورای امنيت در طول ماه سپتامبر بهره مند خواهند بود. وزير امور خارجه تشکيلات فلسطينی در اين باره گفت که ریاست لبنان، به فلسطينی ها کمک خواهد کرد.

به گفته آقای مالکی، نظر به اينکه حدود ۱۳۰ کشور، و شايد بيشتر، از ميان ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با استقلال کشور فلسطين در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پايتختی شرق بيت المقدس موافق هستند، انتظار می رود که شورای امنيت نيز اين درخواست را بپذيرد.

تشکيلات خودگردان فلسطينی از دو سال پيش تاکيد کرده بود که خواهان اعلام استقلال کشور خود در نيمه سال ۲۰۱۱ خواهد شد.

تعيين اين تاريخ با سخنرانی باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در دانشگاه «الازهر» قاهره و نيز نطق سال گذشته آقای اوباما در روز نخست کار مجمع عمومی سازمان ملل ارتباط داشت.

آقای اوباما گفته بود می توان اميدوار بود که در جريان کار اجلاس ساليانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۱، آرزوی فلسطينی ها برای داشتن کشور مستقل عملی شود.

برنامه فلسطینی ها برای اعلام استقلال

فلسطينی ها از سال ۲۰۰۹ برنامه جامعی را برای رسيدن به مرحله تحقق کشور مستقل فلسطين در نيمه دوم سال ۲۰۱۱، اجرا کرده اند.

بر اساس اين برنامه، فلسطينی ها بسياری از مؤسسات و نهادهای لازم را برای زيربنای يک کشور ايجاد کرده و همچنين نيروهای انتظامی و امنيتی خود را به شدت تقويت کرده اند، به گونه ای که در سال های اخير موارد خشونت و تعرض های تروريستی از ناحيه کرانه باختری عليه اسرائيل تقریبا صفر شده است؛ امری که اسرائيل نيز به آن اذعان دارد.

اسرائيل از توسل فلسطينی ها به سازمان ملل برای پذيرش عضويت اين کشور، همواره در هراس بوده و آن را اقدامی يک جانبه دانسته است و تأکيد دارد که اعلام تشکیل کشور فلسطين می بايست برآمده از پيمان نهايی صلح ميان اسرائيل و فلسطينی ها باشد.

در واکنش به خبر تعيين تاريخ ۲۹ شهريور از سوی فلسطينی ها برای تحويل درخواست پذيرش کشورشان در سازمان ملل متحد، دفتر نخست وزيری اسرائيل، روز شنبه در بيانيه ای اعلام کرد که بنيامين نتانياهو، نخست وزير، همچنان معتقد است که صلح تنها از راه مذاکرات رو در رو بدست می آيد.

در اين ميان، بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات فلسطينی فاش کردند که بنيامين نتانياهو ديدارهای محرمانه ميان شيمون پرز، رييس جمهور اين کشور را با محمود عباس، رييس تشکيلات فلسطينی، قطع کرده است.

بنابر اين گزارش، آقای پرز در هفته های اخير چهار ديدار محرمانه با ابو مازن انجام داد تا شايد موجب از سرگيری گفت و گوهای متوقف شده میان اسرائيل و فلسطينی ها شود.

مقامات فلسطينی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که پس از چهارمين ديدار، در حالی که تعيين شده بود ديدار بعدی در امان، پايتخت اردن، انجام شود، نتانياهو به پرز دستور داد که ديگر چنين ملاقات هايی را انجام ندهد.

شيمون پرز که در سال ۱۹۹۳ خود از معماران پيمان صلح اوسلو ميان دولت وقت اسرائيل با سازمان آزاديبخش فلسطينی بود و در ۱۸ سال گذشته نيز مناسبات نزديک و دوستانه خود را با محمود عباس حفظ کرده است، اميدوار بود که بتواند با اين ديدارهای محرمانه، ارابه به گل نشسته ی صلح را به حرکت درآورد.

شيمون پرزکه مقام رياست جمهوری اش تشريفاتی است، ناچار به رعايت دستور نتانياهو شده و ديدارهای پشت پرده با ابو مازن را قطع کرده است.
آقای پرز هفته گذشته در ملاقات با هيئتی از کنگره آمريکا گفت که اختلافات باقی مانده اسرائيلی- فلسطينی بسيار جزيی است و در اندک زمانی می توان آن را حل کرد.

فلسطينی ها می گويند که از انتظارخسته شده اند و بی اعتناء به مخالفت های اسرائيل، خواهان اعلام استقلال کشورشان هستند.

اکنون همه نگاه ها به آمريکا دوخته خواهد شد که آيا درخواست فلسطينی ها را «وتو» خواهد کرد يا خير.
XS
SM
MD
LG